Cervantes Pod Baranami 2013
CERVANTES POD BARANAMI
| CERVANTES EN EL CINE POD BARANAMI
29 stycznia - 17 grudnia 2013
| 29 de enero - 17 de diciembre, 2013
12 filmów hiszpańskojęzycznych w każdy ostatni wtorek miesiąca
| 12 películas en español en cada último martes del mes
Kontynuacja cyklów filmowych pokazywanych w każdy ostatni wtorek miesiąca w Kinie Pod Baranami. W tegorocznym programie publiczność będzie mogła obejrzeć dzieła nie tylko reżyserów hiszpańskich, ale również latynoamerykańskich koprodukcji, dla których tłem są w większości kluczowe wydarzenia historyczne XX wieku: Paisito (koprodukcja urugwajsko-hiszpańsko-argentyńska stanowiąca próbę stawienia czoła ze wspomnieniami z dzieciństwa w Urugwaju w obliczu zamachu stanu), dramat Pocztówki z Leningradu (jedna z najważniejszych i najdroższych produkcji wenezuelskich o dorastaniu w grupach partyzanckich w latach 60. tych XX w.), Zamach (meksykańska produkcja oparta na powieści Álvaro Uribe o zamachu stanu w 1897 roku) oraz Zły dzień na wędkowanie (historia o przyjaźni między byłym mistrzem wagi ciężkiej, a jego menadżerem „Księciem”). Oprócz filmów zrealizowanych w ostatnich kilku latach, pokażemy również kilka klasyków kina: znakomitą komedię Carlosa Saury Mama ma 100 lat z 1979 roku - kontynuację filmu Anna i wilki, a także prowokacyjną komedię Luisa Garcíi Berlangi z 1999 roku Paryż-Tombuctú.
Przegląd zrealizowany jest we współpracy z Filmoteką Ministerstwa Spraw Zagranicznych Hiszpanii oraz Ambasadą Hiszpanii w Polsce.
| Continuación del ciclo de películas que los últimos martes de cada mes es presentado desde ya más de tres años en el prestigioso Kino Pod Baranami de Cracovia. En 2013 el público polaco podrá ver no sólo obras de directores españoles sino también de directores latinoamericanos galardonados en los últimos años en numerosos festivales y muestras de cine.
El ciclo se lleva a cabo en colaboración con la Filmoteca del Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación (AECID) y la Embajada de España en Polonia.
filmy w oryginalnej wersji językowej, z napisami polskimi
| en versión original, con subtítulos en polaco
wtorek, 29 stycznia 2013, godz. 19.15 | martes, 29 de enero, 19.15 horas
JA TEŻ! | YO, TAMBIÉN
reżyseria | dirección: Antonio Naharro, Álvaro Pastor, Hiszpania | España 2009, 103’
wykonawcy | intérpretes: Lola Dueñas, Pablo Pineda
Daniel ma 34 lata. Mieszka z rodzicami w Sewilli. Jest pierwszym Europejczykiem z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie i właśnie podejmuje pierwszą pracę w ośrodku opieki społecznej, gdzie pomaga ludziom cierpiącym na to samo co on schorzenie. Tu poznaje Laurę, atrakcyjną kobietę, na pierwszy rzut oka przebojową i bezkompromisową, ale tak naprawdę nieco zagubioną i samotną, która skrywa przed światem swoją przeszłość. Zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu, ale sprawy się komplikują. Daniel zakochuje się w Laurze, lecz ona widzi w nim tylko przyjaciela...
| Daniel tiene 34 años y vive con sus padres en Sevilla. Es el primer europeo con síndrome de Down que ha acabado sus estudios superiores y lo encontramos en los inicios de carrera profesional, en un centro de ayuda social, donde ayuda a gente que padece la misma enfermedad que él. Ahí conoce a Laura, atractiva mujer a primera vista decidida y enemiga de cualquier tipo de compromiso, que en realidad se encuentra sola y perdida y que oculta ante el mundo su pasado. Empiezan a pasar cada vez más tiempo juntos, pero las cosas se complican. Daniel se enamora de Laura y ella ve en él únicamente a un amigo¿.
wtorek, 26 lutego, godz. 19.00 | martes, 26 de febrero, 19.00 horas
DYSKRETNE UROKI STAROŚCI | ARRUGAS
reżyseria | dirección: Ignacio Ferreras, Hiszpania | España 2011, 89'
animacja | animación
2 Nagrody Goya 2012 - Najlepszy Scenariusz Adaptowany i Najlepszy Film Animowany, MFF San Sebastian 2011 - sekcja Nowi Reżyserzy
Dyskretne uroki starości to kolorowy film animowany oparty na wielokrotnie nagradzanym, kultowym hiszpańskim komiksie Paco Roca, który na tegorocznym rozdaniu nagród Hiszpańskiej Akademii Filmowej pokonał Skórę, w której żyję Almodóvara w walce o Nagrodę Goya dla Najlepszego Scenariusza Adaptowanego. Film Ignacia Ferrerasa próbuje odczarować tabu jakim jest dziś starość, opowiadając ciepłą historię o przyjaźni dwóch rezydentów domu opieki, którzy nie godzą się na to by przez ostatnie lata życia traktowano ich przedmiotowo. Stary „wyjadacz” domu, Miguel, który jak nikt potrafi lawirować pomiędzy jego mieszkańcami i opiekunami, postanawia uchronić mającego coraz większe kłopoty z pamięcią Emilio od przenosin na zniesławione 4. piętro placówki dla nierokujących pacjentów. Zwariowany plan przyjaciół zabarwi humorem i satyrą trudną codzienność domu starców, a oni sami udowodnią, że choć dla wielu ich rówieśników życie powoli dobiega końca, oni właśnie rozpoczynają nowe.
| Arrugas, largometraje de animación en color, es una adaptación del aclamado cómic español del mismo título obra de Paco Roca. La película ganó este año el Goya al Mejor Guión Adaptado, categoría en la que competía con La piel que habito de Pedro Almodóvar. Su director, Ignacio Ferreras, se enfrenta al tabú que hoy en día constituye la vejez, contando una historia conmovedora sobre la amistad de dos ancianos recluidos en un geriátrico. Miguel, residente de ese geriátrico desde hace tiempo, sabe muy bien cómo manejarse con el personal y los demás pacientes. Usará sus conocimientos para proteger a Emilio, un paciente nuevo que tiene cada vez más problemas con la memoria, y evitar que acabe en el temido piso de los asistidos. Su alocado plan tiñe de comedia y ternura el tedioso día a día de la residencia porque aunque para muchos de sus compañeros parece que la vida ya ha acabado, ellos apenas si acaban de empezar una nueva...
wtorek, 26 marca, godz. 18.15 | martes, 26 de marzo, 18.15 horas
PAISITO
reżyseria | dirección: Ana Díez, Hiszpania/Urugwaj/Argentyna | España/Uruguay/Argentina 2008, 84'
wykonawcy | intérpretes: Emilio Gutiérrez Caba, María Botto
Xavi (Nicolás Pauls), nowy nabytek drużyny piłkarskiej Osasuny z Pampeluny, po wylądowaniu w Hiszpanii, kraju pochodzenia swoich rodziców, musi zmierzyć się z przeszłością. W wieku trzydziestu lat po raz pierwszy opuścił Urugwaj, w Pampelunie spotyka się z Rosaną (Maria Botto), która spędziła ostatnie 20 lat czekając aż Xavi, jej młodzieńcza miłość, przyjedzie po nią i wyjaśni jej niejasne wspomnienia z Urugwaju z 1973 roku. Tamtego Urugwaju, w którym osławiona demokracja i wielka produkcja bydła nie były w stanie zamaskować niezadowolenia ludu, głębokiej korupcji polityków, działalności lewicowej partyzantki Tupamaros i wojskowych oraz nieuchronnego zamachu stanu.
| Nada más pisar la tierra de sus padres, Xavi (Nicolás Pauls), el nuevo fichaje del Osasuna de Pamplona, se da de bruces con el pasado. A sus treinta y tantos años acaba de poner por primera vez los pies fuera del Paisito y se reencuentra con Rosana (María Botto), que, entre el amor y el odio, se ha pasado veinte años esperando que Xavi viniera a buscarla y le explicara sus recuerdos de aquel Uruguay de 1973. Aquel Uruguay en el que su famosa democracia y sus millones de cabezas de ganado no podían ocultar el descontento del pueblo, la corrupción endémica de los políticos, los tupamaros, los milicos o el golpe de estado que ya se sabe que van a dar.
wtorek, 30 kwietnia, godz. 19.15 | martes, 30 de abril, 19.15 horas
MAMA MA 100 LAT | MAMÁ CUMPLE CIEN AÑOS
reżyseria | dirección: Carlos Saura, Hiszpania | España 1979, 97'
wykonawcy | intérpretes: Geraldine Chaplin, Amparo Muñoz, Fernando Fernán-Gómez, Rafaela Aparicio
Mama ma 100 lat jest portretem hiszpańskiej rodziny, która podczas przygotowań do obchodów stulecia urodzin babci rozpętuje konflikty, dają o sobie znać nieporozumienia, problemy i zaszłości. Reżyser w mistrzowski sposób rysuje postaci swoich bohaterów. To jeden z najbardziej znanych filmów Saury, rodzinna tragifarsa, która zdobyła m.in. Nagrodę Specjalną Jury MFF w San Sebastián (1979), nagrodę za najlepszy hiszpański film, nagrodę za zdjęcia dla Teo Escamilli, nagrodę za najlepszą kreację kobiecą dla Rafaeli Aparicio, przyznane przez Koło Pisarzy Filmowych Hiszpanii (1980), a także była nominowana do Oscara w kategorii najlepszy film obcojęzyczny w 1980 roku.
| ´La Gran Madre´ va a cumplir 100 años. En torno a ella se reúne la familia. La película transcurre a través de los preparativos de la fiesta y de las relaciones entre los distintos personajes, alrededor de los recuerdos, de sus conflictos pasados y actuales, de sus obsesiones, de sus desencantos y alegrías... Es una de las películas más conocidas de Saura que recibió, entre otros, el Premio Especial del Jurado del Festival de San Sebastián (1979), el Premio a la mejor película española, a la mejor fotografía para Teo Escamilla, el Premio a la mejor actriz para Rafaela Aparicio otorgado por el Círculo de Escritores Cinematográficos. Fue nominada a los Oscar en 1979 en la categoría de mejor película de habla no inglesa.
wtorek, 28 maja, godz. 19.15 | martes, 28 de mayo, 19.15 horas
NIE ZAZNA SPOKOJU, KTO PRZEKLĘTY | NO HABRÁ PAZ PARA LOS MALVADOS
reżyseria | dirección: Enrique Urbizu, Hiszpania | España 2011, 104'
wykonawcy | intérpretes: José Coronado, Rodolfo Sancho, Helena Miguel
Najnowszy film Enrique Urbizu - trzymający w napięciu thriller - to niekwestionowany zwycięzca ubiegłorocznego rozdania Nagród Goya, który w walce o laury Hiszpańskiej Akademii Filmowej pokonał Skórę w której żyję Pedro Almodóvara we wszystkich najważniejszych kategoriach.
Policyjny weteran, inspektor Sanos Trinidad, dużo pije i mało przykłada się do pracy. Kiedyś był asem elitarnych jednostek specjalnych, dziś zdegradowany do wydziału osób zaginionych tonie w monotonii błahych spraw, biurokratycznych papierkach i morzu alkoholu, którym upija się w obskurnych barach dla mężczyzn. Pewnego sobotniego wieczoru w jednym z takich przybytków Santos wdaje się w strzelaninę. Rezultat: trzy trupy... i świadek, któremu udaje się zbiec. W trakcie jego poszukiwań Santos natrafi na intrygę, która okaże się dużo bardziej niebezpieczna, niż myślał. Tymczasem po piętach deptać mu będzie młoda i ambitna sędzia Chacón, równolegle badająca sprawę potrójnego zabójstwa w barze.
| El nuevo 'thriller' de Enrique Urbizu fue el gran ganador de los Premios Goya de 2012. Superó a 'La piel que habito' de Pedro Almodóvar en todas las categorías más importantes. Madrid, principios del siglo XXI. Un día el inspector de policía Santos Trinidad (José Coronado), de camino a casa, ya muy borracho, se ve involucrado en un triple asesinato. Pero hay un testigo que consigue escapar y que podría incriminarlo. Santos emprende una investigación destinada a localizar y a eliminar al testigo. Mientras tanto, la juez Chacón, encargada de la investigación del triple crimen, avanza meticulosamente en la búsqueda del asesino. Santos y Chacón descubrirán muy pronto que lo que parecía un simple caso de tráfico de drogas es, en realidad, algo mucho más peligroso.
wtorek, 25 czerwca, godz. 21.00 | martes, 25 de junio, 21.00 horas
NAWET DESZCZ | TAMBIÉN LA LLUVIA
reżyseria | dirección: Iciar Bollaín, Hiszpania | España 2010, 104'
wykonawcy | intérpretes: Luis Tosar, Gael García Bernal, Karra Elejaide, Juan Carlos Aduviri, Raúl Arévalo
Jeden z najgłośniejszych hiszpańskich filmów 2010 roku, w reżyserii wielokrotnie nagradzanej Icíar Bollaín. Sebastian (Gael García Bernal) - reżyser idealista i jego producent (Luis Tosar) realizują w Boliwii, film o przybyciu Kolumba do Ameryki. Jednak w trakcie zdjęć w regionie wybucha tzw. "wojna o wodę". Rozpoczyna się podwójna walka rdzennych mieszkańców Boliwii z najeźdźcami z Zachodu - w filmie i w rzeczywistości.
| Quinientos años después del descubrimiento de América, palos y piedras se enfrentan de nuevo al acero y la pólvora de un ejército moderno. Pero esta vez no se lucha por el oro, sino por el más imprescindible de los elementos vitales: el agua.
wtorek, 30 lipca, godz. 21.10 | martes, 30 de julio, 21.10 horas
ZŁY DZIEŃ NA WĘDKOWANIE | MAL DÍA PARA PESCAR
reżyseria | dirección: Álvaro Brechner, Urugwaj | Uruguay 2009, 100'
wykonawcy | intérpretes: Gary Piquer, Jouko Ahola, Antonella Costa, César Troncoso, Bruno Aldecosea, Alfonso Tort
Były mistrz świata w zapasach (van Oppen) ciągle uważa się za „najsilniejszego mężczyznę na ziemi” i wierzy swojemu menadżerowi (Orisni) który organizując mu pokazy i potajemne walki zapewnia go o możliwości powrotu do przeszłości i odzyskania ważnego tytułu. Jednak sprawy przybierają nieprzewidziany obrót, którego bohaterowie nie są w stanie kontrolować. Film był kandydatem do Oscara w 2010 roku w kategorii filmów nieanglojęzyczynych.
| Un ex campeón mundial de lucha libre (van Oppen), que todavía cree ser "el hombre más fuerte de la tierra", tiene un manáger (Orsini) que le organiza exhibiciones y combates clandestinos, asegurándole que es posible volver al pasado y reconquistar un título importante. Sin embargo, los acontecimientos toman un rumbo inesperado e incontrolable para los protagonistas. Seleccionada por Uruguay como candidada al Oscar 2010 en la categoría de película de habla no inglesa.
wtorek, 27 sierpnia, godz. 19.15 | martes, 27 de agosto, 19.15 horas
25 KARATÓW | 25 KILATES
reżyseria | dirección: Patxi Amezcua, Hiszpania | España 2009, 86'
wykonawcy | intérpretes: Francesc Garrido, Aida Folch, Manuel Morón, Joan Massotkleiner, Héctor Colomé, María Lanau
Abel żyje z odzyskiwania pieniędzy od dłużników. Przypadkowo spotyka Kay, złodziejkę samochodów, którą ratuje z opresji. Kay dzieli mieszkanie z ojcem uzależnionym od hazardu i pakującym się co chwilę w tarapaty. Niebezpieczne typy, kosowscy złodzieje, meksykańscy mordercy, płatny zabójca z Turcji i inni przestępcy, wszyscy żyją w asfaltowej dżungli Barcelony. Każdy z nich ma dość swego życia i marzy, by na zawsze rozprawić się z problemami. Torba pełna kosztownej biżuterii wydaje się być rozwiązaniem wszystkich kłopotów...
| Este thriller trepidante transcurre en las calles de Barcelona. Abel, un tipo solitario que se dedica a cobrar deudas a morosos con métodos expeditivos; Kay una jovencita que se dedica a robar coches y dar pequeños palos; su padre, Sebas, un perista ahogado por las deudas, siempre timando a unos para saldar cuentas con otros, y Garro, un inspector de la brigada antiatracos de dudosa honestidad, son sus protagonistas.
wtorek, 24 września, godz. 18.45 | martes, 24 de septiembre, 18.45 horas
PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reżyseria | dirección: Luis García Berlanga, Hiszpania | España 1999, 107'
wykonawcy | intérpretes: Michel Piccoli, Concha Velasco, Juan Diego, Amparo Soler Leal, Santiago Segura
Cieszący się dużym uznaniem chirurg plastyczny z Paryża (Michel Piccoli), umęczony swoją drogą przez mękę spowodowaną impotencją i wypaleniem życiowym, postanawia popełnić samobójstwo, skacząc z okna. W ostatniej chwili widok człowieka podróżującego rowerem z tabliczką Paryż - Timbuktu skłania go do zmiany decyzji i udania się w rowerową podróż do tajemniczego Timbuktu w ucieczce przed rodziną, przyjaciółmi, społecznymi konwencjami i ustabilizowanym życiem, które zaczęło być koszmarem. Trafia do śródzmiemnomorskiej miejscowości Calabuch, której mieszkańcy bez skrępowania uprawiają zdrowy seks pozbawiony hipokryzji i z otwartością przyjmują do swojej społeczności nowych przybyszów. Prowokacyjny i szalony film Luisa Garcíi Berlangi.
| Michel, prestigioso cirujano plástico parisiense, desesperado por su impotencia sexual y hastío vital, decide tirarse por la ventana, pero en el último momento le sorprende la visión de un ciclista peregrino, que luce en su montura el letrero París-Tombuctú. Le compra la bicicleta, y cambia la muerte por una huida sin esperanzas, aunque con la ventaja inmediata de dejar atrás familia, amigos, convenciones sociales y liposucciones apresuradas. Nuestro viajero se pega un batacazo a la altura de Calabuch. Unas almas sensibles le trasladan al pueblo para su cura. Y ahí comienza un segundo viacrucis para Michel, festivo en este caso, pero no menos frustrante, al confirmar su libido incapaz de responder a los avances de la extrovertida y sensual Trini, su fantasía corta para entender las perversiones del solitario Gaby, su agnosticismo sin argumentos para responder a los arrebatos místicos de la visionaria Encarna o del párroco convicto de asesinato. Su impecable cultura europea, en suma, se revela inoperante ante la explosión de vitalidad mediterránea de un pueblo como Calabuch, más caótico aún, con el paso del tiempo, de lo que era en los años cincuenta.
wtorek, 29 października, godz. 21.00 | martes, 29 de octubre, 21.00 horas
POCZTÓWKI Z LENINGRADU | POSTALES DE LENINGRADO
reżyseria | dirección: Mariana Rondón, Wenezuela | Venezuela 2007, 93'
wykonawcy | intérpretes: Laureano Olivares, Greisy Mena, William Cifuentes, Haydeé Farevola, María Fernada Ferro, Beto Benites
Pocztówki z Leningradu, według scenariusza i w reżyserii Mariany Rondón, to wenezuelski film, który oczami małej dziewczynki opowiada historię walk partyzanckich w Wenezueli lat 60. Marcela spotyka się ze swoim kuzynem Teo w górach, czekając aż ich rodzice, partyzanci, przyjdą po nich. Podczas spotkania oboje odtwarzają w wyobraźni przygody, o których słyszeli od swoich rodziców, otaczając w ten sposób działania zbrojne niezwykłym labiryntem superbohaterów, w którym nie wiadomo, gdzie kończy się rzeczywistość a zaczyna szaleństwo.
| Postales de Leningrado, escrita y dirigida por Mariana Rondón, es una producción venezolana que narra con la voz y los ojos de una niña, la historia de las luchas y los ideales de la insurgencia de los años sesenta en Venezuela. Marcela se encuentra con su primo Teo en la montaña a la espera de que sus padres, que son guerrilleros, vengan a buscarlos. Mientras se produce el encuentro, ambos recrean con su imaginación las aventuras que han escuchado en boca de sus progenitores, construyendo así un laberinto fantástico de superhéroes alrededor de la subversión armada, en el que nunca se sabe dónde termina la realidad y empieza la locura.
wtorek, 26 listopada, godz. 21.00 | martes, 26 de noviembre, 21.00 horas
POKONAĆ LĘK | NO TENGAS MIEDO
reżyseria | dirección: Montxo Armendáriz, Hiszpania | España 2011, 90'
wykonawcy | intérpretes: Michelle Jenner, Lluís Homar, Belén Rueda, Nuria Gago, Rubén Ochandiano, Cristina Plazas, Javier Pereira
Po latach izolowania się od otaczającego ją świata 25-letnia Silvia postanawia zmienić swoje życie i zapomnieć o prześladujących ją wspomnieniach z dzieciństwa. Jako kilkuletnia dziewczynka była seksualnie wykorzystywana przez ojca przy milczącej aprobacie matki. Kamera podąża wnikliwie za drobną blondynką, która z ogromną determinacją odnajduje ludzi i miejsca z przeszłości, by stawić czoła swoim lękom i znów otworzyć się na innych.
Nominowany do Oskara za Sekrety serca Montxo Armendáriz po sześciu latach przerwy powraca na ekrany kin z kolejnym znakomitym, dojrzałym dramatem i ostrą krytyką społecznej ignorancji wobec ofiar przemocy seksualnej. Pokonać lęk daje jednak nadzieję i pokazuje, że bez względu na okoliczności zawsze można zacząć od nowa. Niewątpliwym atutem filmu są wspaniałe kreacje Lluisa Homara (Przerwane objęcia) oraz Belen Ruedy (Sierociniec, Oczy Julii).
| Silvia es una joven marcada por una oscura infancia. Con apenas 25 años decide rehacer su vida y enfrentarse a las personas, sentimientos y emociones que la mantienen ligada al pasado. Y en su lucha contra la adversidad, contra sí misma, irá aprendiendo a controlar sus miedos y a convertirse en una mujer adulta, dueña de sus actos. Nominado a los Oscar por Secretos de Corazón, Montxo Armendáriz vuelve a las pantallas después de seis años con un drama maduro y excelente y con una crítica aguda de la ignorancia social hacia las víctimas de violencia sexual. No tengas miedo ofrece, sin embargo, esperanza y demuestra que, independientemente de las circunstancias, siempre se puede empezar de nuevo. Uno de los grandes alicientes de esta película es, sin duda, la maravillosa actuación de Lluís Homar (Los abrazos rotos) y Belén Rueda (El Orfanato, Los ojos de Julia).
wtorek, 17 grudnia, godz. 21.15 | martes, 17 de diciembre, 21.15 horas
ZAMACH | EL ATENTADO
reżyseria | dirección: Jorge Fons, Meksyk | México 2010, 120'
wykonawcy | intérpretes: Daniel Giménez Cacho, José María Yazpik, Julio Bracho, Irene Azuela, Arturo Beristáin, Salvador Sánchez, José María de Tavira, María Rojo
Film na podstawie powieści Álvaro Uribe El Expediente del Atentado opowiada historię nieudanego zamachu z 1897 na ówczesnego prezydenta Meksyku, Porfiria Díaza. Zamachu, który zakończył się wielką porażką - napastnik, Arnulfo Arroyo, nie dość, że był pijany, to jeszcze nie mógł znaleźć broni i został od razu złapany.
| Película basada en la novela de Álvaro Uribe llamada El Expediente del Atentado, se centra en el intento de asesinato que tuvo el desafortunado Arnulfo Arroyo contra el dictador Porfirio Díaz. La construcción de la historia se va entretejiendo para diseñar la compleja narración. Cuando parece que todo va cobrando forma, una nueva versión de los hechos llegará para sembrar la duda sobre el giro y el camino que seguirá la historia.
Bilety | Entradas:
13 zł - normalny
11 zł - dla słuchaczy kursów Instytutu Cervantesa
Organizatorzy | Organizadores:
Instytut Cervantesa w Krakowie
Filmoteca Española AECID
Ambasada Hiszpanii w Polsce
Kino Pod Baranami
| CERVANTES EN EL CINE POD BARANAMI
29 stycznia - 17 grudnia 2013
| 29 de enero - 17 de diciembre, 2013
12 filmów hiszpańskojęzycznych w każdy ostatni wtorek miesiąca
| 12 películas en español en cada último martes del mes
Kontynuacja cyklów filmowych pokazywanych w każdy ostatni wtorek miesiąca w Kinie Pod Baranami. W tegorocznym programie publiczność będzie mogła obejrzeć dzieła nie tylko reżyserów hiszpańskich, ale również latynoamerykańskich koprodukcji, dla których tłem są w większości kluczowe wydarzenia historyczne XX wieku: Paisito (koprodukcja urugwajsko-hiszpańsko-argentyńska stanowiąca próbę stawienia czoła ze wspomnieniami z dzieciństwa w Urugwaju w obliczu zamachu stanu), dramat Pocztówki z Leningradu (jedna z najważniejszych i najdroższych produkcji wenezuelskich o dorastaniu w grupach partyzanckich w latach 60. tych XX w.), Zamach (meksykańska produkcja oparta na powieści Álvaro Uribe o zamachu stanu w 1897 roku) oraz Zły dzień na wędkowanie (historia o przyjaźni między byłym mistrzem wagi ciężkiej, a jego menadżerem „Księciem”). Oprócz filmów zrealizowanych w ostatnich kilku latach, pokażemy również kilka klasyków kina: znakomitą komedię Carlosa Saury Mama ma 100 lat z 1979 roku - kontynuację filmu Anna i wilki, a także prowokacyjną komedię Luisa Garcíi Berlangi z 1999 roku Paryż-Tombuctú.
Przegląd zrealizowany jest we współpracy z Filmoteką Ministerstwa Spraw Zagranicznych Hiszpanii oraz Ambasadą Hiszpanii w Polsce.
| Continuación del ciclo de películas que los últimos martes de cada mes es presentado desde ya más de tres años en el prestigioso Kino Pod Baranami de Cracovia. En 2013 el público polaco podrá ver no sólo obras de directores españoles sino también de directores latinoamericanos galardonados en los últimos años en numerosos festivales y muestras de cine.
El ciclo se lleva a cabo en colaboración con la Filmoteca del Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación (AECID) y la Embajada de España en Polonia.
filmy w oryginalnej wersji językowej, z napisami polskimi
| en versión original, con subtítulos en polaco
wtorek, 29 stycznia 2013, godz. 19.15 | martes, 29 de enero, 19.15 horas
JA TEŻ! | YO, TAMBIÉN
reżyseria | dirección: Antonio Naharro, Álvaro Pastor, Hiszpania | España 2009, 103’
wykonawcy | intérpretes: Lola Dueñas, Pablo Pineda
Daniel ma 34 lata. Mieszka z rodzicami w Sewilli. Jest pierwszym Europejczykiem z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie i właśnie podejmuje pierwszą pracę w ośrodku opieki społecznej, gdzie pomaga ludziom cierpiącym na to samo co on schorzenie. Tu poznaje Laurę, atrakcyjną kobietę, na pierwszy rzut oka przebojową i bezkompromisową, ale tak naprawdę nieco zagubioną i samotną, która skrywa przed światem swoją przeszłość. Zaczynają spędzać ze sobą coraz więcej czasu, ale sprawy się komplikują. Daniel zakochuje się w Laurze, lecz ona widzi w nim tylko przyjaciela...
| Daniel tiene 34 años y vive con sus padres en Sevilla. Es el primer europeo con síndrome de Down que ha acabado sus estudios superiores y lo encontramos en los inicios de carrera profesional, en un centro de ayuda social, donde ayuda a gente que padece la misma enfermedad que él. Ahí conoce a Laura, atractiva mujer a primera vista decidida y enemiga de cualquier tipo de compromiso, que en realidad se encuentra sola y perdida y que oculta ante el mundo su pasado. Empiezan a pasar cada vez más tiempo juntos, pero las cosas se complican. Daniel se enamora de Laura y ella ve en él únicamente a un amigo¿.
wtorek, 26 lutego, godz. 19.00 | martes, 26 de febrero, 19.00 horas
DYSKRETNE UROKI STAROŚCI | ARRUGAS
reżyseria | dirección: Ignacio Ferreras, Hiszpania | España 2011, 89'
animacja | animación
2 Nagrody Goya 2012 - Najlepszy Scenariusz Adaptowany i Najlepszy Film Animowany, MFF San Sebastian 2011 - sekcja Nowi Reżyserzy
Dyskretne uroki starości to kolorowy film animowany oparty na wielokrotnie nagradzanym, kultowym hiszpańskim komiksie Paco Roca, który na tegorocznym rozdaniu nagród Hiszpańskiej Akademii Filmowej pokonał Skórę, w której żyję Almodóvara w walce o Nagrodę Goya dla Najlepszego Scenariusza Adaptowanego. Film Ignacia Ferrerasa próbuje odczarować tabu jakim jest dziś starość, opowiadając ciepłą historię o przyjaźni dwóch rezydentów domu opieki, którzy nie godzą się na to by przez ostatnie lata życia traktowano ich przedmiotowo. Stary „wyjadacz” domu, Miguel, który jak nikt potrafi lawirować pomiędzy jego mieszkańcami i opiekunami, postanawia uchronić mającego coraz większe kłopoty z pamięcią Emilio od przenosin na zniesławione 4. piętro placówki dla nierokujących pacjentów. Zwariowany plan przyjaciół zabarwi humorem i satyrą trudną codzienność domu starców, a oni sami udowodnią, że choć dla wielu ich rówieśników życie powoli dobiega końca, oni właśnie rozpoczynają nowe.
| Arrugas, largometraje de animación en color, es una adaptación del aclamado cómic español del mismo título obra de Paco Roca. La película ganó este año el Goya al Mejor Guión Adaptado, categoría en la que competía con La piel que habito de Pedro Almodóvar. Su director, Ignacio Ferreras, se enfrenta al tabú que hoy en día constituye la vejez, contando una historia conmovedora sobre la amistad de dos ancianos recluidos en un geriátrico. Miguel, residente de ese geriátrico desde hace tiempo, sabe muy bien cómo manejarse con el personal y los demás pacientes. Usará sus conocimientos para proteger a Emilio, un paciente nuevo que tiene cada vez más problemas con la memoria, y evitar que acabe en el temido piso de los asistidos. Su alocado plan tiñe de comedia y ternura el tedioso día a día de la residencia porque aunque para muchos de sus compañeros parece que la vida ya ha acabado, ellos apenas si acaban de empezar una nueva...
wtorek, 26 marca, godz. 18.15 | martes, 26 de marzo, 18.15 horas
PAISITO
reżyseria | dirección: Ana Díez, Hiszpania/Urugwaj/Argentyna | España/Uruguay/Argentina 2008, 84'
wykonawcy | intérpretes: Emilio Gutiérrez Caba, María Botto
Xavi (Nicolás Pauls), nowy nabytek drużyny piłkarskiej Osasuny z Pampeluny, po wylądowaniu w Hiszpanii, kraju pochodzenia swoich rodziców, musi zmierzyć się z przeszłością. W wieku trzydziestu lat po raz pierwszy opuścił Urugwaj, w Pampelunie spotyka się z Rosaną (Maria Botto), która spędziła ostatnie 20 lat czekając aż Xavi, jej młodzieńcza miłość, przyjedzie po nią i wyjaśni jej niejasne wspomnienia z Urugwaju z 1973 roku. Tamtego Urugwaju, w którym osławiona demokracja i wielka produkcja bydła nie były w stanie zamaskować niezadowolenia ludu, głębokiej korupcji polityków, działalności lewicowej partyzantki Tupamaros i wojskowych oraz nieuchronnego zamachu stanu.
| Nada más pisar la tierra de sus padres, Xavi (Nicolás Pauls), el nuevo fichaje del Osasuna de Pamplona, se da de bruces con el pasado. A sus treinta y tantos años acaba de poner por primera vez los pies fuera del Paisito y se reencuentra con Rosana (María Botto), que, entre el amor y el odio, se ha pasado veinte años esperando que Xavi viniera a buscarla y le explicara sus recuerdos de aquel Uruguay de 1973. Aquel Uruguay en el que su famosa democracia y sus millones de cabezas de ganado no podían ocultar el descontento del pueblo, la corrupción endémica de los políticos, los tupamaros, los milicos o el golpe de estado que ya se sabe que van a dar.
wtorek, 30 kwietnia, godz. 19.15 | martes, 30 de abril, 19.15 horas
MAMA MA 100 LAT | MAMÁ CUMPLE CIEN AÑOS
reżyseria | dirección: Carlos Saura, Hiszpania | España 1979, 97'
wykonawcy | intérpretes: Geraldine Chaplin, Amparo Muñoz, Fernando Fernán-Gómez, Rafaela Aparicio
Mama ma 100 lat jest portretem hiszpańskiej rodziny, która podczas przygotowań do obchodów stulecia urodzin babci rozpętuje konflikty, dają o sobie znać nieporozumienia, problemy i zaszłości. Reżyser w mistrzowski sposób rysuje postaci swoich bohaterów. To jeden z najbardziej znanych filmów Saury, rodzinna tragifarsa, która zdobyła m.in. Nagrodę Specjalną Jury MFF w San Sebastián (1979), nagrodę za najlepszy hiszpański film, nagrodę za zdjęcia dla Teo Escamilli, nagrodę za najlepszą kreację kobiecą dla Rafaeli Aparicio, przyznane przez Koło Pisarzy Filmowych Hiszpanii (1980), a także była nominowana do Oscara w kategorii najlepszy film obcojęzyczny w 1980 roku.
| ´La Gran Madre´ va a cumplir 100 años. En torno a ella se reúne la familia. La película transcurre a través de los preparativos de la fiesta y de las relaciones entre los distintos personajes, alrededor de los recuerdos, de sus conflictos pasados y actuales, de sus obsesiones, de sus desencantos y alegrías... Es una de las películas más conocidas de Saura que recibió, entre otros, el Premio Especial del Jurado del Festival de San Sebastián (1979), el Premio a la mejor película española, a la mejor fotografía para Teo Escamilla, el Premio a la mejor actriz para Rafaela Aparicio otorgado por el Círculo de Escritores Cinematográficos. Fue nominada a los Oscar en 1979 en la categoría de mejor película de habla no inglesa.
wtorek, 28 maja, godz. 19.15 | martes, 28 de mayo, 19.15 horas
NIE ZAZNA SPOKOJU, KTO PRZEKLĘTY | NO HABRÁ PAZ PARA LOS MALVADOS
reżyseria | dirección: Enrique Urbizu, Hiszpania | España 2011, 104'
wykonawcy | intérpretes: José Coronado, Rodolfo Sancho, Helena Miguel
Najnowszy film Enrique Urbizu - trzymający w napięciu thriller - to niekwestionowany zwycięzca ubiegłorocznego rozdania Nagród Goya, który w walce o laury Hiszpańskiej Akademii Filmowej pokonał Skórę w której żyję Pedro Almodóvara we wszystkich najważniejszych kategoriach.
Policyjny weteran, inspektor Sanos Trinidad, dużo pije i mało przykłada się do pracy. Kiedyś był asem elitarnych jednostek specjalnych, dziś zdegradowany do wydziału osób zaginionych tonie w monotonii błahych spraw, biurokratycznych papierkach i morzu alkoholu, którym upija się w obskurnych barach dla mężczyzn. Pewnego sobotniego wieczoru w jednym z takich przybytków Santos wdaje się w strzelaninę. Rezultat: trzy trupy... i świadek, któremu udaje się zbiec. W trakcie jego poszukiwań Santos natrafi na intrygę, która okaże się dużo bardziej niebezpieczna, niż myślał. Tymczasem po piętach deptać mu będzie młoda i ambitna sędzia Chacón, równolegle badająca sprawę potrójnego zabójstwa w barze.
| El nuevo 'thriller' de Enrique Urbizu fue el gran ganador de los Premios Goya de 2012. Superó a 'La piel que habito' de Pedro Almodóvar en todas las categorías más importantes. Madrid, principios del siglo XXI. Un día el inspector de policía Santos Trinidad (José Coronado), de camino a casa, ya muy borracho, se ve involucrado en un triple asesinato. Pero hay un testigo que consigue escapar y que podría incriminarlo. Santos emprende una investigación destinada a localizar y a eliminar al testigo. Mientras tanto, la juez Chacón, encargada de la investigación del triple crimen, avanza meticulosamente en la búsqueda del asesino. Santos y Chacón descubrirán muy pronto que lo que parecía un simple caso de tráfico de drogas es, en realidad, algo mucho más peligroso.
wtorek, 25 czerwca, godz. 21.00 | martes, 25 de junio, 21.00 horas
NAWET DESZCZ | TAMBIÉN LA LLUVIA
reżyseria | dirección: Iciar Bollaín, Hiszpania | España 2010, 104'
wykonawcy | intérpretes: Luis Tosar, Gael García Bernal, Karra Elejaide, Juan Carlos Aduviri, Raúl Arévalo
Jeden z najgłośniejszych hiszpańskich filmów 2010 roku, w reżyserii wielokrotnie nagradzanej Icíar Bollaín. Sebastian (Gael García Bernal) - reżyser idealista i jego producent (Luis Tosar) realizują w Boliwii, film o przybyciu Kolumba do Ameryki. Jednak w trakcie zdjęć w regionie wybucha tzw. "wojna o wodę". Rozpoczyna się podwójna walka rdzennych mieszkańców Boliwii z najeźdźcami z Zachodu - w filmie i w rzeczywistości.
| Quinientos años después del descubrimiento de América, palos y piedras se enfrentan de nuevo al acero y la pólvora de un ejército moderno. Pero esta vez no se lucha por el oro, sino por el más imprescindible de los elementos vitales: el agua.
wtorek, 30 lipca, godz. 21.10 | martes, 30 de julio, 21.10 horas
ZŁY DZIEŃ NA WĘDKOWANIE | MAL DÍA PARA PESCAR
reżyseria | dirección: Álvaro Brechner, Urugwaj | Uruguay 2009, 100'
wykonawcy | intérpretes: Gary Piquer, Jouko Ahola, Antonella Costa, César Troncoso, Bruno Aldecosea, Alfonso Tort
Były mistrz świata w zapasach (van Oppen) ciągle uważa się za „najsilniejszego mężczyznę na ziemi” i wierzy swojemu menadżerowi (Orisni) który organizując mu pokazy i potajemne walki zapewnia go o możliwości powrotu do przeszłości i odzyskania ważnego tytułu. Jednak sprawy przybierają nieprzewidziany obrót, którego bohaterowie nie są w stanie kontrolować. Film był kandydatem do Oscara w 2010 roku w kategorii filmów nieanglojęzyczynych.
| Un ex campeón mundial de lucha libre (van Oppen), que todavía cree ser "el hombre más fuerte de la tierra", tiene un manáger (Orsini) que le organiza exhibiciones y combates clandestinos, asegurándole que es posible volver al pasado y reconquistar un título importante. Sin embargo, los acontecimientos toman un rumbo inesperado e incontrolable para los protagonistas. Seleccionada por Uruguay como candidada al Oscar 2010 en la categoría de película de habla no inglesa.
wtorek, 27 sierpnia, godz. 19.15 | martes, 27 de agosto, 19.15 horas
25 KARATÓW | 25 KILATES
reżyseria | dirección: Patxi Amezcua, Hiszpania | España 2009, 86'
wykonawcy | intérpretes: Francesc Garrido, Aida Folch, Manuel Morón, Joan Massotkleiner, Héctor Colomé, María Lanau
Abel żyje z odzyskiwania pieniędzy od dłużników. Przypadkowo spotyka Kay, złodziejkę samochodów, którą ratuje z opresji. Kay dzieli mieszkanie z ojcem uzależnionym od hazardu i pakującym się co chwilę w tarapaty. Niebezpieczne typy, kosowscy złodzieje, meksykańscy mordercy, płatny zabójca z Turcji i inni przestępcy, wszyscy żyją w asfaltowej dżungli Barcelony. Każdy z nich ma dość swego życia i marzy, by na zawsze rozprawić się z problemami. Torba pełna kosztownej biżuterii wydaje się być rozwiązaniem wszystkich kłopotów...
| Este thriller trepidante transcurre en las calles de Barcelona. Abel, un tipo solitario que se dedica a cobrar deudas a morosos con métodos expeditivos; Kay una jovencita que se dedica a robar coches y dar pequeños palos; su padre, Sebas, un perista ahogado por las deudas, siempre timando a unos para saldar cuentas con otros, y Garro, un inspector de la brigada antiatracos de dudosa honestidad, son sus protagonistas.
wtorek, 24 września, godz. 18.45 | martes, 24 de septiembre, 18.45 horas
PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reżyseria | dirección: Luis García Berlanga, Hiszpania | España 1999, 107'
wykonawcy | intérpretes: Michel Piccoli, Concha Velasco, Juan Diego, Amparo Soler Leal, Santiago Segura
Cieszący się dużym uznaniem chirurg plastyczny z Paryża (Michel Piccoli), umęczony swoją drogą przez mękę spowodowaną impotencją i wypaleniem życiowym, postanawia popełnić samobójstwo, skacząc z okna. W ostatniej chwili widok człowieka podróżującego rowerem z tabliczką Paryż - Timbuktu skłania go do zmiany decyzji i udania się w rowerową podróż do tajemniczego Timbuktu w ucieczce przed rodziną, przyjaciółmi, społecznymi konwencjami i ustabilizowanym życiem, które zaczęło być koszmarem. Trafia do śródzmiemnomorskiej miejscowości Calabuch, której mieszkańcy bez skrępowania uprawiają zdrowy seks pozbawiony hipokryzji i z otwartością przyjmują do swojej społeczności nowych przybyszów. Prowokacyjny i szalony film Luisa Garcíi Berlangi.
| Michel, prestigioso cirujano plástico parisiense, desesperado por su impotencia sexual y hastío vital, decide tirarse por la ventana, pero en el último momento le sorprende la visión de un ciclista peregrino, que luce en su montura el letrero París-Tombuctú. Le compra la bicicleta, y cambia la muerte por una huida sin esperanzas, aunque con la ventaja inmediata de dejar atrás familia, amigos, convenciones sociales y liposucciones apresuradas. Nuestro viajero se pega un batacazo a la altura de Calabuch. Unas almas sensibles le trasladan al pueblo para su cura. Y ahí comienza un segundo viacrucis para Michel, festivo en este caso, pero no menos frustrante, al confirmar su libido incapaz de responder a los avances de la extrovertida y sensual Trini, su fantasía corta para entender las perversiones del solitario Gaby, su agnosticismo sin argumentos para responder a los arrebatos místicos de la visionaria Encarna o del párroco convicto de asesinato. Su impecable cultura europea, en suma, se revela inoperante ante la explosión de vitalidad mediterránea de un pueblo como Calabuch, más caótico aún, con el paso del tiempo, de lo que era en los años cincuenta.
wtorek, 29 października, godz. 21.00 | martes, 29 de octubre, 21.00 horas
POCZTÓWKI Z LENINGRADU | POSTALES DE LENINGRADO
reżyseria | dirección: Mariana Rondón, Wenezuela | Venezuela 2007, 93'
wykonawcy | intérpretes: Laureano Olivares, Greisy Mena, William Cifuentes, Haydeé Farevola, María Fernada Ferro, Beto Benites
Pocztówki z Leningradu, według scenariusza i w reżyserii Mariany Rondón, to wenezuelski film, który oczami małej dziewczynki opowiada historię walk partyzanckich w Wenezueli lat 60. Marcela spotyka się ze swoim kuzynem Teo w górach, czekając aż ich rodzice, partyzanci, przyjdą po nich. Podczas spotkania oboje odtwarzają w wyobraźni przygody, o których słyszeli od swoich rodziców, otaczając w ten sposób działania zbrojne niezwykłym labiryntem superbohaterów, w którym nie wiadomo, gdzie kończy się rzeczywistość a zaczyna szaleństwo.
| Postales de Leningrado, escrita y dirigida por Mariana Rondón, es una producción venezolana que narra con la voz y los ojos de una niña, la historia de las luchas y los ideales de la insurgencia de los años sesenta en Venezuela. Marcela se encuentra con su primo Teo en la montaña a la espera de que sus padres, que son guerrilleros, vengan a buscarlos. Mientras se produce el encuentro, ambos recrean con su imaginación las aventuras que han escuchado en boca de sus progenitores, construyendo así un laberinto fantástico de superhéroes alrededor de la subversión armada, en el que nunca se sabe dónde termina la realidad y empieza la locura.
wtorek, 26 listopada, godz. 21.00 | martes, 26 de noviembre, 21.00 horas
POKONAĆ LĘK | NO TENGAS MIEDO
reżyseria | dirección: Montxo Armendáriz, Hiszpania | España 2011, 90'
wykonawcy | intérpretes: Michelle Jenner, Lluís Homar, Belén Rueda, Nuria Gago, Rubén Ochandiano, Cristina Plazas, Javier Pereira
Po latach izolowania się od otaczającego ją świata 25-letnia Silvia postanawia zmienić swoje życie i zapomnieć o prześladujących ją wspomnieniach z dzieciństwa. Jako kilkuletnia dziewczynka była seksualnie wykorzystywana przez ojca przy milczącej aprobacie matki. Kamera podąża wnikliwie za drobną blondynką, która z ogromną determinacją odnajduje ludzi i miejsca z przeszłości, by stawić czoła swoim lękom i znów otworzyć się na innych.
Nominowany do Oskara za Sekrety serca Montxo Armendáriz po sześciu latach przerwy powraca na ekrany kin z kolejnym znakomitym, dojrzałym dramatem i ostrą krytyką społecznej ignorancji wobec ofiar przemocy seksualnej. Pokonać lęk daje jednak nadzieję i pokazuje, że bez względu na okoliczności zawsze można zacząć od nowa. Niewątpliwym atutem filmu są wspaniałe kreacje Lluisa Homara (Przerwane objęcia) oraz Belen Ruedy (Sierociniec, Oczy Julii).
| Silvia es una joven marcada por una oscura infancia. Con apenas 25 años decide rehacer su vida y enfrentarse a las personas, sentimientos y emociones que la mantienen ligada al pasado. Y en su lucha contra la adversidad, contra sí misma, irá aprendiendo a controlar sus miedos y a convertirse en una mujer adulta, dueña de sus actos. Nominado a los Oscar por Secretos de Corazón, Montxo Armendáriz vuelve a las pantallas después de seis años con un drama maduro y excelente y con una crítica aguda de la ignorancia social hacia las víctimas de violencia sexual. No tengas miedo ofrece, sin embargo, esperanza y demuestra que, independientemente de las circunstancias, siempre se puede empezar de nuevo. Uno de los grandes alicientes de esta película es, sin duda, la maravillosa actuación de Lluís Homar (Los abrazos rotos) y Belén Rueda (El Orfanato, Los ojos de Julia).
wtorek, 17 grudnia, godz. 21.15 | martes, 17 de diciembre, 21.15 horas
ZAMACH | EL ATENTADO
reżyseria | dirección: Jorge Fons, Meksyk | México 2010, 120'
wykonawcy | intérpretes: Daniel Giménez Cacho, José María Yazpik, Julio Bracho, Irene Azuela, Arturo Beristáin, Salvador Sánchez, José María de Tavira, María Rojo
Film na podstawie powieści Álvaro Uribe El Expediente del Atentado opowiada historię nieudanego zamachu z 1897 na ówczesnego prezydenta Meksyku, Porfiria Díaza. Zamachu, który zakończył się wielką porażką - napastnik, Arnulfo Arroyo, nie dość, że był pijany, to jeszcze nie mógł znaleźć broni i został od razu złapany.
| Película basada en la novela de Álvaro Uribe llamada El Expediente del Atentado, se centra en el intento de asesinato que tuvo el desafortunado Arnulfo Arroyo contra el dictador Porfirio Díaz. La construcción de la historia se va entretejiendo para diseñar la compleja narración. Cuando parece que todo va cobrando forma, una nueva versión de los hechos llegará para sembrar la duda sobre el giro y el camino que seguirá la historia.
Bilety | Entradas:
13 zł - normalny
11 zł - dla słuchaczy kursów Instytutu Cervantesa
Organizatorzy | Organizadores:
Instytut Cervantesa w Krakowie
Filmoteca Española AECID
Ambasada Hiszpanii w Polsce
Kino Pod Baranami