kpb

AfryKamera 2015

AfryKamera 2015
10. Festiwal Filmów Afrykańskich w Kinie Pod Baranami


20 - 26 kwietnia 2015





Podróżująca po całej Polsce, jubileuszowa 10. edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera, trafi do Krakowa w dniach 20-26 kwietnia. Po Senegalu i Nigerii w centrum zainteresowania imprezy znajdzie się Etiopia, jeden z największych i najważniejszych kulturowo krajów afrykańskich, uważany za kolebkę ludzkości.

Podczas krakowskiej odsłony Festiwalu zostanie zaprezentowanych 7 filmów fabularnych, 8 dokumentów oraz zestaw filmów krótkich (Afrykańskie Wizje Przyszłości).

Na szczególną uwagę zasługują dwa nominowane do Oscara obrazy. Wyprodukowany przez Leonardo DiCaprio brytyjsko-kongijski dokument Virunga opowiada o próbach ocalenia perły natury, jaką jest park narodowy o tej nazwie, przed chciwością kłusowników i rozgrywającą się obok brutalną wojną domową. Nagrodzony siedmioma Cezarami (w tym dla najlepszego filmu, reżysera, za scenariusz oryginalny i najlepsze zdjęcia) film Timbuktu rozgrywa się w okupowanym przez dżihadystów malijskim mieście. O Mali i Timbuktu opowie widzom podróżniczka, Agata Kurek, na spotkaniu, które odbędzie się po seansie.

Wydarzenia Arabskiej Wiosny w poruszający sposób dokumentują mieszające gatunki Fale oraz nominowany do Oscara Plac. Spoek Mathambo, ikona południowoafrykańskiego afrofuturyzmu, w dokumencie Mzansi - brzmienia przyszłości oprowadzi widzów po muzycznym podziemiu RPA, a Afrykańczycy wyjęci spod prawa opowiedzą o codziennym życiu w postapartheidowskim RPA w filmie Gangsterka za kulisami. Sfinansowany głównie dzięki crowdfundingowi dokument Fatuma i Asya odsłoni świat grupy etnicznej Afar widziany oczami dwóch dziewczynek, a codzienność handlarzy na największym targowisku Afryki ukaże Merkato. O niezwykłym projekcie edukacyjnym opowiedzą twórcy filmu Pół roku z bosymi babciami, którzy wraz ze swoją kamerą wyruszyli z kilkoma afrykańskmi kobietami do Indii, gdzie pobierały one nauki w Barefoot College.

Ponadto w programie znajdą się: kontrowersyjny thriller z elementami czarnego humoru, Nieposzlakowana opinia; zaskakujący zwycięzca Afrykańskiego Festiwalu Filmu i Telewizji w Wagadugu (FESPACO), Gorączka (Fièvres); pierwszy film science fiction w historii etiopskiego kina, Beti i Amare oraz wyprodukowany przez Angelinę Jolie, laureat nagród publiczności na festiwalu Sundance i w Berlinie, poruszający Difret.

Jedyny film animowany w programie to nominowana do nagrody Cezara adaptacja komiksu Aya z Yopougon - piękny kobiecy obraz dojrzewania w przełomowym dla Wybrzeża Kości Słoniowej okresie. Festiwal zamknie projekcja filmu Run - debiutu fabularnego Philippe’a Lacôte, który odsłania eksperymentujące oblicze kina afrykańskiego.

AkryKamerze w Kinie Pod Baranami towarzyszy specjalna odsłona Baranków Dzieciom - Baranki w Afryce. W niedzielne przedpołudnie najmłodsi widzowie wezmę udział w pokazie bajek o przygodach afrykańskich zwierząt oraz warsztatach bębniarskich.

Wśród uczenistków festiwalu rozlosujemy upominki podarowane przez partnera lokalnego, sklep KOKOworld.

W okresie trwania festiwalu polecamy także film Biały cień z repertuaru Kina Pod Baranami o młodym albinosie z tanzańskiej wioski, żyjącym w ciągłym niebezpieczeństwie ze względu na kolor skóry.



PROGRAM:

poniedziałek, 20 kwietnia 2015
19.00  GORĄCZKA
| FIÈVRES
reż. Hicham Ayouch, Maroko/Francja 2014, 90’
20.45  VIRUNGA | VIRUNGA
reż. Orlando van Einsiedel, Wielka Brytania/Kongo 2014, 100’ (film dokumentalny)

wtorek, 21 kwietnia 2015
19.00  MERKATO
| MERKATO
reż. Sosena Solomon, Etiopia 2014, 18’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
FATUMA I ASYA | FATUMA KEE ASYA. ETIOPIA QAFARIH SAYYOH NAMMAYIH MANO
reż. Francesco Sincich, Włochy/Etiopia 2014, 59’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
20.45  BETI I AMARE | BETI AND AMARE
reż. Andy Siege, Etiopia/Niemcy 2014, 94’ (in original version with PL and EN subtitles)

środa, 22 kwietnia 2015
19.15  MZANSI - BRZMIENIA PRZYSZŁOŚCI
| MZANSI
reż. Spoek Mathambo, Lebogang Masethaba, RPA 2014, 76’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
21.00  NIEPOSZLAKOWANA OPINIA | OF GOOD REPORT
reż. Jahmil X. T. Qubeka, RPA 2013, 109’ (in EN with PL subtitles)

czwartek, 23 kwietnia 2015
19.00  DIFRET
| DIFRET
reż. Zeresenay Berhane Mehari, Etiopia/USA 2014, 99’ (in original version with PL subtitles)
21.00  AFRYKAŃSKIE WIZJE PRZYSZŁOŚCI - BLOK KRÓTKICH FILMÓW, 111’ (in original version with PL and EN subtitles)

piątek, 24 kwietnia 2015
19.00  PLAC
| AL MIDAN
reż. Jehane Noujaim, USA/Egipt 2013, 104’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
21.00  TIMBUKTU | TIMBUKTU
reż. Abderrahmane Sissako, Mauretania/Francja/Mali 2014, 97’ (in original version with PL subtitles)
Po seansie - spotkanie z Agatą Kurek, podróżniczką zafascynowaną Afryką i muzyką etniczną, założycielką sklepu KOKOworld, która opowie o swoich doświadczeniach z wyprawy do Timbuktu.

sobota, 25 kwietnia 2015
19.00  FALE
| MOUG
reż. Ahmed Nour, Egipt 2013, 71’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)

niedziela, 26 kwietnia 2015
11.00 BARANKI DZIECIOM:
BARANKI W AFRYCE
- zestaw bajek o przygodach afrykańskich zwierząt, 40’
+ warsztaty bębniarskie
17.15  AYA Z YOPOUGON | AYA DE YOPOUGON
reż. Marguerite Abouet, Clément Oubrerie, WKS/Francja 2013, 84’ (in FR with PL and EN subtitles)
19.00  GANGSTERKA ZA KULISAMI | GANGSTER BACKSTAGE
reż. Teboho Edkins, RPA 2014, 37’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
PÓŁ ROKU Z BOSYMI BABCIAMI
| NO PROBLEM! SIX MONTHS WITH BAREFOOT GRANDMAMAS
reż. Yasmin Kidwai, Indie 2013, 56’ (film dokumentalny) (in original version with PL and EN subtitles)
20.45  RUN | RUN
reż. Philippe Lacôte, WKS/Francja 2014, 102’ (in FR with PL and EN subtitles)


BILETY:
16 zł (normalny)
13 zł (ulgowy)
Karnet (14 seansów): 98 zł
Baranki Dzieciom: 10 zł

Aby zakupić karnet online - prosimy o maila ( kasa@kinopodbaranami.pl ).
Opłata internetowa: 2,00 zł.



O FILMACH:

AFRYKAŃSKIE WIZJE PRZYSZŁOŚCI - BLOK KRÓTKICH FILMÓW
, 111’

Siedem afrykańskich krótkich metraży o tematyce fantastycznej. Motywy sci-fi, historie o duchach, inspirujące marzenia o lepszej przyszłości. Zestaw pokazuje jak wielki skok cywilizacyjny ma miejsce w Afryce w zakresie nowych technologii i możliwości tworzenia światowej klasy efektów specjalnych. Opowieści śmieszne jak i straszne, przewrotne, ale też przejmujące. To znakomita propozycja dla każdego.

RIOT GAMES. LEAGUE OF LEGENDS MUSIC: KLĄTWA SMUTNEJ MUMII
| RIOT GAMES. LEAGUE OF LEGENDS MUSIC: THE CURSE OF THE SAD MUMMY
reż. Ree Treeweek, RPA 2015, 4'
KRWAWY, NIE RÓŻOWY | BLOODY NOT PINK
reż. Perrin Faerch, RPA 2014, 12'
HAPPY EARTH CO. | HAPPY EARTH CO.
reż. Hylton Jandrell, RPA 2014, 12'
BIAŁY CUKIER | SUKKAR ABYAD
reż. Ahmed Khaled, Egipt 2014, 13'
MARGELLE | MARGELLE
reż. Omar Mouldouira, Francja/Maroko 2014, 28'
JONASZ | JONAH
reż. Kibwe Tavares, Tanzania/Wielka Brytania 2013, 18'
TAXIING | TAXIING
reż. Alan Shelley, RPA 2014, 24’


AYA Z YOPOUGON | AYA DE YOPOUGON
reż. Marguerite Abouet, Clément Oubrerie, WKS/Francja 2013, 84’

Cezary 2014: nominacja za najlepszą animację

Abidżan, lata 70. Dziewiętnastoletnia Aya mieszka w dzielnicy robotniczej Yopougon. Jest życzliwą i empatyczną nastolatką, która pomaga swoim koleżankom - Adjoui i Bintou - w rozwiązywaniu codziennych problemów. Opowieść ma formę dzienników Ayi, które ukazują ją jako ambitną dziewczynę pragnącą się kształcić, dążącą do niezależności i samorealizacji. Z kolei dla Adjoui, która samotnie wychowuje syna, takie marzenia to luksus. Bintou natomiast szuka drogi na skróty w ramionach francuskiego bogacza. Aya z Yopougon to dowcipny i wyrazisty film, przedstawiający problemy dorastania w całkowicie nieznanym nam kontekście i otoczeniu.

Aya z Yopougon jest pierwszym pełnometrażowym filmem Marguerite Abouet i jej męża Clémenta Oubrerie, zrealizowanym na podstawie ich własnej serii niezwykle popularnych komiksów pod tym samym tytułem. Przy użyciu tej samej kreski, która wyróżniała komiks, twórcy przenoszą na ekran ich własne wspomnienia z młodości, tworząc piękny kobiecy obraz dojrzewania w przełomowym dla Wybrzeża Kości Słoniowej okresie.


BETI I AMARE | BETI AND AMARE
reż. Andy Siege, Etiopia/Niemcy 2014, 94’

2014: MFF w Moskwie, MFF w Durbanie, MFF w Palm Springs, MFF w Montrealu

W 1936 roku Etiopię napadają wojska Mussoliniego, siejąc zniszczenie i terror. Młoda Etiopka o imieniu Beti, uciekając przed najeźdźcami, znajduje schronienie w odciętej od wojny i świata wiosce, na południowych obrzeżach kraju. Kiedy zbliżają się włoskie wojska, Beti musi poradzić sobie z głodem, pragnieniem, a także agresją lokalnej milicji. Gdy najgorsze wydaje się nieuniknione, z nieba spada meteoryt, w którym kryje się tajemniczy obcy - Amare. Czy okaże się ratunkiem, czy też złem wcielonym? 

Pierwszy film science fiction w historii etiopskiego kina to międzygalaktyczna love story. Pomimo skromnego budżetu Beti i Amare jest niebanalną, inspirującą opowieścią, która przewrotnie bawi się gatunkową konwencją. Szczególną uwagę zwracają przepiękne zdjęcia (z przewagą czerni i bieli) oraz znakomita gra aktorska Hiwot Adres (tytułowa Beti). 


DIFRET | DIFRET
reż. Zeresenay Berhane Mehari, Etiopia/USA 2014, 99’

MFF w Berlinie 2014: nagroda publiczności w sekcji Panorama
MFF Sundance 2014: nagroda publiczności
Kandydat do Oscara 2015 w kategorii film nieanglojęzyczny

Poruszająca opowieść o młodej dziewczynie, która stała się symbolem zmian w postrzeganiu praw kobiet w Etiopii. Czwarty w historii etiopskiej kinematografii film zrealizowany na taśmie 35 mm. Producentem filmu jest Angelina Jolie.

Etiopia, lata 90. Pozarządowa organizacja prawnicza zajmuje się udzielaniem pomocy prawnej kobietom, traktowanym przez tamtejsze instytucje jak obywatele drugiej kategorii. Jedna z prowadzonych przez nią spraw elektryzuje opinię publiczną.

O 14-letnią Hirut stara się pewien mężczyzna, ale zostaje odrzucony przez rodzinę dziewczyny. Odwołuje się zatem do lokalnej tradycji i porywa wybrankę. Żeby dziewczyna nie miała odwrotu od zamążpójścia, gwałci ją - tym samym zhańbiona Hirut nie może liczyć na wsparcie nawet ze strony rodziny. Dziewczyna w rozpaczy zabija niedoszłego męża. Zostaje aresztowana i czekają ją dwa procesy. Jeden zapada na wiejskim zebraniu rady starszych. Jej wyroki ferowane są w oparciu o tradycyjne rozumienie prawa, które nakazuje karać wedle zasady wet za wet. Prawo stanowione nie daje Hirut większych szans, bo sam fakt, że to kobieta zabiła mężczyznę, choćby w samoobronie, wrogo nastawia do niej męskich przedstawicieli aparatu sprawiedliwości.


FALE | MOUG
reż. Ahmed Nour, Egipt 2013, 71’

MFF San Sebastian 2014: wyróżnienie
MFF Dubaj 2013, DOK Leipzig 2014, MFF Animowanych w Annecy 2014 

Nie piszą o tym w prasie, ale rewolucja egipska rozpoczęła się w Suezie. Fale to wyjątkowe połączenie animacji i dokumentu, które opowiada historię podzielonego miasta oraz wpływu, jaki wydarzenia w tym miejscu wywarły na cały region.

Ahmed Nour, reżyser pochodzący z Suezu, przedstawia pięć dramatycznych epizodów swojego życia, które tworzą tytułowe fale. Każdy z nich wyróżnia specjalny wizualny motyw inspirowany morzem. Dzięki narracji z offu, animowanym sekwencjom i niezwykłej poetyckości filmu Fale są ciekawym portretem tzw. "generacji egipskiej rewolucji" i burzliwego okresu w dziejach tego kraju.


FATUMA I ASYA
| FATUMA KEE ASYA. ETIOPIA QAFARIH SAYYOH NAMMAYIH MANO
reż. Francesco Sincich, Włochy/Etiopia 2014, 59’

2014: Etnocineca (Wenecja); MFF Afryki, Ameryki Południowej i Azji w Mediolanie

Film przedstawia świat grupy etnicznej Afar widziany oczami dwóch dziewczynek - dziesięcioletniej Fatumy oraz trzynastoletniej Asyi. Opowiadają one o codziennym życiu w niewielkiej społeczności na północy Etiopii. Film ukazuje małe radości, zmartwienia i wyzwania z perspektywy dziecka. Obraz Francesco Sincichego z jednej strony ukazuje odległy dla europejskiego widza krąg kulturowy etiopskich nomadów, z drugiej zaś zwraca uwagę na uniwersalne cechy wspólne dzieciom z całego świata.

Pieniądze na dokument zostały zebrane głównie w ramach crowdfundingu. Pierwotnie film adresowany był jedynie do afarskiej publiczności, jednakże duże zainteresowanie, z którym się spotkał, przyczyniło się do jego promocji międzynarodowej.


GANGSTERKA ZA KULISAMI | GANGSTER BACKSTAGE
reż. Teboho Edkins, RPA 2014, 37’

MFF w Rzymie 2014
MFF Krótkometrażowych Oberhausen 2014: najlepszy film

Konstrukcja filmu oparta jest na genialnie prostym pomyśle. Podczas castingu w RPA Teboho Edkins prosi prawdziwych gangsterów, żeby wyszli na scenę i odegrali swoje codzienne życie. Z powstałych w ten sposób krótkich wywiadów i inscenizacji wyłania się ich człowieczeństwo, pragnienie lepszego jutra oraz doskwierająca potrzeba zaistnienia w świecie, który doceni ich talenty.

Niezwykle inspirujący dokument jednego z najciekawszych głosów dokumentalnych na kontynencie. Refleksyjne i przełamujące gatunki dokumenty Teboho Edkinsa ukazują nam, jak głębokie są wciąż podziały w postapartheidowskim RPA. Mamy niepowtarzalną okazję przyjrzenia się im z perspektywy gangsterów, subkultury znajdującej się na samych obrzeżach społeczeństwa.


GORĄCZKA | FIÈVRES
reż. Hicham Ayouch, Maroko/Francja 2014, 90’

MFF w Marrakeszu 2014: najlepszy aktor (wspólnie Slimane Dazi i Didier Michon)
FESPACO 2015: najlepszy film
MFF Lumieres w Paryżu 2015: odkrycie roku (Didier Michon oraz Hicham Ayouch)

Benjamin, zbuntowany nastolatek, poznaje czym jest przemoc i niepewność jutra. Gdy jego matka trafia do więzienia, chłopak przeprowadza się na przedmieścia Paryża do swego ojca, Karima. Marokański imigrant Karim, pracujący jako magazynier w ratuszu, jest człowiekiem po czterdziestce i nadal mieszka z rodzicami. Pojawiający się znienacka syn przewraca życie rodziny do góry nogami.

Przypadkowe spotkanie Benjamina z Claudem, wędrownym poetą mieszkającym w przyczepie kempingowej na pobliskim śmietniku, sprawi że chłopak odkryje w sobie artystyczne zdolności.

Zaskakujący zwycięzca tegorocznego FESPACO (najważniejszego festiwalu poświęconego kinu afrykańskiemu) to brutalna i przejmująca wizja przepaści pokoleniowej między imigrantami afrykańskimi a ich wychowanymi w Europie potomkami, nie dająca łatwych odpowiedzi.


MERKATO | MERKATO
reż. Sosena Solomon, Etiopia 2014, 18’

Intymny portret życia czterech handlarzy na największym targowisku Afryki, Merkato. Dokument o ich życiu, marzeniach, nadziejach i szansach na lepszą przyszłość. Wszystko w okresie, kiedy targowisko ma zostać zamienione na kompleks handlowy i parkingi. Wspaniale zrealizowany dokument zapraszający nas do tętniącego serca etiopskiej tożsamości.


MZANSI - BRZMIENIA PRZYSZŁOŚCI | MZANSI
reż. Spoek Mathambo, Lebogang Masethaba, RPA 2014, 76’

MFF Durban 2014
MF Fespaco 2015

Mzansi - brzmienia przyszłości
to dokument, który ujawnia światu bogactwo południowoafrykańskiej muzyki elektronicznej.

Przez tętniące muzyczne podziemie kraju prowadzi Spoek Mathambo, ikona południowoafrykańskiego afrofuturyzmu. Wraz z artystą odbywamy wędrówkę do południowoafrykańskich miast, gdzie poznajemy największe sławy muzycznego undergroundu, takie jak Aero Manyelo, Black Coffee, Christian Tiger School, Felix Laband i wielu innych.

Przez lata artyści tworzyli muzykę znaną tylko nielicznym, a obecnie stają się gwiazdami na skalę kraju, przy czym niektórzy, jak Watkin Tudor Jones (projekt Die Antwoord) czy DJ Mujava, są rozpoznawalni już na całym świecie. Jak przekonują reżyserzy filmu: „Przyszłość zapowiada się niesamowicie, jaskrawo pięknie, buzując młodzieńczą energią i talentem. To wciąż kraj zmagający się z biedą, przestępczością i niesprawiedliwością, stąd Południowoafrykanie imprezują tak, jakby nie było jutra!”.


NIEPOSZLAKOWANA OPINIA | OF GOOD REPORT
reż. Jahmil X. T. Qubeka, RPA 2013, 109’

MFF Toronto 2013, MFF Londyn 2013, MFF Chicago 2013, MFF Rotterdam 2014
Południowoafrykańskie Nagrody Filmowe SAFTA 2014: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy aktor - Mothusi Magano, najlepsza aktorka drugoplanowa - Tina Jaxa, najlepszy aktor drugoplanowy - Tshamano Sebe

Introwertyczny nauczyciel angielskiego Parker Sithole, pasjonat literatury, przybywa do małego miasteczka przy granicy z Zimbabwe. Jako człowiek cieszący się „nieposzlakowaną opinią”, ma objąć posadę w szkole średniej. Już pierwszego dnia w lokalnym barze spotyka młodą kobietę, w której zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Nazajutrz dziewczyna wkracza do jego klasy - nowa miłość okazuje się owocem zakazanym. Tym niemniej Parker nie potrafi pozbyć się miłosnej obsesji, oczekując odwzajemnienia uczuć. Zakazana miłość nauczyciela angielskiego i uczennicy to koniec niewinności dla obojga...

Qubeka, niezwykle ceniony reżyser młodego pokolenia, powraca z kolejnym filmem, zakorzenionym w tradycji kina noir. Ten znakomicie zrealizowany thriller pełen subtelnego czarnego humoru inspiruje się wczesnymi dziełami braci Coen oraz twórczością Alfreda Hitchcocka, pozostaje przy tym filmem specyficznie afrykańskim i wyróżnia się wyrazistym własnym językiem filmowym. Niezwykłym atutem Nieposzlakowanej opinii jest odtwórca głównej roli Mothusi Magano, który przekonująco zagrał postać nauczyciela angielskiego... bez wypowiedzenia ani jednego słowa.

Film został pierwotnie zakazany przez południowoafrykańskich cenzorów, choć wkrótce decyzja została cofnięta bez konieczności dokonania cięć w obrazie.


PLAC | AL MIDAN
reż. Jehane Noujaim, USA/Egipt 2013, 104’

Oscary 21014: nominacja w kategorii najlepszy dokument
MFF w Dubaju 2013: najlepszy dokument
MFF Sundance 2013, MFF w Toronto 2013, MFF we Fryburgu 2014: nagroda publiczności
Międzynarodowe Stowarzyszenie Dokumentalne 2013: najlepszy film
MFF w Berlinie 2014: Nagroda Amnesty International
Nagroda Emmy 2014: najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia
Krakowski Festiwal Filmowy 2014

Przejmujący obraz rewolucji w Egipcie, opowiedziany z perspektywy młodych idealistów, walczących o prawo do wolności i równości.

Jest rok 2011. Plac Tahrir w centrum Kairu wypełniają flagi i tłum, domagający się dymisji prezydenta Hosniego Mubaraka, po 30 latach sprawowania władzy. Pokojowe demonstracje spotykają się z brutalnym odzewem ze strony wojska, w wyniku którego dochodzi do zamieszek i śmierci ponad 300 osób. Dramatyczny zapis wydarzeń egipskich przemian między 2011 a 2013 rokiem, zrealizowany z odwagą i poświęceniem.

Film Jehane Noujaim, kręcony przez dwa lata, jest pierwszym, który spróbował dokonać podsumowania doświadczeń arabskiej wiosny. Plac to pełen emocji, osobisty zapis wydarzeń, które zmieniły oblicze współczesnego świata.


PÓŁ ROKU Z BOSYMI BABCIAMI
| NO PROBLEM! SIX MONTHS WITH BAREFOOT GRANDMAMAS
reż. Yasmin Kidwai, Indie 2013, 56’

MFF Zanzibar 2013, MFF Delhi 2013, MFF New Hope w USA 2014: najlepszy dokument
Nagroda im. Ousmane'a Sembene 2013
MFF Kobiecych Chennai 2014: najlepszy film, najlepsza reżyseria

Film pokazuje sześć miesięcy z życia kobiet z Tanzanii, Południowego Sudanu, Malawi oraz Liberii, które przyjechały do indyjskiej wioski Tilonia, by nauczyć się budowy i instalacji paneli słonecznych. Przez pół roku kobiety te będą studentkami Barefoot College - uczelni, która przyjmuje ubogie, często niepiśmienne kobiety i pozwala im uzyskać kwalifikacje inżynierskie. Istotą tego projektu jest nadzieja, że podobna idea może zyskać globalny zasięg. Wzruszająca opowieść o samowystarczalności, chęci do nauki bez względu na wiek, odkrywaniu świata oraz dialogu międzykulturowym.


RUN | RUN
reż. Philippe Lacôte, WKS/Francja 2014, 102’

Run ucieka... Właśnie zamordował premiera swojego kraju. Aby nie dać się złapać, udaje szaleńca i tuła się po zakamarkach miasta. Myślami wraca do przeszłości. Przeżywa na nowo dzieciństwo spędzone pod opieką duchowego mistrza Tourou, kiedy to pragnął zostać zaklinaczem deszczu. Wspomina niezwykłe przygody z Grubą Gladys i epizod, gdy służył w szeregach milicji Młodych Patriotów podczas politycznego i wojskowego konfliktu na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Sam nigdy nie decydował o swoim losie. Od tych wyborów mógł tylko uciekać, stąd nazwano go Run.

Liryczny debiut fabularny Lacôte z elementami magicznego realizmu odsłania eksperymentujące oblicze kina afrykańskiego. Run, nawiązujący do oratorskich tradycji Afryki, poprzez przejmującą opowieść o dorastaniu ukazuje dramatyczne losy kraju. Światowa premiera filmu miała miejsce podczas festiwalu w Cannes.


TIMBUKTU | TIMBUKTU
reż. Abderrahmane Sissako, Mauretania/Francja/Mali 2014, 97’

MFF w Cannes 2014: konkurs główny, Nagroda Jury Ekumenicznego
Cezary 2015: najlepszy film, najlepszy reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza muzyka, najlepszy dźwięk, najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż
Satelity 2015: nominacja - najlepszy film zagraniczny
Stowarzyszenie Krytyków Francuskich 2015: najlepszy film
Oscary 2015: nominacja - najlepszy film nieanglojęzyczny
Nagrody Lumiere 2015: najlepszy film, najlepsza reżyseria

Akcja Timbuktu rozgrywa się w tytułowym mieście w Mali, w którym władzę przejęli dżihadyści, narzucając mieszkańcom drakoński reżim. Nie wolno im tańczyć, śpiewać, słuchać muzyki, zakazana jest nawet piłka nożna. W najgorszej sytuacji są kobiety, całkowicie wykluczone z życia społecznego. Kisane z rodziną jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja ulega jednak dramatycznej zmianie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada.

Sissako doskonale ukazuje skomplikowaną rzeczywistość, unikając zarazem przedstawienia przerysowanego obrazu dżihadystów. Film został nakręcony częściowo w Mali. Mauretański reżyser inspirował się wydarzeniami mającymi miejsce latem 2012 roku, kiedy to islamiści ukamienowali młodą parę w Aguel’hok, małym mieście na północy Mali.

Obraz Sissako to jeden z pięciu filmów nominowanych do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, który triumfował także w trakcie tegorocznej, 40. edycji Cezarów.

Po seansie - spotkanie z Agatą Kurek, podróżniczką zafascynowaną Afryką i muzyką etniczną, założycielką sklepu KOKOworld, która opowie o swoich doświadczeniach z wyprawy do Timbuktu.


VIRUNGA | VIRUNGA
reż. Orlando van Einsiedel, Wielka Brytania/Kongo 2014, 100’

MFF AFI Docs 2014: najlepszy dokument
HOTDOCS 2014: najlepszy młody twórca, nagroda publiczności
Oscary 2015: nominacja - najlepszy dokument
BAFTA 2015: nominacja - najlepszy dokument

Virunga
to niezwykła historia grupy strażników, którzy z poświęceniem życia starają się uratować jeden z najwspanialszych parków narodowych na świecie - ostatnią ostoję goryli górskich. W miejscu zapomnianym przez świat, leżącym na granicy wpływów polityki i biznesu, grupa osób, głównie Kongijczyków, bohatersko podejmuje się niemożliwego: uratowania tej perły natury przed chciwością kłusowników, grup paramilitarnych, skorumpowanych oficjeli i zachodnich korporacji.

W samym środku Afryki, we wschodnim Kongu leży Park Narodowy Virunga, jeden z najbardziej bioróżnorodnych obszarów świata. To magiczne, a zarazem dzikie środowisko, obszar dziedzictwa światowego UNESCO, chronione jest przez mały oddział nieugiętych strażników, często byłych dzieci-żołnierzy, dla których park stał się szansą na odkupienie. Kiedy nowopowstała grupa rebeliancka M23 wypowiada wojnę władzom Konga, dochodzi do eskalacji konfliktu. Niszczy on dotychczasowy kompromis, a filmowcy i uczestnicy dokumentu znajdują się w samym centrum wydarzeń.

To wyjątkowe połączenie dziennikarstwa śledczego z dokumentem. Poruszająca historia, w której udało się uchwycić napięcie i podskórny lęk przed tym co musi nadejść, jak również smutek, oburzenie, strach i wielki podziw dla grupy bohaterów. Gdy dodać do tego rewelacyjne i nowatorskie zdjęcia, ukazujące piękno tamtejszej natury, wszystko składa się na kawał wybitnego kina dokumentalnego. Film wyprodukował Leonardo DiCaprio.


BARANKI W AFRYCE
Zestaw bajek o przygodach afrykańskich zwierząt
, ok. 40’
+ warsztaty bębniarskie


PAN SŁOŃ
reż. Teresa Badzian, Polska 1960’
Biedny słoń nie może znaleźć sobie pracy w mieście. Próbuje swoich sił m.in. jako kramarz i malarz (w swoim geście artystycznego chlapania bardzo przypomina Jacksona Pollocka), i jak można się spodziewać - ląduje też w składzie porcelany. Po wielu perypetiach wreszcie udaje mu się odnaleźć odpowiednie miejsce - w lesie, pośród drzew...

BIBI SPORTOWCEM
reż. Piotr Lutczyn, Polska 1961
Dwie małpki, sympatyczna i grzeczna Bibi oraz psotny i złośliwy Gacek, wraz ze swoimi szkolnymi przyjaciółmi, biorą udział w zawodach sportowych. Jedną z dyscyplin jest wyścig motocyklowy.

TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE: PONIEDZIAŁEK & WTOREK
reż. Adam Łowicki, Piotr Paweł Lutczyn, Polska 1984-86
Bohaterami filmów są afrykańskie zwierzęta, które każdego dnia tygodnia wykonują ważne zadania i przeżywają ciekawe przygody.

Warsztaty bębniarskie poprowadzi Mateusz Sarapata, uczeń rewelacyjnego perkusisty Marka „Smoka” Rajsa (Krakowska Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej), członek zespołu Hatbreakers oraz Wataha Drums. Dzieci będą poznawać instrumenty (conga, djembe, dun duny, bongosy, cajon, bum bum rurki itp.), ich historię oraz dźwięki, jakie można z nich wydobyć, a także uczyć się zasad rytmiki i wspólnie muzykować.



Oficjalna strona Festiwalu: www.afrykamera.pl



PARTNER LOKALNY:

archiwum