kpb

AfryKamera

W ramach festiwalu zaprezentowane zostaną przepiękne, wysublimowane stylistycznie przykłady dokumentalnego i fabularnego kina afrykańskiego. W pewnym sensie AfryKamera jest logiczną kontynuacją festiwalu Lunafrica, który miał miejsce w październiku 2005 roku również w Kinie Pod Baranami i skupiał się na najważniejszych filmach frankofońskiej Afryki, takich jak “Tasuma” czy “Cena przebaczenia” (“Ndeysaan”).

Tym razem festiwal koncentruje się przede wszystkim na wschodzącym kinie południowoafrykańskim. W ramach tych pokazów odbędą się projekcje przedpremierowe filmu “Tsotsi”, zdobywcy tegorocznego Oskara za najlepszy film obcojęzyczny, a także “Forgiveness”, prosta historia o oddziaływaniu Komisji Prawdy i Pojednania na społeczeństwo, odnosząca ogromne sukcesy festiwalowe w Europie, offowa produkcja “Gums and Noses”. Festiwal stworzy także możliwość obejrzenia debiutu pełnometrażowanego Gavina Hooda, reżysera filmu “Tsotsi”, pod tytułem “Rozsądny człowiek”, obraz sądowy odważnie traktujący o problemach związanych z wielokulturowością i akceptacją inności.

Nie zabraknie jednak również dorobku filmowego z innych części kontynentu, jak klasyczna somalijska forma krótka “Drzewo życia”, kontrowersyjny obraz “Lumumba”, przedstawiający historię życia i morderstwa pierwszego prezydenta Zairu czy wspaniały debiut angolański Maria Joao Ganga “Miasto pustki”, obraz skromny i artystyczny pokazujący życie codzienne ludzi, funkcjonujących w logice wiecznej wojny domowej.

W ramach Przeglądu odbędą się też dwa specjalne pokazy fimów krótkometrażowych i dokumentalnych:
Rytmy Afryki” - nocny pokaz filmów o muzyce afrykańskiej; oraz z cyklu KOBIETY W KINIE - „Mama Africa”, czyli zestaw filmów krótkich nakręconych przez afrykańskie kobiety.

Kino Pod Baranami, 5 - 11 maja 2006

PROGRAM:

5 maja (piątek)
18.15 SOULI | SOULI, reż. Alexander Abela, Madagaskar/Francja/Wielka Brytania 2004, 95’
21.15 krótki metraż: DRZEWO ŻYCIA | TREE OF LIFE, reż. Adbulkadir Ahmed Said, Somalia 1987, 30’
oraz TSOTSI | TSOTSI, reż. Gavin Hood, RPA 2005, 94’

6 maja (sobota)
18.15 MAX I MONA | MAX & MONA, reż. Teddy Mattera, Zimbabwe/RPA 2004, 98’
21.15 FORGIVENESS | FORGIVENESS, reż. Ian Gabriel, RPA 2004, 112’
23.15 RYTMY AFRYKI - NOC Z MUZYKĄ AFRYKAŃSKĄ
reż. Adbulkadir Ahmed Said, Somalia i Bridget Thompson, RPA 2004, 200’
   cz. 1: TAARAB, OCEAN MELODIi; NASZ JĘZYK, NASZA MUZYKA, NASZE MIASTO?
   cz. 2: ZŁOTO, ŁZY I MUZYKA; SCRECZ, MIKS I ?

7 maja (niedziela)
14.00 GŁUPCY
| FOOLS, reż. Ramadan Suleman, RPA/Francja/Zimbabwe/Mozambik 1997, 90’
18.15 LUMUMBA | LUMUMBA, reż. Raoul Peck, Demokratyczna Republika Konga/Belgia/Haiti/ Niemcy/Francja 2000, 115’
21.15 MIASTO PUSTKI | THE HOLLOW CITY, reż. Maria João Ganga, Angola/Portugal/Francja 2004, 90’

8 maja (poniedziałek)
18.15 KURZY BIZNES
| CHIKIN BIZNIS, reż. Ntshaveni Wa Luruli, RPA 1998, 103’
21.15 z cyklu KOBIETY W KINIE: MAMA AFRICA 2001, 125’:
ZBLIŻENIE NA BINTOU (reż. Fanta Nagro, Burkina Faso, 28’); HANG TIME (reż. Ngozi Onwhura, Nigeria, 31’); RAYA (reż. Zulfah Otto-Zallies, RPA, 27’), BOGACTWA (reż. Ingrid Sinclair, Zimbabwe, 28’); ŚWIAT UNO (reż. Bridget Pickering, Namibia, 27’)

9 maja (wtorek)
18.15 CLANDO | CLANDO, reż. Jean Marie-Teno, Kamerun 1996, 98’
21.15 FALSTART | JUMP THE GUN, reż. Les Blair, RPA/Wielka Brytania 1997, 124’

10 maja (środa)
18.15 GUMS AND NOSES
| GUMS AND NOSES, reż. Craig Freimond, RPA/Nigeria 2004, 107’
21.15 MASAJ. WOJOWNICY DESZCZU | MASSAI, LES GUERRIERS DE LA PLUIE, reż. Pascal Plisson, Francja/Kenia 2005, 90’

11 maja (czwartek)
18.15 FRAGMENTY TOŻSAMOŚCI
| PIECES D'IDENTITIES, reż. Mweze Ngangura, Belgia/ Demokratyczna Republika Konga 1998, 93’
21.15 ROZSĄDNY CZŁOWIEK | A REASONABLE MAN, reż. Gavin Hood, RPA/Francja 1999, 102’

BILETY:

Bilety: 12 zł (normalne), 10 zł (ulgowe)

Karnet (16 projekcji): 80 zł

Filmy w wersji oryginalnej z polskimi napisami.


OPISY FILMÓW:

Tsotsi (reż. Gavin Hood)
2005, RPA, 94 min.
Scenariusz i reżyseria: Gavin Hood; Zdjęcia: Lance Gewe; Produkcja: Peter Fudakowski; Scenariusz na bazie powieści Athol Fugarda; Muzyka: Mark Kilian, Paul Kepker
Występują: Presley Chweneyagae, Mothusi Magano, Terry Pheto, Kenneth Nkosi, Zenzo Ngqobe, Zola

Nagrodzony Oscarem za najlepszy film zagraniczny mocny, realistyczny i wstrząsający obraz życia na przedmieściach Johannesburga w rytmie pulsującej tanecznej muzyki kwaito. Festiwalowe wydarzenie roku – zdobywca nagrody publiczności w Toronto, nominowany do Złotych Globów, Europejskich Nagród Filmowych, BAFTY. Od dawna oczekiwany film Gavina Hooda, porównywany przez krytyków do filmówtakich jak “Central Station” czy „Miasto Boga”. Tsotsi to w ulicznym slangu określenie na gangstera w RPA. Film opowiada o ostatnich sześciu dniach życia młodego przywódcy gangu w Soweto. Dziecko przypadkowo porwane podczas kradzieży samochodu sprawia, że Tsotsi powoli odnajduje w bezlitosnym świecie swoje człowieczeństwo, godność i szacunek dla życia. Największe wydarzenie artystyczne w historii kina południowoafrykańskiego.

"Tsotsi" znajdzie się na ekranach polskich od 26 maja. Dystrybutorem jest Best Film.

Oscar 2006: Najlepszy film obcojęzyczny.
MFF Edynburg 2005. Nagroda publiczności.
MFF Edynburg 2005. Najlepszy film.
MFF Toronto 2005. Nagroda główna publiczności.
Nominacja do BAFTA 2006 za najlepszy film obcojęzyczny.
Nominacja do Złotego Globu 2006 za najlepszy film obcojęzyczny.
MFF AFI Los Angeles 2005. Nagroda publiczności.
MFF Denver 2005. Nagroda publiczności.
MFF Santa Barbara 2006. Nagroda publiczności.
MFF St. Louis 2006. Nagroda publiczności.
MFF Kapsztad 2005. Nagroda specjalna jury.

Miasto pustki (reż. Maria João Ganga)
(Na Cidade Vazia)
2004, Angola/Portugal/Francja, 90 min.
Scenariusz i reżyseria: Maria João Ganga; Zdjęcia: Jacques Besse; Dżwięk: Gita Verveira, Tiago Matos, Gérard Rousseau
Występują: Júlia Botelho, Ana Bustorff, Domingos Fernandes Fonseca

Realistyczny, brutalny film na temat wojny domowej w Angoli. Przez wielu uważany za najważniejszy obraz wojny w Afryce. Grupa dzieci ucieka z linii frontu do Luandy w towarzystwie siostry zakonnej. 12- letni sierota N'dala gubi się w mieście mając jedynie torbę i drucianą lalkę. Przemykając po zniszczonych ulicach napotyka na szereg ciekawych postaci. Zaprzyjaźnia się z rybakiem Antonio i szalonym rówieśnikiem Zé, a także z przestępcą Joka, który próbuje skłonić chłopca do współuczestnictwa w kradzieży. Z czasem surowa rzeczywistość pozbywa go wszelkich złudzeń co do realiów życia w mieście. Na obrzeżu trwającej wojny domowej stara się  jednak znaleźć miejsce dla siebie...

MFF Paryż 2005. Nagroda specjalna jury.
MFF Kobiet Creteil 2005. Najlepszy film.
Festiwal COE Milan 2005. Nagroda publiczności.
MFF Kapsztad 2005. Najlepszy debiut reżyserski.
Vue d'Afrique Montreal 2005. Nagroda specjalna jury.

Forgiveness  (reż. Ian Gabriel)
2004, RPA, 112 min.
Reżyseria: Ian Gabriel; Scenariusz: Greg Latter; Zdjęcia: Giulio Bicceri; Muzyka: Philip Miller
Występują: Arnold Vosloo, Zane Meas, Christo Davids, Quanita Adams, Denise Newman

Debiut filmowy uznanego reżysera reklam telewizyjnych. Forgiveness to najbardziej renomowany film, zajmujący się kwestią Komisji Prawdy i Pojednania. Były policjant, Tertius Coetzee, dzięki amnestii Komisji Prawdy i Pojednania, zostaje ułaskawiony za swoje grzechy. Szczególna odpowiedzialność ciążyła na nim za torturowanie i spowodowanie śmierci młodego bojownika o wolność Daniela Grootbooma. Nie w pełni usatysfakcjonowany wyrusza na poszukiwanie rodziny swojej ofiary, żeby uzyskać bezpośrednie przebaczenie od rodziny zmarłego. Ale poszkodowani wciąż planują zemstę…

MFF Kapsztad 2004. Najlepszy film.
MFF Locarno 2004. Nagroda praw człowieka.
MFF Locarno 2004. Nagroda młodych jury.
MFF Locarno 2004. Nominacja do Złotego Leoparda.
MFF Durban 2004. Najlepszy film.
MFF Durban 2004. Nagroda publiczności.

Souli (reż. Alexander Abela)
2004, Madagaskar/Francja/Wielka Brytania, 95 min.
Scenariusz i reżyseria: Alexander Abela; Zdjęcia: Joseph Areddy; Muzyka: Deborah Mollison 
Występują:  Eduardo Noriega, Aurélien Recoing, Fatou N’Diaye

Alexander Abela specjalizuje się w afrykańskich inscenizacjach sztuk Szekspira. Po debiucie reżyserskim w postaci czarno-białego filmu “Makibefo" Souli jest nietypową, bardzo luźną interpretacją sztuki “Otello”. Akcję tragedii przeniesiono do odludnej wioski rybackiej na wybrzeżu Madagaskaru. Francuski student Carlos dociera do Afryki w poszukiwaniu Souli, tajemniczego poety i pisarza. Souli zna bowiem starożytną historię, którą Carlos ma nadzieję spisać. Odnajduje go w małej wiosce rybackiej, gdzie mieszka z przepiękną Moną. Przybycie Carlosa zakłóca delikatną harmonię wioski i wkrótce zazdrość i chciwość sprowadza tragedię...

MFF Paryż 2004. Nominacja za najlepszy filmu.
MFF Montreal 2004. Oficjalna selekcja.
MFF Namur 2004. Oficjalna selekcja.

Masaj. Wojownicy deszczu.(reż. Pascal Plisson)
(Massai, les guerriers de la pluie)
2005, Francja/Kenia, 90 min.
Reżyseria: Pascal Plisson; Scenariusz: Olivier Dazat, Pascal Plisson; Zdjęcia: Manuel Teran; Produkcja: Emmanuel Gateau; Muzyka: Richard Bona (“Laila”); Yvan Cassar; Eric Chevalier (“Thème Merono")
Występują: Ngotiek Ole Mako, Nteri Ole Sekenan, Parkasio Ole Muntet

Epicka opowieść z pogranicza filmu fabularnego i dokumentalnego. Nakręcona na sawannie z prawdziwymi Masajami jako aktorami. Pełna przepięknych zdjęć. W obliczu strasznej suszy, zagrażającej istnieniu ludu, grupa młodych wojowników wyrusza w podróż celem odczarowania zaklęcia Czerwonego Boga – Boga Zemsty. Młodzieńcy wyruszają z misją zdobycia grzywy legendarnego lwa, aby z jej pomocą przywołać deszcze. Muszą szybko odnaleźć w sobie odwagę i z dzieci zamienić się w prawdziwych wojowników. Od sukcesu zależy przetrwanie całej kultury...

Max i Mona (reż. Teddy Mattera)
2004, Zimbabwe/RPA, 98 min.
Reżyseria: Teddy Mattera; Scenariusz: Greg Latter, Teddy Mattera; Zdjęcia: Ivan Leathers; Produkcja: Tendeka Matatu, Jeremy Nathan, Joel Phiri; Muzyka: Phillip Miller
Występują: Mpho Lovinga, Jerry Mofokeng, Percy Matsemela

Czarna komedia o nienawiści, miłości i śmierci z sugestywnym morałem. Max jest skarbem wioski. Jest młody, ale już uchodzi za najlepszego profesjonalnego ‘opłakiwacza’ w historii wioski. Zwracając się do przodków Max powoduje, że nawet najbardziej bezduszni zaczynają zalewać się łzami. Max opuszcza wioskę, aby zrealizować swoje marzenia – chce zostać lekarzem. Brakuje mu jednak na czesne. Wyrusza więc na wiernej kozie, Monie, do swojego wujka, Normana, handlarza narkotyków. W zamian za pieniądze Norman zamierza wykorzystać talent Maxa dla własnych celów.

FESPACO 2005. Najlepszy debiut reżyserski.
MFF Londyn 2005. Oficjalna selekcja.
MFF Amiens 2005. Oficjalna selekcja.
Festival Do Rio 2005. Nominacja za najlepszy film.
MFF Kapsztad 2005. Nominacja za najlepszy film.
MFF Kapsztad 2005. Najlepszy scenariusz.

Rozsądny człowiek (reż. Gavin Hood)
(A Reasonable Man)
1999, RPA/Francja, 102 min.
Reżyseria: Gavin Hood; Scenariusz i produkcja: Paul Raleigh i Gavin Hood; Zdjęcia: Avril Beukes; Muzyka: Neill Solomon
Wystepują: Gavin Hood, Nigel Hawthorne, Janine Eser, Vusi Kunene, Ken Gampu, Loyiso Gxwala, Nandi Nyembe

Znany prawnik podejmuje się obrony młodego chłopca ze wsi, który zabił roczne dziecko. Linią obrony oskarżonego jest wiara w to, że dziecko jest w istocie złym duchem, zwanym w tradycji "Thokolosi". Ciemne sekrety prawnika powodują powstanie nietypowej więzi między nim a chłopcem i wkrótce zagłębia się w świat mistycyzmu i morderstw. Pełnometrażowy debiut reżyserski Gavina Hooda, tegorocznego zdobywcy Oskara za film “Tsotsi”.

Nagroda Diane Thomas 1999. Najlepszy scenariusz.
MFF Karlowe Wary 1999. Nagroda specjalna jury.
MFF Karlowe Wary 1999. Nominacja do Krzystałowego Globu.
All African Film Awards 2000.  Najlepszy film.
All African Film Awards 2000.  Najlepszy reżyser.
All African Film Awards 2000.  Najlepszy scenariusz.
All African Film Awards 2000.  Najlepszy aktor: Gavin Hood.
MFF San Jose Cinequest 2000. Nagroda publiczności.

Lumumba  (reż. Raoul Peck)
2000, Demokratyczna Republika Kongo/Belgia/Haiti/Niemcy/Francja, 115 min.
Reżyseria: Raoul Peck; Scenariusz: Raoul Peck i Pascal Bonitzer; Zdjęcia: Jacques Comets
Występują: Eriq Ebouaney, Alex Descas, Maka Kotto, Théophile Moussa Sowié

Próba pokazania prawdziwej historii Patrice'a Lumumby, niedoszłego prezydenta Demokratycznej Republiki Konga. W oparciu o badania faktograficzne haitański reżyser i scenarzysta wychowany w Zairze, Raoul Peck, stara się przedstawić człowieka za mitami oraz prawdę o intrygach politycznych, morderstwie, grze wpływów, stojących za zabójstwem pierwszego prezydenta niepodległego Zairu. Czy jednak udało się ukazać prawdę?

MFF Zanzibar 2002. Nagroda publiczności.
Czarny Festiwal Filmowy Acapulco  2001. Najlepszy film.
Independent Spirit Awards 2002. Nominacja do najlepszego filmu zagranicznego.
AFF Milan 2001. II miejsce Najlepszy film.

Gums and Noses (reż. Craig Freimond)
2004, RPA/Nigeria, 107 min.
Scenariusz i reżyseria: Craig Freimond; Zdjęcia: Jonathan Kovel; Produkcja: Robbie Thorpe;  Muzyka: Wounded Buffalo 
Występują: Anthony Coleman, Lionel Newton, Tony Kgogore, Faye Peters

Niezależna produkcja filmowa zrealizowana za zaledwie R 100000 (około 50000 złotych), która podbiła serca całego RPA. Film powstał na podstawie sztuki znanego dramatopisarza i reżysera teatralnego Craiga Freimonda. ‘Gums and Noses’ opowiada bardzo ‘europejską’ historię o szalonym, rozerotyzowanym i zmanierowanym świecie reklamowych ‘yuppies’. Bohater filmu James dosyć niespodziewanie otrzymuje szansę pracy jako kreatywny w firmie reklamowej, kiedy współpracownik wpada w depresję. Wciąż niepewny w nowym miejscu pracy szef nie ułatwia adaptację, wciąż naciskając na ‘niesamowite przełomowe’ pomysły. Pod ciągłą presją postanawia zażyć kokainę Wkrótce zalewa firmę potopem pomysłów. Ale sukces ma swoją cenę…

MFF Kapsztad 2004. Nagroda publiczności.
MFF Durban 2004. Najlepszy film.

Głupcy (reż. Ramadan Suleman)
(Fools)
1997, RPA/Francja/Zimbabwe/Mozambik, 90 min.
Reżyseria: Ramadan Suleman; Scenariusz: Ramadan Suleman i Bhekisizwe Peterson; Zdjęcia: Christiane Lack
Występują: Patrick Shai, Hlomla Dandala, Dambisa Kente

Pełnometrażowy debiut filmowy Ramadan’a Suleman’a, cenionego animatora teatru w RPA. „Głupcy” jest pierwszym filmem nakręconym przez czarnego Południowoafrykańczyka. Zdobył uznanie międzynarodowej krytyki i szeroki rozgłos. Nakręcony na podstawie powieści „Fools”, napisanej przez Njabulo S. Ndebele, opowiada o zwykłych relacjach międzyludzkich, będących schedą apartheidu. Stanowi filmowe pytanie na temat tożsamości czarnego Południowoafrykańczyka.

MFF Locarno 1997. Srebrny Leopard.
MFF Locarno 1997. Nagroda ekumeniczna jury.
AFF FESPACO 1999. Nagroda za najlepszy debiut reżyserski.
AFF FESPACO 1999. Nagroda Unii Europejskiej.

Falstart (reż. Les Blair)
(Jump the Gun)
1997, RPA/Wielka Brytania, 124 min.
Scenariusz i reżyseria: Les Blair; Zdjęcia: Oral Norrie Ottey; Producent: Indra de Lanerolle; Muzyka: Joe Nina

Występują: Baby Cele, Lionel Newton, Michele Burgers, Thulani Nyembe, Rapulana Seiphemo, Joe Nina, Nomsa Nene, Danny Keogh
Komediodramat znanego współpracownika angielskiego reżysera Mike'a Leigh. Jest to urocza, prosta opowieść o zmianach ludzkich postaw w 'nowej' Republice Południowej Afryki. Akcja toczy się wokół losów prostytutki Minnie, bogatego przemysłowca i rasisty Clint’a, podejrzanego biznesmena Bazooka, muzyka Henry'ego i nierozgarniętego menedżera Jabu. Wszyscy na swojej drodze spotykają ambitną, tajemniczą i piękną Gugu...

MFF Chicago 1998. Nominacja do Złotego Hugo.

Kurzy biznes (reż. Ntshaveni Wa Luruli)
(Chikin Biznis)
1998, RPA, 103 min.
Reżyseria: Ntshaveni Va Luruli; Scenariusz: Mtutuzeli Matshoba; Zdjęcia: Micki Stroucken; Producent: Richard Green i Michael Cheze; Muzyka: Max Mnthambo
Występują: Fats Bookholane, Connie Chiume, Clementine Mosimane, Sello Motloung, Nomsa Nene

Kolejny debiut reżyserski z RPA obsypany nagrodami. Łagodna komedia opowiadająca historię kuriera na giełdzie papierów wartościowych w Johannesburgu, który rezygnuje z pracy i próbuje sił jako przedsiębiorca. W poszukiwaniu niezależności podejmuje się ryzykownego interesu sprzedaży kurczaków. Reżyser ceniony za specyficzny ironiczny 'ludzki' humor.

MFF Milan 1999. Najlepszy debiut reżyserski.
MFF Montreal 1999. Najlepszy film.
FESPACO 1999. Najlepszy scenariusz.
FESPACO 1999. Najlepszy aktor: Fats Bookholane
AVANTI 1999. Najlepszy film.
AVANTI 1999. Najlepszy reżyser.
All Africa Film Awards 1998. Najlepszy film anglojęzyczny.

Fragmenty tożsamości (reż. Mweze Ngangura)
(Pieces d'Identities)
1998, Belgia/Demokratyczna Republika Konga, 93 min.
Scenariusz i reżyseria: Mweze Ngangura; Zdjęcia: France Duez; Producent: Jacque Besse; Muzyka: Jean Loius Daulne
Występują: Gerard Essomba, Herbert Flack, Dominique Mesa, Jean-Louis Dualne

Starzejący się zairski król, Mani Kongo, odwiedza Belgię w poszukiwaniu swojej ulubionej córki, która wiele lat temu pojechała tam studiować medycynę. Odziany w insygnia władzy królewskiej zostaje szybko obrabowany. Wkrótce staje się bezdomnym starcem bez grosza, wałęsającym się po ulicach Brukseli. Na swojej drodze napotyka na drobnych złodziejaszków, afrykańskich nacjonalistów czy rasistowskich właścicieli klubów. Komediodramat bardzo dobrze przyjmowany był nie tylko przez krytyków, ale przede wszystkim przez publiczność..

MFF Los Angeles 1999. Najlepszy film.
MFF Denver 1999. Nagroda publiczności.
MFF dla dzieci i młodzieży 1998. Nagroda główna Lucas.
MFF Newport 1999. Nominacja za najlepszy film.
FESPACO 1999. Najlepszy film.
FESPACO 1999. Najlepsza aktorka: Dominique Mesa.

Clando (reż. Jean Marie-Teno)
1996, Kamerun, 98 min.
Scenariusz, produkcja i reżyseria: Jean Marie-Teno; Zdjęcia:  Aurélie Ricard
Wystepują:  Pauline Fodouop, Henriette Fenda, Caroline Redl, Joseph Momo

Sobgui pomyka po ulicach miasta Douala w niebieskim vanie, pracując jako nielegalny taksówkarz. Życie jest ciężkie: ataki ze strony legalnych 'żółtych taksówek', naloty policyjne, ciągły konflikt z żoną. Mając dosyć Sobgui opuszcza kraj i wyrusza do Niemiec chcąc zarobić na własny biznes taksówkowy w Kamerunie. Tam spotyka Irene, młodą aktywistkę, która zaczyna drążyć w przeszłości Sobgui. Nieoczekiwanie wyłania się historia uścisku politycznego, utraconych szans i zbędnego oporu przeciwko represji...

MFF Friburg 1996. Najlepszy film.
MFF Frankofońskich Namur 1996. Nominacja za najlepszy film.

Krótkie filmy:

Drzewo życia
(reż. Adbulkadir Ahmed Said)
(Tree of Life)
1987, Somalia, 25 min.
Reżyseria i produkcja: Abdulkadir Ahmed Said

Somalijczycy uważają, że gdzieś na świecie znajduje się drzewo życia. Drwal w Somalii budzi się wcześnie jednego poranka, odmawia modlitwę i idzie do lasu. W wiosce mija obrazy szczęścia i piękno codzienności. W lesie znajduje wysokie drzewo, które postanawia ściąć. Jednak śmierć drzewa sprowadza brutalną burzę. Rozumiejąc w końcu swój błąd, popada w panikę... Audiowizualne dzieło sztuki.

MFF Londyn 1989. Najlepszy krótki film.
FF Oberhausen 1988. Najlepszy film.
FF Mogpafis 1987. Najlepszy film.

Rytmy Afryki (reż. Adbulkadir Ahmed Said, Somalia i Bridget Thompson, RPA)
2004, 200 minut
cz. 1: Taarab, ocean melodii; Nasz język, nasza muzyka, nasze miasto?;
cz. 2: Złoto, łzy i muzyka; Screcz, miks i ?

Cztery filmy dokumentalne o źródłach i inspiracjach w muzyce wschodniej i południowej Afryki. Zestaw dokumentów nakręconych przy współudziale legendarnego reżysera somalijskiego Abdulkadira Ahmed Said’a. Od eklektycznej muzyki z Zanzibaru poprzez jazzowe inspiracje w zadymionych knajpach w Johannesburgu aż po nowoczesne beaty z Kapsztadu jest to najbardziej dogłębna analiza muzyki afrykańskiej przedstawiona w postaci dokumentu.

Taraab. Ocean melodii.
Na wschodnim wybrzeżu Afryki – na obszarze wymiany kulturowej i handlowej między Azją a Afryką - istnieje bogata tradycja muzyczna. Taarab to rodzaj śpiewanej poezji, która łączy w sobie afrykańskie rytmy i język przy akompaniamencie arabskich melodii i indyjskich instrumentów.

Nasz język, nasza muzyka, nasze miasto?
Kapsztad jak i reszta RPA wciąż żyje historią. 350 lat kolonializmu i apartheidu wpłynęło na całą sztukę. W samym Kapsztadzie istnieją trzy wyraźne nurty muzyczne, wśród nich rytmy goema, muzyka Xhosa oraz osobliwy kapsztadzki jazz. To dzięki temu ostatniemu ludzie z różnych kręgów uczą się ze sobą porozumiewać.

Złoto, łzy i muzyka
Johannesburg ma zaledwie 112 lat i powstało wokół kopalnii złota. Jest miastem przybyszy i największym afrykańskim tyglem kulturowym. Ta metropolia stworzyła wiele nurtów muzycznych, jak południowoafrykański jazz w postaci Marabi.

Screcz, miks i ?
Taarap, kwaito, capetonian breakbeat... stare trendy muzyczne przybierają nowe kształty. Tradycyjna muzyka zmienia się nie do poznania w całej Afryce od Kapsztadu do Zanzibaru... Dokąd to wszystko zmierza? Czy kierunek ruchu jest przynosi korzyści Afryce?

MFF Zanzibar. Najlepszy film dokumentalny

Mama Africa
2001, 125 min.
Zbliżenie na Bintou (reż. Fanta Nagro, Burkina Faso); Hang Time (reż. Ngozi Onwhura, Nigeria); Raya (reż. Zulfah Otto-Zallies, RPA), Bogactwa (reż. Ingrid Sinclair, Zimbabwe); Świat Uno (reż. Bridget Pickering, Namibia)

Mama Africa to zbiór pięciu filmów o młodych ludziach we współczesnej Afryce. Wszystkie filmy zostały nakręcone przez afrykańskie kobiety. Od opowieści o nieplanowanej ciąży (Świat Uno) poprzez marzenia o sukcesie koszykarskim (Hang Time) i opowieści o gwałcie i przestępczości w slumsach (Raya), docieramy do współczesnych problemów afrykańskich i przyglądamy im się z bliska.



Przegląd odbywa się w następujących miastach:
kino Luna ( Warszawa)                20-28.04.2006
Kino Pod Baranami (Kraków)     05-11.05.2006
kino Cytryna (Łódz)                       12-21.05.2006
Kino Rialto (Poznań)                    19-28 .05.2006
Kino Centrum (Konin)                  06-31.05.2006

Organizatorzy imprezy: warszawskie Kino Luna, Fundacja FilmGramm oraz Ambasada Republiki Południowej Afryki

Wsparcie: Urząd Miasta Warszawy, Ambasada Francji, British Council, Forum Polsko-Kenijskie, Polska Akcja Humanitarna.


www.afrykamera.pl

archiwum