Dojrzałe Kino - best of 2016
W każdą środę dojrzali widzowie spotykają się w Kinie Pod Baranami, oglądają filmy i uczestniczą w burzliwych dyskusjach pod okiem pani redaktor Marii Malatyńskiej. Po przeprowadzeniu sondy wśród uczestników tych spotkań, przedstawiamy listę najlepszych filmów prezentowanych w ubiegłym roku w ramach cyklu Dojrzałe Kino.
W zestawieniu znalazło się aż pięć polskich produkcji, od wstrząsającego Wołynia Wojciecha Smarzowskiego, dowcipnych Excentryków Janusza Majewskiego, wspaniale przyjęty debiut Jana P. Matuszyńskiego Ostatnia rodzina, aż po poruszające Moje córki krowy Kingi Dębskiej. Widzowie docenili również produkcje dokumentalne. Wrażenie pozostawiła projekcja niezwykłego filmu Florencja i Galeria Uffizi - wielowymiarowej, angażującej zmysły i wyobraźnię multimedialnej podróży przez renesansowe miasto i zbiory jego najsłynniejszego muzeum. Pokaz dokumentu Marty Węgiel Sceny z Wajdy. Kamera Wajdy również nie przeszedł bez echa.
W czołówce znalazły się oparte na faktach historie, o których wielu z nas usłyszało po raz pierwszy dzięki ich filmowym przedstawieniom. Film Lion. Droga do domu opowiada o błąkającym się po ulicach ogromnego miasta kilkuletnim chłopcu, który już jako dorosły mężczyzna próbuje odnaleźć swoją rodzinę. Dzięki Królowej pustyni światło dzienne ujrzała historia Gertrude Bell - brytyjskiej podróżniczki, pisarki i doradczyni politycznej, której działalność na Bliskim Wschodzie wpłynęła m.in. na powstanie Iraku. W filmie Dziewczyna z portretu Eddie Redmayne brawurowo wcielił się w postać Einara Wegnera, duńskiego malarza – jednego z pierwszych artystów, który przeszedł operację zmiany płci, a po niej kontynuował prace twórczą jako Lili Elbe. Twórcy filmu Spotlight zajrzeli za kulisy dziennikarskiego śledztwa, dzięki któremu świat dowiedział się o przestępstwach seksualnych popełnianych przez katolickich księży w Bostonie.
Na liście nie zabrakło również uniwersalnych opowieści o ludzkiej naturze poddawanej ciężkiej próbie, jak Syn Szawła czy Pokój. Najczęściej jednak widzowie Dojrzałego Kina doceniali intymne historie o bliskich relacjach międzyludzkich, jak Nasza młodsza siostra, Barany, Ja, Daniel Blake czy Dama w vanie.
Niekwestionowanym zwycięzcą pozostaje jednak film, który w pewien sposób łączy cechy wszystkich pozostałych. Boska Florence Stephena Frearsa przywraca do życia prawdziwą postać Florence Foster Jenkins, amerykańskiej sopranistki-amatorki, niezwykle popularnej w swoich czasach mimo absolutnego braku talentu muzycznego. Występująca w głównej roli Meryl Streep otrzymała nominację do Oscara, a towarzyszący jej Hugh Grant zwrócił uwagę m.in. Europejskiej Akademii Filmowej oraz Hollywood Foreign Press. Podziwiając ich aktorski kunszt, sami oddajemy się niekwestionowanej przyjemności słuchania oryginalnych nagrań Florence Foster Jenkins - prawdziwej wielbicielki muzyki klasycznej.
DOJRZAŁE KINO - najlepsze filmy prezentowane w ramach cyklu w 2016 roku:
1. Boska Florence (reż. Stephen Frears)
2. ex equo: Moje córki krowy (reż. Kinga Dębska) oraz Wołyń (reż. Wojciech Smarzowski)
3. Ostatnia rodzina (reż. Jan P. Matuszyński)
4. Lion. Droga do domu (reż. Garth Davis)
5. ex equo: Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy (reż. Janusz Majewski) oraz Florencja i Galeria Uffizi (reż. Luca Viotto)
6. ex equo: Dziewczyna z portretu (reż. Tom Hooper); Pokój (reż. Lenny Abrahamson) oraz Królowa pustyni (reż. Werner Herzog)
7. ex equo: Spotlight (reż. Tom McCarthy) oraz Julieta (reż. Pedro Almodovar)
8. ex equo: Barany. Islandzka opowieść (reż. Grímur Hákonarson); Nasza młodsza siostra (reż. Hirokazu Kore-eda); Sceny z Wajdy. Kamera Wajdy (reż. Marta Węgiel) oraz Ja, Daniel Blake (reż. Ken Loach)
9. Moje wielkie greckie wesele 2 (reż. Joel Zwick)
10. ex equo: Syn Szawła (reż. László Nemes); Dama w vanie (reż. Nicholas Hytner) oraz Bernadetta. Cud w Lourdes (reż. Jean Sagols)