T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée 2015
T-MOBILE NOWE HORYZONTY TOURNÉE 2015
2-8 stycznia 2015
Zapraszamy na kolejną edycję przeglądu T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée, podczas której będzie można obejrzeć wybór siedmiu filmów ostatniej edycji wrocławskiego festiwalu. W programie znalazły się dzieła, które zdaniem jurorów, nowohoryzontowej publiczności oraz festiwalowych selekcjonerów stały się wydarzeniami, zostały nagrodzone, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością.
Podczas przeglądu zostaną pokazane najnowsze filmy nowohoryzontowych mistrzów: Bruno Dumonta, zaskakującego przezabawnym serialem kryminalnym wyładowanym po brzegi czarnym humorem - Mały Quinquin, oraz Kornéla Mundruczó, który w nagrodzonym w Cannes Białym Bogu w gatunkowym kostiumie pokazuje metaforyczną opowieść o bezpańskim psie i jego zemście na okrutnych ludziach.
W programie znalazł się także Zjazd absolwentów - nagrodzony w Wenecji i we Wrocławiu (Międzynarodowy Konkurs Filmów o Sztuce) przebojowy eksperyment szwedzkiej artystki Anny Odell, która w błyskotliwym performansie konfrontuje się ze swoimi szkolnymi oprawcami. Nagrodzony przez jury i publiczność festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty wstrząsający Biały cień Noaza Deshe traktuje z kolei o problemie handlu albinosami w Afryce Wschodniej. Warto zwrócić uwagę na kameralny dramat poruszający problematykę przemocy w rodzinie Pod ochroną w reżyserii Argentyńczyka Diego Lermana, ze wspaniałymi zdjęciami Wojciecha Staronia, oraz surrealistyczną komedię absurdu Sergia Caballero - Dystans. W programie znalazł się także najnowszy film autora Wielkiej ciszy Philipa Gröninga, nagrodzony w Wenecji Specjalną Nagrodą Jury intrygujący formalnie dramat o toksycznym związku małżeńskim - Żona policjanta.
PROGRAM:
piątek, 2 stycznia 2015
19.00 ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
21.00 ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
sobota, 3 stycznia 2015
19.00 POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
21.00 MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
niedziela, 4 stycznia 2015
17.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
19.15 DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
21.00 BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
poniedziałek, 5 stycznia 2015
19.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
21.15 POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
wtorek, 6 stycznia 2015
17.45 MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
21.15 ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
środa, 7 stycznia 2015
17.45 ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
21.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
czwartek, 8 stycznia 2015
19.00 BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
21.15 DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
BILETY:
18 zł (normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (7 filmów): 70 zł
Aby zarezerwować lub zakupić online Karnet - prosimy o maila ( kasa@kinopodbaranami.pl ), telefon ( 12 423 07 68 ) lub info na Gadu-Gadu ( GG 1: 5911809, GG 2: 41836732 ).
O FILMACH:
BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
MFF w Cannes 2014: nagroda sekcji Un Certain Regard
Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. Ludzie zaczynają wrogo spoglądać na te zwierzęta. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena. Nie rozumie nieludzkich przepisów i oporu ojca, który w końcu porzuca psa na środku ruchliwej ulicy. Dziewczyna decyduje się wrócić po pupila, ale na miejscu już go nie ma. Hagen błąka się po Budapeszcie, na własnej skórze doświadczając, jak okrutni mogą być ludzie. Musi uciekać przed hyclami, wpada w pułapkę zastawioną przez chciwego bezdomnego, aż w końcu zostaje uwięziony i trenowany do krwawych psich walk. Gdy udaje mu się uciec, dołącza do sfory rozjuszonych zwierząt, które ruszają w miasto. Reżyser mówi, że jego film to połączenie melodramatu, kina przygodowego i filmu o zemście. To także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie.
Pokazy:
4.01, g. 21.00
8.01, g. 19.00
BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
MFF w Wenecji: nagroda Luigiego De Laurentiisa za debiut
MFF im. Andrieja Tarkowskiego 2014: najlepsza reżyseria
Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty 2014: Nagroda Publiczności oraz Grand Prix
W Tanzanii, Kenii i Kongo albinosi traktowani są jak lukratywny towar. Szamani płacą fortunę za części ciała i narządy dotkniętych bielactwem Afrykańczyków, wierzą bowiem, że sporządzone z nich amulety przynoszą szczęście i dobrobyt. Alias jest młodym albinosem z tanzańskiej wioski. Po tym, jak zostaje świadkiem brutalnego morderstwa swojego ojca, również albinosa, matka wysyła go do miasta, by tam poszukał schronienia. Trafia pod opiekę wuja, ale zawiedziony ulicznym życiem przenosi się do chatki na obrzeżach miasta, w której żyje grupa podobnych do niego dzieci. Tam przekonuje się, że nie sposób uciec przed swym genetycznym dziedzictwem i tylko akceptacja tego faktu może da mu szansę na osiągnięcie fizycznej i duchowej równowagi. Reżyser konsekwentnie nie trzyma się jednego stylu - niektóre sceny filmuje z surową, dokumentalną precyzją, by kolejnym ujęciom nadać ton impresjonistyczny. Dynamiczna kamera, nieoczekiwane retrospekcje i niepokojące głosy spoza kadru nie pozwalają widzowi poczuć się bezpiecznie.
Pokazy:
4.01, g. 17.00
5.01, g. 19.00
7.01, g. 21.00
DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
W Dystansie artysta więziony w opuszczonej syberyjskiej elektrowni nieprzypadkowo przypomina Josepha Beuysa. Jest to bowiem film równie dadaistyczny i nieprzewidywalny, co performance Niemca łączące szamanizm i zamiłowanie do nauki. Caballero śmiało wkracza w domenę absurdu, udziwniając narrację jeszcze bardziej niż w debiutanckim Finisterrae. Trzech porozumiewających się telepatyczną ruszczyzną karłów dostaje od więźnia zadanie - wykraść tytułowy przedmiot, czymkolwiek on jest. Na swojej drodze bohaterowie spotkają m.in. strażnika-mutanta podróżującego między wymiarami oraz dymiącą beczkę wygłaszającą haiku po japońsku i kochającą się w kominie. Reżyser stawia na głowie konwencję heistmovie, osiągając komiczny efekt dzięki przeciąganym ujęciom i zaskakującemu montażowi. Nigdzie się nie spiesząc, przywołuje ducha Stalkera Tarkowskiego. Głównie po to, by się z niego pośmiać, lecz nie tylko - w cieniu imponującego rosyjskiego krajobrazu kryje się bowiem zaskakująca melancholia.
Pokazy:
4.01, g. 19.15
8.01, g. 21.15
MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
Owoc romansu reżysera z telewizją, pierwotnie czteroodcinkowy miniserial. Spokojną wiejską okolicą wstrząsa seria morderstw: poćwiartowane szczątki zabójca chowa w krowich trzewiach. Śledztwo prowadzi dwóch ekscentrycznych policjantów (kapitan van der Weyden to chyba kuzyn Petera Sellersa). Niespotykaną sensacją zainteresowany jest też tytułowy mały Quinquin, ciekawski łobuziak z wadą słuchu i magnetyczną twarzą. Komedia firmowana przez Dumonta nie mogłaby być gatunkowo czysta - na ekranie komizm miesza się więc ze znanym z filmów Francuza tragizmem, nieustępliwością spojrzenia i wyczuleniem na środowiskowe i społeczne animozje. Reżyser zwyczajowo porusza trudne tematy - polityka imigracyjna, rasizm, zdrada - ale tajemnice ludzkiej duszy są tu równie ważne. W tej nietypowej, ale niezwykle udanej komediowej próbie nowy kontekst zyskuje też Dumontowska sympatia do naturszczyków i ich unikatowej fizjonomii.
Pokazy:
3.01, g. 21.00
6.01, g. 17.45
POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
Nadał swoim nożom imiona. Powiedział, żebym się nie wymądrzała, bo będę mieć do czynienia z Don Raulem. To był taki jego żart - opowiada w schronisku dla skrzywdzonych kobiet swoim towarzyszkom Laura, ofiara domowej przemocy. Tym razem jest zdeterminowana, by wraz ze swym ośmioletnim synem Matiasem nie wracać do agresywnego męża. Zdaje sobie jednak sprawę, że będzie musiała poszukać dla nich nowego miejsca, w którym oboje będą mogli rozpocząć normalne życie, bez nieustannego oglądania się za siebie. Stawką jest tu nie tylko uwolnienie się od ciągłego strachu, ale również ocalenie psychiki chłopca, którego przyszłość staje się coraz bardziej niepewna. Pod ochroną to proste, prawdziwe, emocjonalne kino o próbie wyrwania się ze spirali niezawinionej przemocy. Znakomicie zrealizowane, do czego przyczynił się także ceniony operator Wojciech Staroń, autor zdjęć m.in. do Placu Zbawiciela (2006) oraz Papuszy (2013).
Pokazy:
3.01, g. 19.00
5.01, g. 21.15
ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2014: najlepszy film w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce
MFF Wenecja 2013: Nagroda FIPRESCI, Nagroda Fedeora - wyróżnienie specjalne
MFF Bratysława 2013: najlepsza aktorka - Anna Odell
MFF Sztokholm 2013: najlepszy debiut - wyróżnienie specjalne
MFF Dublin 2014: najlepszy film
Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge 2014: najlepszy film, najlepszy scenariusz
Wielopiętrowy film znanej z kontrowersyjnych akcji szwedzkiej artystki Anny Odell jest jednocześnie fabułą, dokumentem i performancem. Reżyserka aranżuje sytuację, która choć kompletnie fikcyjna, odwołuje się do prawdziwych wydarzeń. Artystka powraca na ekranie do czasów szkolnych - była wówczas prześladowana przez rówieśników, co odcisnęło piętno na jej dalszym życiu. Kiedy nadchodzi kolejna rocznica matury, postanawia skonfrontować się z oprawcami, lecz ku swojemu zaskoczeniu odkrywa, że nie została zaproszona na klasowe spotkanie. Film jest rekonstrukcją zjazdu absolwentów z jej udziałem. Ale to dopiero połowa projektu - w drugiej części reżyserka obdzwania byłych kolegów z klasy, a także nagrywa ich reakcje podczas prezentacji filmu.
Pokazy:
2.01, g. 19.00
6.01, g. 21.15
ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
MFF w Wenecji 2013: Nagroda Specjalna Jury
Młode małżeństwo, na pierwszy rzut oka bardzo szczęśliwe. Ona realizuje się jako matka, ucząc malutką Klarę, jak działa świat. Uśmiechnięty mąż pracuje w policji. Jednak za drzwiami ich domu rzeczywistość nie jest już taka kolorowa. Gnębiony przez niespełnione aspiracje mężczyzna zaczyna znęcać się nad żoną. Wkrótce jedyną barwną rzeczą w ich życiu są jej siniaki. Nie rozstaną się - wprawdzie dzieli ich agresja, ale trzyma razem kompulsywna miłość: do siebie i do dziecka. Gröning stworzył film o gigantycznej emocjonalnej sile rażenia. Zdając sobie z tego sprawę, zdecydował się na przemyślany formalny zabieg - podzielił opowieść na rozdziały o różnej długości, raz kilkunastominutowe, kiedy indziej kilkusekundowe. Czarne, ponumerowane plansze działają jak filtr, tylko trochę łagodzący cios, jaki zadaje widzowi przedstawiona historia. Żona policjanta to film, z którym trudno się związać. Choć jest bolesny, może zmienić życie.
Pokazy:
2.01, g. 21.00
7.01, g. 17.45
SPOT:
SPOT ANIMOWANY:
2-8 stycznia 2015
Zapraszamy na kolejną edycję przeglądu T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée, podczas której będzie można obejrzeć wybór siedmiu filmów ostatniej edycji wrocławskiego festiwalu. W programie znalazły się dzieła, które zdaniem jurorów, nowohoryzontowej publiczności oraz festiwalowych selekcjonerów stały się wydarzeniami, zostały nagrodzone, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością.
Podczas przeglądu zostaną pokazane najnowsze filmy nowohoryzontowych mistrzów: Bruno Dumonta, zaskakującego przezabawnym serialem kryminalnym wyładowanym po brzegi czarnym humorem - Mały Quinquin, oraz Kornéla Mundruczó, który w nagrodzonym w Cannes Białym Bogu w gatunkowym kostiumie pokazuje metaforyczną opowieść o bezpańskim psie i jego zemście na okrutnych ludziach.
W programie znalazł się także Zjazd absolwentów - nagrodzony w Wenecji i we Wrocławiu (Międzynarodowy Konkurs Filmów o Sztuce) przebojowy eksperyment szwedzkiej artystki Anny Odell, która w błyskotliwym performansie konfrontuje się ze swoimi szkolnymi oprawcami. Nagrodzony przez jury i publiczność festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty wstrząsający Biały cień Noaza Deshe traktuje z kolei o problemie handlu albinosami w Afryce Wschodniej. Warto zwrócić uwagę na kameralny dramat poruszający problematykę przemocy w rodzinie Pod ochroną w reżyserii Argentyńczyka Diego Lermana, ze wspaniałymi zdjęciami Wojciecha Staronia, oraz surrealistyczną komedię absurdu Sergia Caballero - Dystans. W programie znalazł się także najnowszy film autora Wielkiej ciszy Philipa Gröninga, nagrodzony w Wenecji Specjalną Nagrodą Jury intrygujący formalnie dramat o toksycznym związku małżeńskim - Żona policjanta.
PROGRAM:
piątek, 2 stycznia 2015
19.00 ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
21.00 ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
sobota, 3 stycznia 2015
19.00 POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
21.00 MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
niedziela, 4 stycznia 2015
17.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
19.15 DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
21.00 BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
poniedziałek, 5 stycznia 2015
19.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
21.15 POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
wtorek, 6 stycznia 2015
17.45 MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
21.15 ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
środa, 7 stycznia 2015
17.45 ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
21.00 BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
czwartek, 8 stycznia 2015
19.00 BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
21.15 DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
BILETY:
18 zł (normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (7 filmów): 70 zł
Aby zarezerwować lub zakupić online Karnet - prosimy o maila ( kasa@kinopodbaranami.pl ), telefon ( 12 423 07 68 ) lub info na Gadu-Gadu ( GG 1: 5911809, GG 2: 41836732 ).
O FILMACH:
BIAŁY BÓG | FEHÉRISTEN
reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’
MFF w Cannes 2014: nagroda sekcji Un Certain Regard
Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. Ludzie zaczynają wrogo spoglądać na te zwierzęta. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena. Nie rozumie nieludzkich przepisów i oporu ojca, który w końcu porzuca psa na środku ruchliwej ulicy. Dziewczyna decyduje się wrócić po pupila, ale na miejscu już go nie ma. Hagen błąka się po Budapeszcie, na własnej skórze doświadczając, jak okrutni mogą być ludzie. Musi uciekać przed hyclami, wpada w pułapkę zastawioną przez chciwego bezdomnego, aż w końcu zostaje uwięziony i trenowany do krwawych psich walk. Gdy udaje mu się uciec, dołącza do sfory rozjuszonych zwierząt, które ruszają w miasto. Reżyser mówi, że jego film to połączenie melodramatu, kina przygodowego i filmu o zemście. To także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie.
Pokazy:
4.01, g. 21.00
8.01, g. 19.00
BIAŁY CIEŃ | WHITE SHADOW
reż. Noaz Deshe, Tanzania/Niemcy/Włochy 2013, 115’
MFF w Wenecji: nagroda Luigiego De Laurentiisa za debiut
MFF im. Andrieja Tarkowskiego 2014: najlepsza reżyseria
Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty 2014: Nagroda Publiczności oraz Grand Prix
W Tanzanii, Kenii i Kongo albinosi traktowani są jak lukratywny towar. Szamani płacą fortunę za części ciała i narządy dotkniętych bielactwem Afrykańczyków, wierzą bowiem, że sporządzone z nich amulety przynoszą szczęście i dobrobyt. Alias jest młodym albinosem z tanzańskiej wioski. Po tym, jak zostaje świadkiem brutalnego morderstwa swojego ojca, również albinosa, matka wysyła go do miasta, by tam poszukał schronienia. Trafia pod opiekę wuja, ale zawiedziony ulicznym życiem przenosi się do chatki na obrzeżach miasta, w której żyje grupa podobnych do niego dzieci. Tam przekonuje się, że nie sposób uciec przed swym genetycznym dziedzictwem i tylko akceptacja tego faktu może da mu szansę na osiągnięcie fizycznej i duchowej równowagi. Reżyser konsekwentnie nie trzyma się jednego stylu - niektóre sceny filmuje z surową, dokumentalną precyzją, by kolejnym ujęciom nadać ton impresjonistyczny. Dynamiczna kamera, nieoczekiwane retrospekcje i niepokojące głosy spoza kadru nie pozwalają widzowi poczuć się bezpiecznie.
Pokazy:
4.01, g. 17.00
5.01, g. 19.00
7.01, g. 21.00
DYSTANS | LA DISTANCIA
reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2014, 80’
W Dystansie artysta więziony w opuszczonej syberyjskiej elektrowni nieprzypadkowo przypomina Josepha Beuysa. Jest to bowiem film równie dadaistyczny i nieprzewidywalny, co performance Niemca łączące szamanizm i zamiłowanie do nauki. Caballero śmiało wkracza w domenę absurdu, udziwniając narrację jeszcze bardziej niż w debiutanckim Finisterrae. Trzech porozumiewających się telepatyczną ruszczyzną karłów dostaje od więźnia zadanie - wykraść tytułowy przedmiot, czymkolwiek on jest. Na swojej drodze bohaterowie spotkają m.in. strażnika-mutanta podróżującego między wymiarami oraz dymiącą beczkę wygłaszającą haiku po japońsku i kochającą się w kominie. Reżyser stawia na głowie konwencję heistmovie, osiągając komiczny efekt dzięki przeciąganym ujęciom i zaskakującemu montażowi. Nigdzie się nie spiesząc, przywołuje ducha Stalkera Tarkowskiego. Głównie po to, by się z niego pośmiać, lecz nie tylko - w cieniu imponującego rosyjskiego krajobrazu kryje się bowiem zaskakująca melancholia.
Pokazy:
4.01, g. 19.15
8.01, g. 21.15
MAŁY QUINQUIN | P’TIT QUINQUIN
reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197’
Owoc romansu reżysera z telewizją, pierwotnie czteroodcinkowy miniserial. Spokojną wiejską okolicą wstrząsa seria morderstw: poćwiartowane szczątki zabójca chowa w krowich trzewiach. Śledztwo prowadzi dwóch ekscentrycznych policjantów (kapitan van der Weyden to chyba kuzyn Petera Sellersa). Niespotykaną sensacją zainteresowany jest też tytułowy mały Quinquin, ciekawski łobuziak z wadą słuchu i magnetyczną twarzą. Komedia firmowana przez Dumonta nie mogłaby być gatunkowo czysta - na ekranie komizm miesza się więc ze znanym z filmów Francuza tragizmem, nieustępliwością spojrzenia i wyczuleniem na środowiskowe i społeczne animozje. Reżyser zwyczajowo porusza trudne tematy - polityka imigracyjna, rasizm, zdrada - ale tajemnice ludzkiej duszy są tu równie ważne. W tej nietypowej, ale niezwykle udanej komediowej próbie nowy kontekst zyskuje też Dumontowska sympatia do naturszczyków i ich unikatowej fizjonomii.
Pokazy:
3.01, g. 21.00
6.01, g. 17.45
POD OCHRONĄ | REFUGIADO
reż. Diego Lerman, Argentyna/Francja 2014, 95’
Nadał swoim nożom imiona. Powiedział, żebym się nie wymądrzała, bo będę mieć do czynienia z Don Raulem. To był taki jego żart - opowiada w schronisku dla skrzywdzonych kobiet swoim towarzyszkom Laura, ofiara domowej przemocy. Tym razem jest zdeterminowana, by wraz ze swym ośmioletnim synem Matiasem nie wracać do agresywnego męża. Zdaje sobie jednak sprawę, że będzie musiała poszukać dla nich nowego miejsca, w którym oboje będą mogli rozpocząć normalne życie, bez nieustannego oglądania się za siebie. Stawką jest tu nie tylko uwolnienie się od ciągłego strachu, ale również ocalenie psychiki chłopca, którego przyszłość staje się coraz bardziej niepewna. Pod ochroną to proste, prawdziwe, emocjonalne kino o próbie wyrwania się ze spirali niezawinionej przemocy. Znakomicie zrealizowane, do czego przyczynił się także ceniony operator Wojciech Staroń, autor zdjęć m.in. do Placu Zbawiciela (2006) oraz Papuszy (2013).
Pokazy:
3.01, g. 19.00
5.01, g. 21.15
ZJAZD ABSOLWENTÓW | ÅTERTRÄFFEN
reż. Anna Odell, Szwecja 2013, 82’
14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2014: najlepszy film w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce
MFF Wenecja 2013: Nagroda FIPRESCI, Nagroda Fedeora - wyróżnienie specjalne
MFF Bratysława 2013: najlepsza aktorka - Anna Odell
MFF Sztokholm 2013: najlepszy debiut - wyróżnienie specjalne
MFF Dublin 2014: najlepszy film
Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge 2014: najlepszy film, najlepszy scenariusz
Wielopiętrowy film znanej z kontrowersyjnych akcji szwedzkiej artystki Anny Odell jest jednocześnie fabułą, dokumentem i performancem. Reżyserka aranżuje sytuację, która choć kompletnie fikcyjna, odwołuje się do prawdziwych wydarzeń. Artystka powraca na ekranie do czasów szkolnych - była wówczas prześladowana przez rówieśników, co odcisnęło piętno na jej dalszym życiu. Kiedy nadchodzi kolejna rocznica matury, postanawia skonfrontować się z oprawcami, lecz ku swojemu zaskoczeniu odkrywa, że nie została zaproszona na klasowe spotkanie. Film jest rekonstrukcją zjazdu absolwentów z jej udziałem. Ale to dopiero połowa projektu - w drugiej części reżyserka obdzwania byłych kolegów z klasy, a także nagrywa ich reakcje podczas prezentacji filmu.
Pokazy:
2.01, g. 19.00
6.01, g. 21.15
ŻONA POLICJANTA | DIE FRAU DES POLIZISTEN
reż. Philip Gröning, Niemcy 2013, 175’
MFF w Wenecji 2013: Nagroda Specjalna Jury
Młode małżeństwo, na pierwszy rzut oka bardzo szczęśliwe. Ona realizuje się jako matka, ucząc malutką Klarę, jak działa świat. Uśmiechnięty mąż pracuje w policji. Jednak za drzwiami ich domu rzeczywistość nie jest już taka kolorowa. Gnębiony przez niespełnione aspiracje mężczyzna zaczyna znęcać się nad żoną. Wkrótce jedyną barwną rzeczą w ich życiu są jej siniaki. Nie rozstaną się - wprawdzie dzieli ich agresja, ale trzyma razem kompulsywna miłość: do siebie i do dziecka. Gröning stworzył film o gigantycznej emocjonalnej sile rażenia. Zdając sobie z tego sprawę, zdecydował się na przemyślany formalny zabieg - podzielił opowieść na rozdziały o różnej długości, raz kilkunastominutowe, kiedy indziej kilkusekundowe. Czarne, ponumerowane plansze działają jak filtr, tylko trochę łagodzący cios, jaki zadaje widzowi przedstawiona historia. Żona policjanta to film, z którym trudno się związać. Choć jest bolesny, może zmienić życie.
Pokazy:
2.01, g. 21.00
7.01, g. 17.45
SPOT:
SPOT ANIMOWANY: