Unsound Festival 2016: Dislocated Visions
17-20 października 2016
|17th-20th October 2016
(click here for English version)
Już 16 października rozpoczyna się kolejna edycja Unsound Festival w Krakowie. W jego ramach, po raz kolejny zapraszamy na projekcje filmowe, które w tym roku odbywają się pod hasłem Dislocated Visions. W dniach 17-20 października na ekranie pojawią się niszowe filmy o muzyce i dźwięku: tuareski remake Purple Rain, transcendentalny dokument science-fiction, obrazu poszukujący źródeł duchowości w Beninie i pełna magii podróż śladami cesarza Haile Selassie I.
Tegoroczny Unsound Festival odbywa się pod hasłem Dislocation i w swoim programie zgłębia temat napięć między centrum a peryferiami. Poszukuje działań odbywających się na marginesie zarówno w kontekście geograficznym, jak i społecznym i tożsamościowym. Podczas pokazów filmowych w ramach Dislocated Visions przewodnikami po peryferiach będą artyści, muzycy i wizjonerzy umykający presji głównego nurtu.
Christopher Kirkley, twórca projektu Sahel Sounds, w filmie Rain the Colour of Blue with a Little Bit of Red In It opowiada historię muzyka-motocyklisty, który próbuje się wybić w pełnym gitarowego brzmienia mieście Agadez w Nigrze. W filmie Bight of the Twin, Hazel Hill McCarthy III wraz z Genesis Breyer P-Orridge wyruszą do Beninu w poszukiwaniu korzeni religii Vodun i jej związków ze współczesną sztuką. W swojej podróży nieoczekiwanie odkryją silne powiązania między życiem i artystycznymi działaniami Genesis a jedną z najstarszych religii świata. Włoski duet Invernomuto zaprezentuje konceptualny dokument Negus, w którym legendarny muzyk, producent i prekursor muzyki dub - Lee “Scratch” Perry - zabierze widzów do odrealnionego świata mitów i magii, towarzyszących skomplikowanej historii ostatniego cesarza Etiopii, Haile Selassie I.
Projekcje Dislocated Visions to również rozważania na temat przyszłości. Operator Mauro Herce w swoim reżyserskim debiucie Dead Slow Ahead, przedstawia podróż potężnego frachtowca Fair Lady przez Atlantyk. Sprawnie działająca, bezduszna maszyna górująca w tym obrazie nad człowiekiem stanowi swoisty komentarz do poprzemysłowej rzeczywistości.
Gośćmi pokazu filmu Negus będą artyści tworzący Invernomuto - Simone Bertuzzi oraz Simone Trabucchi. Rozmowę z twórcami poprowadzi Andy Battaglia.
Filmy wyświetlane będą w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami. Dyskusja z udziałem duetu Invernomuto odbędzie się w języku angielskim.
BILETY:
15 zł
PROGRAM:
poniedziałek, 17 października 2016
15.00 RAIN THE COLOUR OF BLUE WITH A LITTLE BIT OF RED IN IT
| AKOUNAK TEDALAT TAHA TAZOUGHAI
reż. Christopher Kirkley, Niger 2015, 75’
wtorek, 18 października 2016
15.00 DEAD SLOW AHEAD | DEAD SLOW AHEAD
reż. Mauro Herce, Hiszpania/Francja 2016, 74’
środa, 19 października 2016
15.00 BIGHT OF THE TWIN | BIGHT OF THE TWIN
reż. Hazel Hill McCarthy III, USA/Benin 2016, 55’
czwartek, 20 października 2016
15.00 NEGUS | NEGUS
reż. Invernomuto, Włochy 2016, 70’
po seansie Q&A z twórcami
O FILMACH:
BIGHT OF THE TWIN | BIGHT OF THE TWIN
reż. Hazel Hill McCarthy III, USA/Benin 2016, 55’
(in English, French and Fon with English subtitles)
Przekraczając założenia dotyczące płci, Genesis Breyer P-Orridge i zmarła żona Lady Jaye przeszli szereg zabiegów chirurgicznych, dzięki którym mieli stać się fizycznie identyczni, w jakimś sensie zostać bliźniętami. Starali się doskonalić stan płciowej neutralności w procesie nazywanym przez nich pandrogynią. W życiu codziennym zrezygnowali z różnicujących form “on/ona” określając siebie jako “my” i postrzegając się jako dwie, identyczne połowy pewnej całości. Proces ten został brutalnie przerwany, kiedy Lady Jaye zachorowała na raka i w wyniku choroby zmarła.
Przyjaźniąca się z parą od wielu lat Hazel Hill McCarthy III uznała, że podróż do Ouidah, rzekomej stolicy Vodunu w Beninie może przynieść im ulgę w cierpieniu. Film Bight of the Twin w założeniu miał być fenomenologiczną dokumentacją doświadczenia, poszukiwań źródeł jednej z najstarszych religii świata i jej powiązań ze współczesną sztuką performatywną. Na miejscu jednak okazało się, że dla Genesis ta wyprawa może być czymś dużo ważniejszym, ponieważ w Beninie rodzi się najwięcej bliźniąt na świecie i mają one w tamtejszej kulturze wyjątkowe znaczenie.
DEAD SLOW AHEAD | DEAD SLOW AHEAD
reż. Mauro Herce, Hiszpania/Francja 2016, 74’
(in Tagalog with English subtitles)
MFF w Locarno 2015: Nagroda Specjalna Jury w konkursie Cineasti del presente
Ann Arbor Film Festival 2016: Nagroda Tios
Doclisboa International Film Festival 2015: FCSH Award za najlepszy debiut oraz Universities Award za najlepszy film
Las Palmas Film Festival 2016: Nagroda Richard Leacocka za najlepszy film
Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Igławie 2015: Best World Documentary
Nazywany był “transcendentalnym dokumentem sci-fi” i “ekstatycznym, fizjologicznym wręcz, doświadczeniem”. Film opisuje przeprawę potężnego frachtowca Fair Lady przez Atlantyk. Hipnotyczny rytm wyznacza tempo maszyny będącej w ciągłym ruchu, maszyny, która pożera pracowników statku. Gesty starych żeglarzy znikają zagłuszone przez mechaniczny i bezosobowy puls neokapitalizmu XXI wieku.
Mauro Herce pracował do tej pory przede wszystkim jako operator filmowy. Dead Slow Ahead to jego debiut reżyserski. Jury MFFD w Igławie, przyznając mu nagrodę za ten film, podkreśliło przede wszystkim jego oddanie dla zasad, jakimi rządzi się język filmowy.
NEGUS | NEGUS
reż. Invernomuto, Włochy 2016, 70’
(in Italian and English with English subtitles)
Konceptualny dokument pełnometrażowy autorstwa włoskiego duetu Invernomuto. W roli głównej Lee “Scratch” Perry. Film traktuje o zbieżnościach historii, mitów i magii, jakie towarzyszą poplątanym i rywalizującym spuściznom ostatniego cesarza Etiopii, Haile Selassie I. Muzykę stworzyli artyści Duppy Gun, wytwórni założonej przez Camerona Stallonesa i M. Geddesa Gengrasa.
Lee “Scratch” Perry to jamajski producent muzyczny, kompozytor, dubmaster, autor tekstów, obok Kinga Tubby'ego twórca i kreator stylu dub. Uważany za jedną z najważniejszych postaci na scenie muzyki reggae.
Simone Bertuzzi oraz Simone Trabucchi współpracują jako duet Invernomuto od 2003 roku. Chociaż ich podstawowym narzędziem pracy jest obraz i dźwięk, Invernomuto wcielają w swoje prace elementy rzeźby, publikacji i performensu. Artyści rozwijają także swoje solowe kariery muzyczne, występując, odpowiednio, jako Palm Wine i Dracula Lewis. Żyją i pracują w Mediolanie i Vernasce.
RAIN THE COLOUR OF BLUE WITH A LITTLE BIT OF RED IN IT
| AKOUNAK TEDALAT TAHA TAZOUGHAI
reż. Christopher Kirkley, Niger 2015, 75’
(in Tamashek with English subtitles)
Remake Purple Rain w w języku Tuaregów, półnomadycznej grupy Berberów. W saharyjskim Agadez w Nigrze, gitarzysta Mdou Moctar gra odzianego w purpurę muzyka-motocyklistę, który próbuje wybić się w mieście, gdzie “rządzą gitary”.
Christopher Kirkley to artysta, archiwista, kurator i DJ, a także twórca projektu Sahel Sounds. Sam o sobie mówi, że uprawia partyzancką etnomuzykologię. W swojej pracy rejestruje i bada współczesną muzykę popularną w rozwijających się technologicznie rejonach Sahary i Sahelu w Afryce Zachodniej.
Mdou Moctar jest tuareskim gitarzystą, mistrzem hipnotycznego, saharyjskiego bluesa. Początkowo grywał głównie na weselach, okazjonalnie nagrywał swoją muzykę z pomocą telefonu komórkowego. Dał się poznać szerszej publiczności po tym, gdy jego utwór Anar pojawił się na drugim albumie z serii Music From Saharan Cellphones, wydanym pod szyldem Sahel Sounds.
Rain the Colour of Blue with a Little Bit of Red In It to pierwszy w historii film fabularny zrealizowany w całości w języku Tuaregów.
ORGANIZATORZY: