kpb

Nowe Horyzonty Tournée 2019 (MOS)

NOWE HORYZONTY TOURNÉE
w Małopolskim Ogrodzie Sztuki

7-10 stycznia 2019

|| NEW HORIZONS TOURNÉE
at Małopolska Garden of Arts
January 7-10, 2019

(for English version click HERE) 

 

 

W dniach 7-10 stycznia zapraszamy do sali kinowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki na przegląd najciekawszych filmów prezentowanych podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. W programie przedpremierowe pokazy trzech wielokrotnie nagradzanych dramatów oraz uhonorowany Europejską Nagrodą Filmową dokument o momencie zwrotnym w karierze Ingmara Bergmana.

 

Podczas tegorocznego tournée wrocławskiego festiwalu, zobaczycie przedpremierowo  film Ága Milko Lazarova, który zamykał festiwal w Berlinie w 2018 roku. Główny bohater mieszka wraz z żoną w jurcie stojącej na zamarzniętych wodach rzeki Leny. Całe życie polował na renifery, których nie sposób już spotkać na okolicznych białych równinach. Jedyne co im pozostało po dawnym świecie to opowieści i wspomnienie córki, która wybrała inne życie. 

 

W programie znalazła się także najnowsza produkcja Nuriego Bilge Ceylana, twórcy nagrodzonego Złotą Palmą Zimowego snu. Jego Dzika grusza to melancholijna historia młodego, aspirującego pisarza, który musi na nowo się odnaleźć po powrocie w rodzinne strony. Na tle zachwycających krajobrazów tureckiej prowincji rozgrywa się opowieść oparta przede wszystkim na znakomicie napisanych, rozbudowanych  dialogach, odwołujących się do filozofii, religijnej tradycji i etyki.

 

Zaprezentujemy również najlepszy debiut ostatniej edycji festiwalu w Cannes, czyli Girl autorstwa Lukasa Dhonta. Belgijski reżyser z niezwykłą wrażliwością snuje historię młodziutkiej baletnicy, której na drodze do realizacji marzeń stoi fakt, że wbrew własnej woli dla całego świata jest chłopcem. Girl już niedługo walczyć będzie o Złoty Glob dla najlepszego filmu obcojęzycznego. W roli głównej wystąpił nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej tancerz Victor Polster.

 

W ramach tournée na ekran powróci także najlepszy europejski dokument 2018 roku, czyli Bergman - rok z życia autorstwa Jane Magnusson. Twórczyni filmu przygląda się momentowi zwrotnemu w życiu legendarnego szwedzkiego reżysera Ingmara Bergmana, który wyznaczyły premiery filmów Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki. Poprzez rozmowy z jego przyjaciółmi i współpracownikami reżyserka unika stawiania mistrza na piedestale. Tworzy na wskroś uczciwy portret niezwykłego artysty, pokazując również, jak dalece niedoskonałym był człowiekiem. O swoich doświadczeniach z Bergmanem i jego twórczością opowiadają m.in. Liv Ullmann, Barbra Streisand, Lars von Trier i współpracująca z nim przez wiele lat w teatrze Lena Andre.

 

Wszystkie filmy prezentowane będą z polskimi i angielskimi napisami.

 

Pokazy filmowe odbędą się w programowanej przez Kino Pod Baranami sali kinowej w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (ul. Rajska 12).

 

PROGRAM:

poniedziałek, 7 stycznia
20.15 ÁGA
| ÁGA
reż. Milko Lazarov, Bułgaria/Niemcy/Francja 2018, 96'

 

wtorek, 8 stycznia
20.15
BERGMAN - ROK Z ŻYCIA

| BERGMAN: A YEAR IN A LIFE | BERGMAN - ETT ÅR, ETT LIV
reż. Jane Magnusson, Szwecja/Norwegia 2018, 117’

 

środa, 9 stycznia
20.15 DZIKA GRUSZA
| THE WILD PEAR TREE | AHLAT AĞACI
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Macedonia/Francja/Niemcy/Bośnia i Hercegowina
/Bułgaria/Szwecja 2018, 188’

 

czwartek, 10 stycznia
20.15
GIRL
| GIRL
reż. Lukas Dhont, Belgia/Holandia 2018, 105’

 

BILETY:

22 zł (normalny) | 15 zł (ulgowy)

Karnet (4 filmy): 44 zł

* Bilety dostępne w kasach Kina, przed wejściem do sali kinowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki oraz online.
**Zakup Karnetu online pod adresem: kasa@kinopodbaranami.pl


O FILMACH:

ÁGA | ÁGA
reż. Milko Lazarov, Bułgaria/Niemcy/Francja 2018, 96'

Polska premiera: 25 stycznia 2019

MFF w Berlinie 2018: film zamknięcia
Festiwal Filmów Bułgarskich w Warnie 2018: Złota Róża dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera (Milko Lazarov), za najlepsze zdjęcia (Kaloyan Bozhilov), Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Krytyków
MFF w Kairze 2018: najlepszy film Tygodnia Krytyków Filmowych
MFF w Lublanie 2018: Nagroda Publiczności
FF w Sarajewie 2018: najlepszy film
MFF w Valladolid 2018: najlepszy nowy reżyser (Milko Lazarov)
Międzynarodowy Festiwal Filmu Arktycznego Chukotka 2018: najlepszy film, Specjalna Nagroda Jury

Ága, jeden z najbardziej niezwykłych filmów tegorocznego Berlinale, to pełna czułości oda do ginącego świata, powstała na przekór rzeczywistości, w której tylko dystans i emocjonalny chłód gwarantują przetrwanie. 
Intymna, ale skrywająca potężny ładunek emocji Ága jest opowieścią o losach Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami, pod stertą futer, starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági - córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny? Lazarov w niebanalny sposób prowadzi widzów do końca pięknego mitu, którego nie ma już kto opowiadać. Poza nim czeka nas już tylko wielka pustka. W jej obliczu najcenniejszym skarbem okazuje się umiejętność mądrego współodczuwania.

 

ZWIASTUN:

 

BERGMAN - ROK Z ŻYCIA
| BERGMAN: A YEAR IN A LIFE | BERGMAN - ETT ÅR, ETT LIV
reż. Jane Magnusson, Szwecja/Norwegia 2018, 117’

MFF w Cannes 2018: nominacja do Złotego Oka dla najlepszego dokumentu
Europejskie Nagrody Filmowe 2018: najlepszy europejski film dokumentalny

1957 był ważnym rokiem dla Ingmara Bergmana - przede wszystkim dlatego, że właśnie wtedy miały premierę filmy Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki, dzięki którym Szwed wszedł do panteonu ówczesnego kina. Dokument Jane Magnusson zdaje raport z tego momentu, opowiada przy tym także o latach, które do niego doprowadziły i które po nim nadeszły, ukazując tak naprawdę całe życie reżysera. Portret, jaki wyłania się z tej meandrycznej narracji, jest zaskakująco ambiwalentny. Z jednej strony Bergman zostaje przedstawiony jako wielki artysta, słusznie podziwiany i nagradzany. Z drugiej zaś raz po raz podejmowane są kwestie związane z jego trudnym charakterem: mitomania, egoizm, despotyzm czy skłonność do zdrady. Dzięki temu Bergman - rok z życia to znacznie więcej niż kolejna dwuwymiarowa kinfolilska laurka.
(Piotr Mirski dla www.nowehoryzonty.pl)

 

ZWIASTUN:

 

DZIKA GRUSZA | THE WILD PEAR TREE | AHLAT AĞACI
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Macedonia/Francja/Niemcy/Bośnia i Hercegowina
/Bułgaria/Szwecja 2018, 188’

Polska premiera: 11 maja 2019

MFF w Cannes 2018: Konkurs Główny
MFF w Ghent 2018: Konkurs Główny

W Dzikiej gruszy Nuri Bilge Ceylan wraca do poetyki, która w 2014 roku przyniosła mu Złotą Palmę za Zimowy sen. Ponownie najważniejszym elementem filmu okazuje się pełen detali i długich rozmów scenariusz, który Ceylan inscenizuje z pietyzmem godnym "tureckiego Czechowa". Bohater Dzikiej gruszy, absolwent pedagogiki Sinan, przed ostatnimi egzaminami wraca do rodzinnego Çan w północno-zachodniej Turcji. Jako przybysz z większego miasta patrzy z mieszanką niechęci i pobłażania na prowincjonalną społeczność, którą opuścił przed laty. Stopniowo jednak życie w Çan angażuje go coraz bardziej, a marzenia o sukcesie - i wymarzonej karierze pisarza - okazują się trudne do urzeczywistnienia. Nasycony kolorami zmieniających się pór roku (zwłaszcza czerwono-złocistej jesieni) film jest wnikliwym portretem wielopokoleniowej rodziny, w którym koszmary senne przeplatają się z filozoficznymi dysputami o Koranie. Gęsta, choć na pozór minimalistyczna Dzika grusza opowiada o niepokornej młodości mierzącej się z dziedzictwem ojców.
(Sebastian Smoliński dla www.nowehoryzonty.pl)

 

ZWIASTUN z napisami w j. angielskim:

 

GIRL | GIRL
reż. Lukas Dhont, Belgia/Holandia 2018, 105’

Polska premiera: 22 marca 2019

Złote Globy 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu obcojęzycznego
MFF w Cannes 2018: Złota Kamera dla najlepszego debiutu, Palma Queer, nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, najlepszy aktor sekcji Un Certain Regard (Victor Polster)
Europejskie Nagrody Filmowe 2018: Europejskie Odkrycie, nominacje do nagrody dla najlepszego filmu i najlepszego aktora (Victor Polster)
Hiszpańskie Nagrody Filmowe Goya 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu europejskiego
MFF w San Sebastián 2018: Nagroda Publiczności dla najlepszego filmu europejskiego, Nagroda Sebastiane
MFF w Londynie 2018: Sutherland Award
MFF w Odessie 2018: Złoty Książę za najlepszą kreację aktorską (Victor Polster)
MFF w Sztokholmie 2018: najlepszy aktor (Victor Polster)
MFF w Zurychu 2018: Złote Oko dla najlepszego zagranicznego filmu pełnometrażowego

15-letnia Lara zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze - o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym uwięziona jest wrażliwa dziewczyna. Debiutant Lukas Dhont, odkrycie festiwalu w Cannes, z dojrzałością i niezwykłą subtelnością opowiada o tym, jak opresyjne bywa własne ciało oraz jak wyczerpująca może być walka z jego ograniczeniami. Zwłaszcza gdy jesteś młodym, niecierpliwym nastolatkiem poszukującym własnej tożsamości. Girl to także sukces charyzmatycznego tancerza Victora Polstera, który swoją wielką aktorską kreacją wykracza poza narzucone kulturowo genderowe schematy, obnażając bolesną niedoskonałość biologicznych definicji i ich społecznej percepcji.
(Katarzyna Wolanin dla www.nowehoryzonty.pl)

 

ZWIASTUN z napisami w j. angielskim:

 

WSPÓŁORGANIZATOR PROJEKCJI:

archiwum