Conrad Festival 2016 - program filmowy
24-29 października 2016
Ósma edycja Conrad Festival odbędzie się pod hasłem: INTENSYWNOŚĆ, rozumiana jako pasja i zaangażowanie zarówno twórców, jak i odbiorców kultury. Po raz kolejny, festiwalowi towarzyszyć będą pokazy filmowe. Program pozwoli, zgodnie z ideą tegorocznej edycji, jeszcze mocniej przeżyć spotkanie z literaturą.
Początek festiwalu, będącego największym literackim wydarzeniem w tej części kontynentu, to spotkanie z pierwszą powieścią w dziejach Europy. Film Błędne mapy to opowieść o wędrówce najbardziej znanego błędnego rycerza – Don Kichota, którego losy opisał Miguel Cervantes. W antropologicznym dokumencie twórcy badają zjawisko tras literackich, podróży z książką w ręku oraz sprawdzają, gdzie dzisiaj znajduje się prawdziwa La Mancha. Projekcji towarzyszyć będzie spotkanie ze scenarzystką filmu Magdaleną Barbaruk i oraz tłumaczem Wojciechem Charchalisem, które poprowadzi Grzegorz Olszański.
Prawdziwą gratką zarówno dla kinomanów, jak i miłośników książek będą pokazy filmowych adaptacji poprzedzone spotkaniami z autorami literackich pierwowzorów. Uczestnicy Festiwalu będą mieli okazję zobaczyć m.in. film Pod skórą - wyreżyserowany przez Jonathana Glazera thriller na kanwie powieści Michela Fabera. W głównej roli Scarlett Johansson jako tajemnicza Laura, polująca na mężczyzn kobieta, będąca jednocześnie myśliwym i przynętą. Michel Faber osobiście zaprosi widzów na seans.
Wśród znakomitych gości festiwalu znalazł się także Michael Cunningham, który przez seansem spotka się z widzami obsypanej nagrodami adaptacji swojej powieści Godziny. Film w reżyserii Stephena Daldry’ego to przykład nie tylko kunsztu reżysera, ale i popisowe role Meryl Streep, Julianne Moore oraz uhonorowanej Oscarem Nicole Kidman.
W programie znalazł się również najlepszy włoski film 1988 roku - Legenda o świętym pijaku w reżyserii Ermanno Olmiego na podstawie powieści Josepha Rotha. Ponoć Robert de Niro odrzucił propozycję zagrania w filmie o bezdomnym imigrancie ze Śląska przekonany, że obraz skazany jest na porażkę. Rutger Hauer nie miał takich obiekcji, dzięki czemu ma na koncie jedną z najlepszych ról w swojej karierze.
W polskiej części programu filmowego zdecydowanie króluje inny gość festiwalu, Jan Peszek, w sensie dosłownym jako Ubu Król w surrealistycznej grotesce Piotra Szulkina, symbolicznie natomiast w pamiętnej roli hrabiego Jędrusia Łohoyskiego w kultowej ekranizacji dzieła Witkacego Pożegnanie jesieni.
Filmową część festiwalu zamyka laureat Oscara, Złotego Globu oraz Grand Prix festiwalu w Cannes, przejmujący film László Nemesa Syn Szawła. Fabularny debiut węgierskiego reżysera to bezkompromisowa opowieść o członku Sonderkommando w obozie Auschwitz-Birkenau. To historia wobec której nie można przejść obojętnie. Wprowadzenie do filmu wygłosi odtwórca głównej roli, aktor i pisarz, Géza Röhrig.
Festiwalowi towarzyszy także wydarzenie specjalne skierowane do najmłodszych widzów. W niedzielę, 23 października, odbędzie się spotkanie z cyklu Literackie Baranki Dzieciom, a w nim przygody niesfornego Koziołka Matołka oraz warsztaty książkowe dla najmłodszych widzów.
PROGRAM:
niedziela, 23 października 2016
11.00 LITERACKIE BARANKI DZIECIOM
DZIWNE PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA – zestaw bajek, ok. 40’
+ warsztaty książkowe ze Sztukolotnią
poniedziałek, 24 października 2016
13.00 BŁĘDNE MAPY | BŁĘDNE MAPY
reż. Szymon Uliasz, Polska 2013, 44’
Po seansie spotkanie z Magdaleną Barbaruk oraz Wojciechem Charchalisem poprowadzi Grzegorz Olszański.
(Wstęp wolny)
21.30 LEGENDA O ŚWIĘTYM PIJAKU
| THE LEGEND OF THE HOLY DRINKER | LA LEGGENDA DEL SANTO BEVITORE
reż. Ermanno Olmi, Włochy/Francja 1988, 127’
wtorek, 25 października 2016
21.30 POD SKÓRĄ | UNDER THE SKIN
reż. Jonathan Glazer, Szwajcaria/Wielka Brytania/USA 2013, 107’
wprowadzenie: Michel Faber (w języku angielskim)
środa, 26 października 2016
21.30 POŻEGNANIE JESIENI | FAREWELL TO AUTUMN
reż. Mariusz Treliński, Polska 1990, 98’
czwartek, 27 października 2016
21.30 UBU KRÓL | UBU, THE KING
reż. Piotr Szulkin, Polska 2003, 90’
piątek, 28 października 2016
21.30 GODZINY | THE HOURS
reż. Stephen Daldry, USA/Wielka Brytania 2002, 114’
wprowadzenie: Michael Cunningham (w języku angielskim)
sobota, 29 października
21.30 SYN SZAWŁA | SAUL FIA | SON OF SAUL
reż. László Nemes, Węgry 2015, 107’
wprowadzenie: Géza Röhrig (w języku angielskim)
Wprowadzenia przed pokazami odbędą się w języku angielskim, bez polskiego tłumaczenia.
BILETY:
12 zł (normalny)
10 zł (ulgowy)
Karnet (6 wieczornych seansów): 48 zł
Literackie Baranki Dzieciom - 10 zł
Błędne mapy - wstęp wolny
Aby zakupić karnet online - prosimy o maila (kasa@kinopodbaranami.pl). Opłata internetowa: 2 zł
Szczegółowy program festiwalu dostępny na www.conradfestival.pl
O FILMACH:
BŁĘDNE MAPY | BŁĘDNE MAPY
reż. Szymon Uliasz, Polska 2013, 44’
(in SP with PL subtitles)
W pewnym miejscu w La Manchy, którego nazwy nie chcę pamiętać... – tymi słowami zaczyna się pierwsza w dziejach Europy powieść. „W pewnym miejscu”, czyli właściwie gdzie? Od dekad wiele miejscowości w tym regionie Hiszpanii pretenduje do bycia „tym miejscem”. Szymon Uliasz (reżyser) i Magdalena Barbaruk (scenarzystka) postanowili to wyjaśnić, czego efektem jest film Błędne mapy.
Ten pełnometrażowy dokument to film gatunkowo zmącony, stanowiący połączenie eseju antropologiczno-kulturoznawczego z możliwościami, jakie dają humanistyce środki wizualne. Przedmiotem refleksji autorki scenariusza, kulturoznawczyni zajmującej się współczesnym trwaniem dziedzictwa Cervantesa i nowymi obliczami donkichotyzmu Magdaleny Barbaruk jest hiszpańska La Mancha, a właściwie kulturowo ją stanowiąca „stara” i „nowa” Trasa Don Kichota (film powstał w ramach projektu badawczego realizowanego dla Narodowego Centrum Nauki). Film można odczytywać jako próbę powtórzenia słynnej podróży literackiej zrezalizowanej w trzechsetlecie powieści Cervantesa (1905) przez Azorína, która wciąż jest matrycą wędrowania po La Manchy w poszukiwaniu Don Kichota.
GODZINY | THE HOURS
reż. Stephen Daldry, USA/Wielka Brytania 2002, 114’
(in EN with PL subtitles)
Oscary 2003: najlepsza aktorka Nicole Kidman
8 nominacji, m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz adaptowany (David Hare), najlepsza muzyka (Philip Glass), najlepsza aktorka drugoplanowa (Julianne Moore), najlepszy aktor drugoplanowy (Ed Harris)
Złote Globy 2003: najlepszy film - dramat, najlepsza aktorka w dramacie (Nicole Kidman)
5 nominacji: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka w dramacie (Meryl Streep), najlepsza muzyka, najlepszy aktor drugoplanowy (Ed Harris)
MFF w Berlinie 2003: Srebrny Niedźwiedź - najlepsze aktorki: Meryl Streep, Nicole Kidman, Julianne Moore
Nowy Jork u schyłku XX wieku. Londyn 1923. Los Angeles w 1949 roku.
Podlondyńska rezydencja Woolfów, rok 1923 - Virginia (Kidman) ma trudności z pracą, staje się coraz bardziej neurotyczna, marzy o wyjeździe do Londynu. Los Angeles, 1949 rok - Laura (Moore), wzorowa gospodyni domowa, zajmująca się głównie wychowywaniem dzieci dojrzewa do decyzji porzucenia dotychczasowego życia. Nowy Jork, czasy współcześnie - Clarissa (Streep) pracująca w wydawnictwie przygotowuje przyjęcie na cześć swego byłego męża, wybitnego pisarza (Harris), umierającego na AIDS.
Trzy epoki, trzy opowieści i trzy kobiety. Trzy elementy historii, które, niczym ogniwa łańcucha, tworzą ciąg zdarzeń będących sednem Godzin. Ich bohaterki żyją nieświadome tego, że siła wspaniałego dzieła literackiego nieodwracalnie je połączy. Trzy historie przeplatają się, by spotkać się w zaskakującym momencie rozwiązania tajemnicy.
Michael Cunningham, inspirując się powieścią Virginii Woolf Pani Dalloway napisał Godziny ponad 75 lat później.
LEGENDA O ŚWIĘTYM PIJAKU
| THE LEGEND OF THE HOLY DRINKER | LA LEGGENDA DEL SANTO BEVITORE
reż. Ermanno Olmi, Włochy/Francja 1988, 127’
(in IT/FR/EN with PL subtitles)
MFF w Wenecji 1988: Złote Lwy dla najlepszego filmu (Ermanno Olmi)
Nagrody Włoskiej Akademii Filmowej David di Donatello: Najlepszy film, najlepszy reżyser (Ermanno Olmi), najlepsze zdjęcia (Dante Spinotti)
Bohaterem opowieści jest Andreas Kartak, górnik ze Śląska, którego różne koleje losu przygnały do Francji. W bójce zabił męża ukochanej kobiety, ma za sobą niespełnioną miłość, więzienie, nie może znaleźć pracy, gdyż lubi zaglądać do kieliszka. Żyje z dnia na dzień sypiając nad Sekwaną. W pierwszy wiosenny dzień na schodach paryskiego mostu tajemniczy nieznajomy wręcza kloszardowi dwieście franków. Gdy bezdomny wzbrania się przed przyjęciem tak hojnego wsparcia, ofiarodawca prosi, by oddał pieniądze w kościele przy figurze świętej Teresy gdy będzie mu się lepiej powodziło. Akcja filmu to ciąg prób spłacenia honorowego długu.
Serdeczne podziękowania dla Instytutu Włoskiego za pomoc w organizacji pokazu.
POD SKÓRĄ | UNDER THE SKIN
reż. Jonathan Glazer, Szwajcaria/Wielka Brytania/USA 2013, 107’
(in EN with PL subtitles)
MFF w Wenecji 2013: udział w konkursie głównym
Europejska Nagroda Filmowa 2014: Najlepszy europejski kompozytor roku (Mica Levi)
Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles 2014: Najlepsza muzyka (Mica Levi)
Tajemnicza kobieta (Scarlett Johansson) jeździ bez celu po Glasgow. Nie wiadomo, kim jest ani czego tak naprawdę szuka. Choć wydaje się zagubiona, interesuje ją nie tyle dotarcie w określone miejsce, ile raczej przypadkowi mężczyźni, których zatrzymuje na ulicy. Za każdym razem pyta ich o inny cel, jednocześnie usiłując nawiązać rozmowę - tych, którzy spełnią jej wymagania, zaprasza do furgonetki, a potem zabiera do domu. Nie wiedzą jednak, co ich tam czeka.
POŻEGNANIE JESIENI | FAREWELL TO AUTUMN
reż. Mariusz Treliński, Polska 1990, 98’
(in PL with EN subtitles)
MFF w Wenecji 1990: udział w konkursie głównym
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 1990: udział w konkursie głównym, Złote Lwy Gdańskie za najlepszą scenografię (Andrzej Przedworski) i najlepsze kostiumy (Ewa Krauze)
Nagroda im. Andrzeja Munka oraz Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za najlepszy debiut roku (Mariusz Treliński)
Przepełniony erotyzmem i duchem szaleństwa porywający obraz świata w obliczu katastrofy. Młody dekadent Atanazy Bazakbal nawiązuje perwersyjny romans z jasnowłosą Helą Bertz, córką potężnego finansisty. W międzyczasie Atanazy zaręcza się z polską szlachcianką Zofią Osłabędzką. Aby poinformować o tym niczego nieświadomą Helę, wyrzuca z pałacu księcia Prepudrecha, narzeczonego Heli. Ten, rozjuszony wyzywa go na pojedynek. Tymczasem do pałacu zbliżają się zbrojne oddziały wroga...
Przeżycia bandy zdegenerowanych byłych ludzi na tle mechanizującego się życia - te słowa Witkacego mogłyby służyć za motto jego powieści Pożegnanie jesieni i filmu Mariusza Trelińskiego pod tym samym tytułem. Debiutancki utwór młodego reżysera do dziś uchodzi za najlepszą ekranową adaptację prozy autora Szewców.
Film został udostępniony przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
SYN SZAWŁA | SON OF SAUL | SAUL FIA
reż. László Nemes, Węgry 2015, 107’
(in various languages with PL & EN subtitles)
Nominacja do Oscara 2016: najlepszy film obcojęzyczny
Złote Globy 2016: najlepszy film obcojęzyczny
MFF w Cannes 2015: Nagroda Specjalna Jury, Nagroda FIPRESCI
Camerimage Bydgoszcz 2015: Brązowa Żaba
National Board of Review 2015: najlepszy film obcojęzyczny
Rok 1944, Auschwitz-Birkenau. 48 godzin z życia Szawła Ausländera, członka Sonderkommando - oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady - na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był.
Syn Szawła (...) wprowadza widza w sam środek obozu koncentracyjnego. Naszym celem było obranie ścieżki zupełnie innej niż w klasycznych dramatach historycznych, pokazujących szeroką perspektywę i wiele różnych punktów widzenia. Nie chcieliśmy opowiedzieć historii Holokaustu, tylko prostą historię jednego człowieka, znajdującego się w straszliwej sytuacji.
László Nemes, reżyser
UBU KRÓL | UBU, THE KING
reż. Piotr Szulkin, Polska 2003, 90’
(in PL with EN subtitles)
Nagrody Polskiej Akademii Filmowej: Orzeł za najlepsze kostiumy (Magdalena Biedrzycka), nominacja za najlepszą główną rolę męską (Jan Peszek), najlepszą główną rolę kobiecą (Katarzyna Figura) oraz najlepszy montaż (Elżbieta Kurkowska)
Festiwal Filmowy w Gdyni 2004: udział w konkursie głównym, Złote Lwy za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą (Katarzyna Figura)
Ubu, schlebiając ludziom wpływowym, w krwawy sposób przejmuje władzę w państwie pod hasłami walki o wolność i demokrację. Jego głupie i okrutne rządy podporządkowane są tylko jednemu celowi - nabiciu własnej kiesy. Wprowadzane reformy są absurdalne, obywatele biednieją, zaś skarb państwa okazuje się pusty. Ubu, otoczony pochlebcami, wzmaga terror. Podjudzony przez ambasadorów obcych mocarstw wyrusza na wojnę z rosyjskim carem. Wyprawa kończy się klęską. Lud przepędza Ubu i jego żonę. Car przybywa do stolicy. Wspólnie z ambasadorami wybierają nową królową, o której sądzą, że będzie marionetką w ich rękach…
LITERACKIE BARANKI DZIECIOM
DZIWNE PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA – zestaw bajek, ok. 40’
+ warsztaty książkowe ze Sztukolotnią
Tytułowy bohater - Koziołek Matołek - poszukuje legendarnego Pacanowa, gdzie podobno “kozy kują”. W swej wędrówce trafia w różne zakątki kuli ziemskiej, przeżywając wiele dramatycznych i śmiesznych przygód. Koziołek Matołek to postać stworzona przez Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza (rysunki) - bohater jednej z pierwszych w Polsce powieści obrazkowych dla dzieci.
Odcinki: POD PIRAMIDAMI | W POSZUKIWANIU PRZYJAŹNI | UPAŁ | RAJD
Warsztaty artystyczne Sztukolotnia to oryginalne zajęcia dla dzieci inspirowane wybranymi zagadnieniami zaczerpniętymi z kultury. Eksperymentując, maluchy dokonują ważnych odkryć, rozwijają wyobraźnię oraz poznają świat sztuki i techniki. Zajęcia poprowadzi współzałożycielka Sztukolotni, animatorka kultury związana z krakowskim Uniwersytetem Dzieci, Justyna Mazur. Tematem warsztatów będą książki.
ORGANIZATORZY:
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Fundacja Tygodnika Powszechnego
Kino Pod Baranami
SPOT FESTIWALU: