Festiwal Filmów Latynoamerykańskich
Festiwal Filmów Latynoamerykańskich (24 - 28 czerwca) to najciekawsze propozycje filmowe z Brazylii, Peru, Argentyny, Meksyku, Kolumbii..
PROGRAM
24 czerwca (piątek | Friday)
18.00 CACHIMBA | CACHIMBA
reż. Silvio Caiozzi, Chile/Hiszpania/Argentyna 2004,
127’
Najlepszy film, reżyseria oraz 2 nagrody aktorskie na Festiwalu Kina Iberoamerykańskiego, Huelva 2004
Nagroda FIPRESCI na MFF Montevideo 2005
2 nagrody na MFF Kartagena 2005
Cachimba jest pierwszą komedią w dorobku Silvio Caiozziego. Opowiada o jedynym doniosłym wydarzeniu w życiu "chilijskiego Don Kichota" - Marcosa, urzędnika bankowego w średnim wieku. Jego powołaniem jest ochrona dorobku artystycznego swojego kraju, zaś jedynym marzeniem jest cielesne spełnienie z pulchną i cnotliwą Hildą. W tym celu zaprasza narzeczoną do nadmorskiego kurortu w samym środku zimy, gdzie nieoczekiwanie odkrywa kolekcję wspaniałych obrazów zapomnianego chilijskiego malarza...
20.30 BRASILEIRINHO. MUZYKA SŁOŃCA | BRASILEIRINHO
reż. Mika Kaurismäki, Brazylia/Finlandia/Szwajcaria
2005, 90’
Film Brasileirinho poświęcony jest brazylijskiej muzyce choro, ale przede wszystkim prezentuje barwną witalność tego gatunku w dzisiejszych czasach. Motywem przewodnim filmu jest zespół Trio Madeira Brasil, złożony z trzech wybitnych brazylijskich muzyków: Marcello Gonçalvesa (gitara siedmiostrunowa), Zé Paulo Bekera (gitara) i Rolando de Bandolima.
Podczas roda de choro, tradycyjnej brazylijskiej jam-session, Trio wpada na pomysł zorganizowania koncertu, w którym zagrają gościnnie zaproszeni muzycy. Jednocześnie, roda de choro przywołuje klimat, w którym choro powstało i rozwinęło się na przeciągu ubiegłego stulecia. W czasie sesji muzycznych, ale i w swoich domach, brazylijscy muzycy wspominają główne zdarzenia w historii tej muzyki, takie jak początki radia, erę Big Bandu i tradycyjne zabawy taneczne (gafieiras), oraz grają kluczowe dla tej historii utwory.
25 czerwca (sobota | Saturday)
18.00 CAUTIVA | CAUTIVA
reż. Gaston Biraben, Argentyna 2003, 113’
Najlepszy film latynoamerykański na MFF San Sebastian 2003
Nagroda SIGNIS na MFF Hawana 2003
Nagroda FIPRESCI na MFF Tuluza 2004
MFF Locarno 2004
MFF Londyn 2004
Pewnego dnia 15-letnia Cristina zostaje odeskortowana ze szkoły do sądu, gdzie dowiaduje się, że naprawdę nazywa się Sofía Lombardi i jest córką pary architektów, porwanych i zamordowanych w latach dyktatury. Po latach poszukiwań odnalazła ją babcia. Cristina nie jest w stanie pojąć, co się stało z jej światem, tym bardziej, że rodzice, z którymi się wychowała, zaprzeczają rewelacjom sędziego. Dziewczyna powoli sama zgłębia sprzeczne aspekty swojej tożsamości. Świetna kreacja Barbary Lombardo, grającej Cristinę, pozwala odczuć osobistą tragedię, która jest udziałem rodzin "porwanych dzieci".
20.15 DROGA W CHMURACH | O CAMINHO DAS NUVENS
reż. Vicente Amorim, Brazylia 2003, 87’
MFF San Sebastian 2003
MFF Toronto 2003
MFF Rotterdam 2004
MFF Cartagena 2004
Pełen emocji i ciepła film drogi, inspirowany prawdziwą historią bezrobotnego analfabety z prowincji Paraiba, który postanawia pojechać wraz z rodziną do Rio de Janeiro w poszukiwaniu lepszego życia. Jako że nie mają pieniędzy na autobus, wyruszają w 3 000 kilometrową podróż na rowerach. Po drodze poznają swój kraj, którego ogromu i różnorodności nawet się nie domyślali. Ze strony spotkanych ludzi doświadczają na zmianę spontanicznej solidarności, agresji i obojętności, sami zaś muszą radzić sobie z napięciem, wywołanym niepewnością jutra i buntem dorastającego syna.
26 czerwca (niedziela | Sunday)
18.00 SANTIAGO | DÍAS DE SANTIAGO
reż. Josue Mendel, Peru 2004, 83’
Grand Prix i nagroda FIPRESCI na MFF Frybourg 2004
Najlepszy aktor na Buenos Aires Independent FF 2004
MFF Valladolid 2004
MFF Rotterdam 2004
MFF Karlowe Wary 2004
MFF Toronto 2004
Santiago potrafi walczyć. To jedyna rzecz, której nauczył się w życiu. Ostatnie kilka lat spędził w dżungli, tropiąc małpy (Ekwadorczyków) i handlarzy narkotyków. Po demobilizacji wrócił do Limy, ale nie może odnaleźć się w normalnym życiu. Nie potrafi opanować gwałtownych odruchów, które weszły mu w krew. Ludzie, których spokojnego życia bronił, łącznie z własną rodziną, czują się zagrożeni i odcinają się od niego. Wszystko w tym filmie jest intensywne: aktorstwo wielokrotnie nagradzanego Pietro Sibille, dynamicznie montowane czarno-białe i kolorowe zdjęcia oraz przesłanie, ostrzegające przed "produkcją maszyn do zabijania" takich jak Santiago.
20.15 BÓG JEST BRAZYLIJCZYKIEM | DEUS É BRASILEIRO
reż. Carlos Diegues, Brazylia 2003, 110’
Bóg, zmęczony bezmyślnością ludzi, postanawia udać się na odkładane od daaaawna wakacje. Jednakże najpierw musi znaleźć świętego, który zaopiekuje się Niebem pod jego nieobecność. W tym celu udaje się do Brazylii, kraju słynącego z religijności ludzi. W towarzystwie interesownego rybaka Taoca i niezbyt cnotliwej Mady przemierza wielki kraj w poszukiwaniu kandydata na świętego.
Bóg jest Brazylijczykiem zgromadził milionową publiczność. Jest doskonałym przykładem poularnego kina latynoskiego, które operując humorem i lekką erotyką, podbija serca widzów.
27 czerwca (poniedziałek | Monday)
18.00 ADAM I EWA DZISIAJ | ADÁN Y EVA, TODAVÍA
reż. Iván Ávila Dueñas, Meksyk 2004, 97’
7 nominacja do nagród Meksykańskiej Akademii Filmowej 2005
Najlepszy debiut i zdjęcia na MFF Guadalajara 2004
MFF Hawana 2004
MFF Mar del Plata 2005
Adam i Ewa po spróbowaniu owoców z drzewa wiedzy zostali wygnani z raju, aby nie mogli zjeść także owoców z drzewa życia. Jednakże udało im się i stali się nieśmiertelni. Żyją w stolicy Meksyku, lecz mają już dość życia. Widzieli i przeżyli już wszystko. Podróżują bez celu po innych metropoliach i, niczym wampiry, oddają się dekadenckim rozrywkom. Specyficzny klimat filmu, wystylizowane zdjęcia, ekscentryczne kostiumy, odważne sceny erotyczne i klimatyczna muzyka nawiązują do undergroundowej i klubowej sceny Meksyku, z której wywodzą się twórcy.
20.15 CIEŃ PRZECHODNIA | LA SOMBRA DEL CAMINANTE
reż. Ciro Guerra, Kolumbia 2004, 90’
MFF San Sebastian 2004
MFF Hawana 2004
MFF Seattle 2005
MFF Mar del Plata 2005
Film Guerry wzbudził duże emocje w Ameryce Łacińskiej, jako że jest rzadką próbą podjęcia dyskusji o najbardziej palących problemach tamtejszych społeczeństw w wyrafinowanym artystycznie filmie. Zamiast dosłowności, operuje metaforą, wprowadza do opowieści nierzeczywiste postaci, nie boi się patosu i groteski, ogranicza się do czarno-białych obrazów. Kim jest człowiek w czarnych goglach spawacza, który przemierza miasto z parasolem i krzesłem przytwierdzonym do pleców? Jego tajemnicę próbuje zgłębić drugi z bohaterów, który po amputacji nogi stracił pracę i dach nad głową.
28 czerwca (wtorek | Tuesday)
18.00 TAJEMNICA TRYNIDADU | EL MISTERIO DEL TRINIDAD
reż. José Luis García Agraz, Meksyk 2003, 107’
Nagrody dla najlepszego filmu, reżysera i aktora Meksykańskiej Akademii Filmowej 2004
Nominacja do nagrody Goya 2004
74-letni Joaquín ginie na dnie morza, próbując odnaleźć wrak hiszpańskiego galeonu Trinidad, który zatonął u wybrzeży Meksyku w XVII wieku z ładunkiem złota. Na poszukiwania statku Joaquin strawił 30 lat życia, czego niegdy nie rozumiała jego rodzina. Joaquín zostawił swój kuter w spadku nieślubnemu synowi Juanowi i wnuczce Anie. Juan chce go sprzedać, jednakże podczas ostatniego rejsu zdarza się coś, co sprawia, że postanawia kontynuować poczukiwania skarbu. Stopniowo poznaje fakty z historii rodziny, które powodują, że zaczyna rozumieć decyzje ojca i pozwalają mu lepiej planować własną przyszłość.
20.15 UZALEŻNIENIE SEKSUALNE | DEPENDENCIA SEXUAL
reż. Rodrigo Bellot, Boliwia 2003, 105’
Nagroda FIPRESCI na MFF Locarno 2003
MFF Cannes 2003
MFF Toronto 2003
FF NOWE HORYZONTY, Cieszyn 2004
MFF Bogota 2004
Reżyser podjął ambitną próbę pokazania uniwersalnych reguł, rządzących światem młodych ludzi, niezależnie od ich kraju pochodzenia. W tym celu skonstruował zakręcony obraz, który za pomocą wielotorowej narracji, przeskoków w czasie i techniki podzielonego obrazu opowiada przeplatające się historie pięciorga bohaterów. Nie sposób śledzić wszystkie wątki z jednakową uwagą, więc każdy z widzów jest zmuszony do udziału w tworzeniu swojej wersji filmu. Wspólne dla wszystkich opowieści są obsesja na punkcie seksu i kult uniwersalnego wzoru piękna. Przenikliwe spojrzenia kamery i poczucie dezorientacji u oglądających niwelują dystans, który dzieli widzów i bohaterów.
Bilety | Tickets: 14 zł | 12 zł
Karnet (10 filmów) | Entry pass for 10 films :
80 zł (normalny | adult) | 70 zł (studencki | student)
Organizator FFL: Agencja Promocji MAÑANA