kpb

Wiosna Filmów 2015


22 - 28 maja 2015



Podróżująca po całej Polsce Wiosna Filmów trafi do Krakowa w dniach 22-28 maja. To wyjątkowa okazja, by przedpremierowo zobaczyć tytuły nagradzane na festiwalach z całego świata.

Duże miasto i prowincja. Folklor i nowoczesność. Sens życia i świętość. Fatum i ożywające symbole. Festiwal stawia na różnorodność. W zmieniającej się scenografii jeden wieczny motyw - człowiek.

W programie krakowskiej Wiosny Filmów znalazły się: nominowany do Oscara i nagrodzony siedmioma Cezarami (w tym dla najlepszego filmu, reżysera, za scenariusz oryginalny i najlepsze zdjęcia) mauretański film Timbuktu, rozgrywający się w okupowanym przez dżihadystów mieście; zdobywca Złotego Lwa na Filmowym Festiwalu w Wenecji - Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu szwedzkiego reżysera Roya Anderssona; Anioł, ciepła, libańska komedia, portretująca narodziny kultu, doceniona przez publiczność na festiwalach w Mannheim-Haidelbergu i południowokoreańskim Pusan; Feniks, laureat nagrody FIPRESCI na festiwalu w San Sebastian - historia o trudnej miłości w powojennym Berlinie; rumuńska wyprawa w przeszłość, czyli Aferim!, zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię; Prawie jak matka, brazylijska opowieść o trudnych relacjach rodzinnych – laureat nagrody specjalnej jury na festiwalu Sundance oraz Nagrody Publiczności w sekcji Panorama w Berlinie oraz dwa węgierskie filmy: czarująca komedia Gábora Reiszy Sens życia oraz jego brak, zdobywca Nagrody Publiczności i Specjalnej Nagrody Jury na Festiwalu w Turynie oraz pełen absurdu Parking w reżyserii Bence Miklauziča.


PROGRAM:

piątek, 22 maja 2015
20.45  ANIOŁ
| GHADI
reż. Amin Dora, Liban 2013, 100’

sobota, 23 maja 2015
20.45
 TIMBUKTU | TIMBUKTU
reż. Abderrahmane Sissako, Mauretania/Francja/Mali 2014, 97’

niedziela, 24 maja 2015
20.45
 SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK
| VAN VALAMIFURCSA ES MEGMAGYARAZHATATLAN
reż. Gábor Reisz, Węgry 2014, 96'

poniedziałek, 25 maja 2015
20.45  GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU

| EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON
reż. Roy Andersson, Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja 2014, 101'

wtorek, 26 maja 2015
19.00  PARKING
| PARKOLÓ
reż. Bence Miklauzič, Węgry 2014, 92’

20.45  PRAWIE JAK MATKA | QUE HORAS ELA VOLTA?
reż. Anna Muylaert, Brazylia 2015, 114'

środa, 27 maja 2015
20.45  AFERIM!
| AFERIM!
reż. Radu Jude, Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja 2015, 108'

czwartek, 28 maja 2015
20.45  FENIKS
| FENIX
reż. Christian Petzold, Niemcy 2014, 98'


BILETY:
16 zł
(normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (8 filmów): 64 zł
Aby zakupić karnet online prosimy o maila: kasa@kinopodbaranami.pl


O FILMACH:

AFERIM!
| AFERIM!
reż. Radu Jude, Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja 2015, 108'

2015: MFF w Berlinie - Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera
Najnowszy film Radu Jude, twórcy Wszyscy w naszej rodzinie i Najszczęśliwszej dziewczyny na świecie.
Wołoszczyzna, rok 1835. Policmajster i syn wyruszają w pogoń za zbiegłym włościaninem - cyganem. Mieszanie różnych konwencji rozbija historyczno-kostiumową strukturę filmu, sprawiając, że droga staje się okazją do przekazania mądrości życiowych, spotkanie konfrontuje ową mądrość z życiem, zwłaszcza narodowościowym stereotypem, który dzisiaj posądzony byłby o polityczną niepoprawność. Taki opis filmu, przywołujący osadzenie w czasach minionych, nie oddaje zamysłu autora, którego interesuje sposób, w jaki przeszłość pełna uprzedzeń do innych rzeźbi teraźniejszość.
Film drogi, filozoficzny western - to gatunkowy uchwyt filmu. Ponadgatunkowe i istotniejsze wydaje się być zderzenie historycznej rekonstrukcji folkloru z naszą wiedzą o tym, co z tym światem się wydarzy.

ANIOŁ | GHADI
reż. Amin Dora, Liban 2013, 100’

2015: Wiosna Filmów - Nagroda Publiczności
2014: MFF Mannheim-Heidelberg - Nagroda Publiczności
2014: MFF w Pusan - Nagroda Publiczności
Małe, libańskie miasteczko, w którym wszyscy dobrze się znają i nic nie umknie ciekawskim oczom sąsiadów. W małżeństwie Leby i Lary, po dwóch córkach na świat przychodzi długo wyczekiwany syn. Niepełnosprawny Ghadi lubi siedzieć na balkonie, z którego roztacza się widok na całą dzielnicę. Jednak głośne krzyki chłopca przeszkadzają sąsiadom, którzy naciskają rodziców by wysłali go do zakładu opiekuńczego. Leba postanawia wykorzystać religijność mieszkańców, by przy pomocy zmyślnej intrygi dać im nauczkę. Czy niechęć do chłopca uda się zmienić w kult?
Anioł jest pełnometrażowym debiutem libańskiego reżysera Amina Dory. W tej sprawnej satyrze na małomiasteczkową mentalność więcej jest jednak ciepła niż jadu.

FENIKS | FENIX
reż. Christian Petzold, Niemcy 2014, 98'

2014: Festiwal w San Sebastian – Nagroda FIPRESCI
Najnowszy film twórcy Barbary.
Powojenny Berlin, powroty ocalonych z Zagłady, klub nocy Fenix. Mroczna, pełna zagadek opowieść o miłości. Utraconej? Odzyskanej? Tego do końca nie wiemy. W tle intryga, która prowadzić ma do przejęcia majątku, a u jej podstaw qui pro quo jak z dawnych, naiwnych, hollywoodzkich opowieści. Tylko, że w tej historii nikt naiwny nie jest...

GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU
| EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON
reż. Roy Andersson, Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja 2014, 101'

2014: MFF w Wenecji - Złoty Lew
Trzecia część trylogii Roya Anderssona (Pieśni z drugiego piętra, Do ciebie, człowieku) jest metafizyczną burleską. Filmowa podróż to z pozoru seria błahych epizodów, której motywem przewodnim są losy dwójki nieporadnych domokrążców, Sama i Jonathana. Jednak, jak w sztukach Becketta, pod powierzchnią tej banalności kryją się celne obserwacje. Andersson przygląda się ludzkim losom z czułością i uwagą, potrafi dostrzec w nich zarówno wielkość człowieczeństwa jak i jego kruchość. Nie szczędzi przy tym widzowi czarnego humoru i potężnej dawki absurdu.

PARKING | PARKOLÓ
reż. Bence Miklauzič, Węgry 2014, 92’

2014: MFF w Valladolid
2014: Warszawski Festiwal Filmowy
Otoczony kilkoma zaniedbanymi budynkami plac w centrum Budapesztu. Okazyjnie parkuje tu kilka samochodów. Królem tego miejsca jest Legionnaire. Dla niego plac to centrum świata. Codziennie otacza opieką mieszkającą tu rodzinę gołębi. Pewnego dnia wydarza się tragedia: jeden z ptaków zostaje zabity przez kota. Załamany bohater grzebie gołąbka i poprzysięga zemstę oprawcy. Na domiar złego pojawia się Imre, właściciel wychuchanego Forda Mustanga, który chce parkować na grobie ptaka. Od tej pory Legionnaire będzie toczył nierówną bitwę z dwoma przeciwnikami: przebiegłym kotem oraz równie bezwzględnym właścicielem czterokołowego cudeńka rocznik 1968…

PRAWIE JAK MATKA | QUE HORAS ELA VOLTA?
reż. Anna Muylaert, Brazylia 2015, 114'

2015: Festiwal Sundance – Specjalna Nagroda Jury
2015: MFF Berlin – Nagroda Publiczności w sekcji Panorama
Val jest gosposią bogatej rodziny w São Paulo. Pierze, gotuje, sprząta i słucha zwierzeń 17-letniego Fabinho, dla którego matka nigdy nie umie znaleźć czasu. Sama ma córkę, ale nie widziała jej od lat. Zostawiła ją w rodzinnym mieście pod opieką krewnych. Niespodziewany przyjazd młodej i pewnej siebie Jessiki burzy niepisane reguły domu. Pewnego dnia podczas rodzinnej sprzeczki wychodzi na jaw tajemnica córki...
Film Muyalert z humorem i gracją opisuje brazylijską rzeczywistość. W świeży sposób patrzy na więzi pokoleniowe i społeczne.

SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK
| VAN VALAMIFURCSA ES MEGMAGYARAZHATATLAN
reż. Gábor Reisz, Węgry 2014, 96'

2014: Festiwal w Turynie - Nagroda Publiczności, Specjalna nagroda Jury
Trzydziestoletni Áron mieszka w Budapeszcie. Życie mu się wydarza – niedawno skończył studia, rodzice opłacają mieszkanie, praca jest przypadkowa. Po zerwaniu z dziewczyną, wciąż widzi ją w sylwetkach mijanych na ulicy kobiet. Spontaniczny zakup biletu do Portugalii jest próbą ucieczki od egzystencjalnej pustki. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby ponownie może nie być takie proste.
Debiut węgierskiego reżysera to ekscentryczna komedia łącząca styl dokumentu i oniryzm. Budapeszt nie jest tylko tłem dla miłosnej intrygi, ale pełnoprawnym bohaterem filmu.

TIMBUKTU | TIMBUKTU
reż. Abderrahmane Sissako, Mauretania/Francja/Mali 2014, 97’

2014: MFF w Cannes - konkurs główny, Nagroda Jury Ekumenicznego
2015: Cezary - najlepszy film, najlepszy reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza muzyka, najlepszy dźwięk, najlepsze zdjęcia, najlepszy montaż
2015: Satelity - nominacja - najlepszy film zagraniczny
2015: Stowarzyszenie Krytyków Francuskich - najlepszy film
2015: Oscary - nominacja - najlepszy film nieanglojęzyczny
2015: Nagrody Lumiere - najlepszy film, najlepsza reżyseria
Akcja Timbuktu rozgrywa się w tytułowym mieście w Mali, w którym władzę przejęli dżihadyści, narzucając mieszkańcom drakoński reżim. Nie wolno im tańczyć, śpiewać, słuchać muzyki, zakazana jest nawet piłka nożna. W najgorszej sytuacji są kobiety, całkowicie wykluczone z życia społecznego. Kisane z rodziną jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja ulega jednak dramatycznej zmianie.
Sissako doskonale ukazuje skomplikowaną rzeczywistość, unikając zarazem przedstawienia przerysowanego obrazu dżihadystów. Film został nakręcony częściowo w Mali. Mauretański reżyser inspirował się wydarzeniami mającymi miejsce latem 2012 roku, kiedy to islamiści ukamienowali młodą parę w Aguel’hok, małym mieście na północy Mali.

archiwum