kpb

Letnie Tanie Kinobranie 2020: tydzień 5.

LETNIE TANIE KINOBRANIE
14. wakacyjny festiwal filmowy
w Kinie Pod Baranami
3 lipca - 27 sierpnia 2020

 

TYDZIEŃ 5. (31 lipca - 6 sierpnia): D jak DROGA

 

// KINOBRANIE - 14. Summer Film Festival at Kino Pod Baranami
July 3 - August 27, 2020

 


 

D jak dzieciństwo oczami Richarda Linklatera i Nadine Labaki. D jak dziewczyny - żeglarki. D jak dziennikarz z filmu Agnieszki Holland. D jak drugi najwyższy szczyt Ziemi - K2. D jak dokument. D jak deskorolki. Po prostu: D - jak droga.
 
W piątek, 31 lipca, w Kinie Pod Baranami rozpocznie się piąty tydzień wakacyjnego festiwalu filmowego Letnie Tanie Kinobranie. Tym razem, prezentowane filmy zabiorą widzów w drogę – zarówno dosłowną, jak i bardziej metaforyczną. Na ekranie m.in.: Patricia Arquette, Ethan Hawke, Mahershala Ali (w dwóch filmach!), Viggo Mortensen, Naomie Harris, Christian Bale, Shia LaBeouf, Dakota Johnson. Bilety w cenie 9 zł.
 
Filmowa droga nigdy nie jest tylko przemieszczaniem się z punktu A do punktu B. To okazja do konfrontacji z lękami i słabościami, spojrzenia w głąb siebie oraz nawiązania głębokiej relacji z drugim człowiekiem. Choć prezentowane w kinobraniowych filmach podróże mogą nie prowadzić do konkretnego miejsca na mapie, ani nawet nie mieć wyraźnego celu i kierunku, to zawsze są gwarantami znakomitych historii.
 
Pokonywanie drogi wiąże się z wysiłkiem fizycznym – doskonale zdają sobie z tego sprawę bohaterowie dokumentów przedstawiających losy walczącej z falami i szowinizmem załogi żeglarek (Maiden); polskich himalaistów chcących dokonać niemożliwego (Ostatnia góra) oraz ryzykującego życie wspinacza (Free Solo). Choć w przypadku bohaterów filmu Le Mans ’66 Jamesa Mangolda większość trudów biorą na siebie mechaniczne części superszybkich samochodów, również obsługujący je fachowcy – tacy jak genialny kierowca Ken Miles (Christian Bale) i konstruktor Carroll Shelby (Matt Damon) – muszą się mocno wysilić by pokonać trasę słynnego, 24-godzinnego wyścigu, w jak najkrótszym czasie.
 
Przemiana bohatera, jego droga do dojrzałości, a nawet dosłowne dorastanie przed kamerą – to motywy silnie obecne w takich filmach jak: oscarowy Moonlight, który snuje subtelną opowieść o niebezpiecznym świecie pełnym narkotyków i przestępczości oraz w zanurzonym w świecie deskorolkarzy dokumencie Jutro albo pojutrze, w którym Bing Liu na przestrzeni lat rejestrował losy swoich przyjaciół – amerykańskich nastolatków z niesławnego „pasa rdzy”. Upływ czasu ciekawie ujmuje Boyhood Richarda Linklatera. Choć same zdjęcia do filmu trwały tylko 39 dni, projekt realizowany był łącznie przez 11 lat, a biorący w nim udział aktorzy (Ethan Hawke, Patricia Arquette i Ellar Coltrane) dojrzewali i starzeli się wraz ze swoimi postaciami.
 
Do klasycznego „kina drogi” nawiązuje oscarowy Green Book – emanujący przyjemnym ciepłem komediodramat, rozgrywający się w pełnej dyskryminacji i nierówności Ameryce lat 60. Jego głównych bohaterów (doskonały duet: Mahershala Ali i Viggo Mortensen) dzieli niemal wszystko, jednak wspólna podróż daje im możliwość poznania się od zupełnie innej strony oraz zrewidowania jakże mylnego „pierwszego wrażenia”. Zmiana podejścia do siebie nawzajem cechuje także protagonistów filmu pod ekscentrycznym tytułem Sokół z masłem orzechowym. Żyjący na granicy społeczeństwa Tyler (Shia LaBeouf) początkowo patrzy z niechęcią na narzucającego się mu Zaka (Zack Gottsagen), będącego młodym mężczyzną z zespołem Downa, któremu marzy się kariera profesjonalnego zapaśnika.

Jak przekonuje Nadine Labaki, reżyserka Kafarnaum, nie każdy wyrusza w drogę z własnej, nieprzymuszonej woli. W centrum jej filmowej opowieści znajduje się dwunastoletni Zejn, mieszkaniec bejruckich slumsów, który tuła się po ulicach bezlitosnego miasta desperacko walcząc o przetrwanie. W podobnym duchu wypowiada się Denis Villeneuve w Pogorzelisku – przejmującym dramacie z wojną w tle, w którym młoda kobieta mieszkająca w Kanadzie, poznaje po latach tragiczne losy swojej matki, emigrantki z Bliskiego Wschodu.

Przeciwne kierunki mają wyprawy, w jakie wyruszają bohaterowie Obywatela Jonesa i Dunkierki. Pierwszy z filmów, wyreżyserowany przez Agnieszkę Holland, jest zapisem podróży do jądra ciemności – tym razem nie kryjącego się w tropikalnej dżungli, lecz na ukraińskich bezdrożach, nękanych przez katastrofalny w skutkach głód. Tymczasem żołnierze przedstawieni w Dunkierce – widowiskowym dziele Christophera Nolana – za wszelką cenę pragną wydostać się z piekła, jakie otacza ich w okupowanej przez nazistów Francji. Manipulując czasem i rozpraszając uwagę widza, reżyser sugestywnie oddaje pełne napięcia oczekiwanie i wojenny chaos – a także rozbudza apetyt na swoje oczekujące na premierę, najnowsze dzieło: enigmatyczny Tenet

 

D jak Droga” to także tytuł specjalnej kolekcji, dostępnej od 31 lipca w wirtualnej sali Kina Pod Baranami, na www.e-kinopodbaranami.pl. Zestaw składa się z siedmiu filmów zawierających rozmaite ujęcia ludzkich wędrówek.
 
Ich bohaterowie nie boją się ani odmętów oceanu pokonywanych w całkowitej samotności (Na głęboką wodę), ani wysokich gór, gdzie pełnię władzy dzierży tajemna siła wyższa (Turysta). Potrafią nawet dotrzeć do odciętych od świata rejonów słynnej „korony ziemi”, by dostarczyć tam upragnione przez mieszkańców pianino (Stroiciel Himalajów).
 
Choć nie jest to łatwe, bywa że całkowicie zmieniają swoje życie. Wracają po latach w rodzinne strony, które nie witają ich wcale z otwartymi ramionami (Dzika grusza) oraz wyruszają w nieznane, by spełnić sklepowe marzenie i odnaleźć zaginionego rodzica (Niezwykła podróż fakira, który utknął w szafie).
 
Wędrują nie tylko przez przestrzeń, ale także czas. Ich życiorysy obejmują 25 lat przemian, które doprowadziły do powstania współczesnych Chin (Nawet góry przeminą) oraz wielopokoleniowe rodzinne konflikty – możliwe do załagodzenia poprzez kulinarne eksperymenty (Ramen. Smak wspomnień).


BILETY: 9 zł
Z wyjątkiem STRZAŁÓW W 10 (hity po 10 zł)
- filmy oznaczone ikonką

Zbieraj KINO!
Każdy obejrzany film w ramach festiwalu to jeden stempel.
8 stempli to 1 bilet gratis na film festiwalu!
Nie dotyczy seansów online.


Filmy w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.
Wybrane polskie i zagraniczne filmy również z angielskimi napisami.


W Pizzerii Vicenti (wszystkie lokalizacje) - dla widzów Kinobrania (za okazaniem biletu kinowego) - 15% zniżki.

 
Oficjalny hasztag festiwalu: #Kinobranie2020

Jesteś poza Krakowem? Weź udział w Kinobraniu online!
Dodatkowe tytuły zebrane w cykle tematyczne dostępne będą na
www.e-kinopodbaranami.pl.

 

PROGRAM:

TYDZIEŃ 5. (31 lipca - 6 sierpnia): D jak DROGA

BOYHOOD | BOYHOOD
(Richard Linklater) US 2014, 163’
EN

piątek, 31 lipca, g. 20.15 // Friday, July 31, 8.15 p.m.
sobota, 1 sierpnia, g. 13.30 // Saturday, August 1, 1.30 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 15.300 // Sunday, August 2, 3.30 p.m.

poniedziałek, 3 sierpnia, g. 16.45 // Monday, August 3, 4.45 p.m.

       
DUNKIERKA | DUNKIRK
(Christopher Nolan) US/UK/FR/NL 2017, 107'
EN/FR/DE

piątek, 31 lipca, g. 19.15 // Friday, July 31, 7.15 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 16.00 // Sunday, August 2, 4 p.m.

wtorek, 4 sierpnia, g. 21.15 // Tuesday, August 4, 9.15 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 17.00 // Wednesday, August 5, 5 p.m.


FREE SOLO | FREE SOLO
(Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi) US 2018, 100’
EN

piątek, 31 lipca, g. 16.00 // Friday, July 31, 4 p.m.
poniedziałek, 3 sierpnia, g. 13.30 //
Monday, August 3 1.30 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 21.30 // Tuesday, August 4, 9.30 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 20.30 // Wednesday, August 5, 8.30 p.m.


GREEN BOOK | GREEN BOOK
(Peter Farrelly) US 2018, 133’
EN

sobota, 1 sierpnia, g. 16.30 // Saturday, August 1, 4.30 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 18.45 // Tuesday, August 4, 6.45 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 15.30 // Wednesday, August 5, 3.30 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 18.15 // Thursday, August 6, 6.15 p.m.


JUTRO ALBO POJUTRZE | MINDING THE GAP
(Bing Liu) US 2018, 93’
EN

piątek, 31 lipca, g. 21.30 // Friday, July 31, 9.13 p.m.
sobota, 1 sierpnia, g. 17.00 // Saturday, August 1, 5 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 14.00 // Sunday, August 2, 2 p.m.
poniedziałek, 3 sierpnia, g. 18.30 // Monday, August 3, 6.30 p.m.

  
KAFARNAUM | CAPHARNAÜM
(Nadine Labaki) LB/US 2018, 126'
AR/AM

piątek, 31 lipca, g. 14.00 // Friday, August 31, 2 p.m.
sobota, 1 sierpnia, g. 21.15 // Saturday, August 1, 9.15 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 16.00 // Tuesday, August 4, 4 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 13.30 // Thursday, August 6, 1.30 p.m.

 
LE MANS '66 | FORD V FERRARI
(James Mangold) US 2019, 152'
EN/IT/FR/JP

sobota, 1 sierpnia, g. 19.15 // Saturday, August 1, 7.15 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 18.15 //
Sunday, August 2, 6.15 p.m.
poniedziałek, 3 sierpnia, g. 20.00 // Monday, August 3, 8 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 14.00 // Wednesday, August 5, 2 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 16.00 // Thursday, August 6, 4 p.m.

 
MAIDEN | MAIDEN
(Alex Holmes) GB 2018, 97'
EN

sobota, 1 sierpnia, g. 19.00 // Saturday, August 1, 7 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 21.15 // Sunday, August 2, 9.15 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 13.30 //
Tuesday, August 4, 1.30 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 16.15 // Thursday, August 6, 4.15 p.m.

 
MOONLIGHT | MOONLIGHT
(Barry Jenkins) US 2016, 112’
EN

piątek, 31 lipca, g. 16.45 // Friday, July 31, 4.45 p.m.
sobota, 1 sierpnia, g. 14.00 // Saturday, August 1, 2 p.m.

poniedziałek, 3 sierpnia, g. 20.30 // Monday, August 3, 8.30 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 19.00 // Thursday, August 6, 7 p.m.


OBYWATEL JONES | MR. JONES
(Agnieszka Holland) PL/GB/UK 2019, 119’
EN/UK/WEL

piątek, 31 lipca, g. 13.30 // Friday, July 31, 1.30 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 18.45 // Sunday, August 2, 6.45 p.m.
poniedziałek, 3 sierpnia, g. 14.00 // Monday, August 3, 2 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 22.00 // Wednesday, August 5, 10 p.m.


OSTATNIA GÓRA | THE LAST MOUNTAIN
(Dariusz Załuski) PL 2019, 83’
PL (with English subtitles)

piątek, 31 lipca, g. 18.15 // Friday, July 31, 6.15 p.m.
niedziela, 2 sierpnia, g. 21.30 // Sunday, August 2, 9.30 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 13.30 // Wednesday, August 5, 1.30 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 21.00 // Thursday, August 6, 9 p.m.


POGORZELISKO | INCENDIES
(Denis Villeneuve) CA/FR 2010, 130'
FR/ARA/EN

sobota, 1 sierpnia, g. 22.15 // Saturday, August 1, 10.15 p.m.
poniedziałek, 3 sierpnia, g. 15.45 // Monday, August 3, 3.45 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 14.00 // Tuesday, August 4, 2 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 19.15 // Wednesday, August 5, 7.15 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 21.15 // Thursday, August 6, 9.15 p.m.


SOKÓŁ Z MASŁEM ORZECHOWYM | THE PEANUT BUTTER FALCON
(T. Nilson, M. Schwartz) US 2019, 96’
EN

niedziela, 2 sierpnia, g. 13.30 // Sunday, August 2, 1.30 p.m.
wtorek, 4 sierpnia, g. 16.45 // Tuesday, August 4, 4.45 p.m.
środa, 5 sierpnia, g. 18.30 // Wednesday, August 5, 6.30 p.m.
czwartek, 6 sierpnia, g. 14.00 // Thursday, August 6, 2 p.m.

 

E-KINOBRANIE (www.e-kinopodbaranami.pl):

DZIKA GRUSZA (reż. Nuri Bilge Ceylan)
NA GŁĘBOKĄ WODĘ (reż. James Marsh)
NAWET GÓRY PRZEMINĄ (reż. Jia Zhang-ke)
NIEZWYKŁA PODRÓŻ FAKIRA, KTÓRY UTKNĄŁ W SZAFIE (reż. Ken Scott)
RAMEN. SMAK WSPOMNIEŃ (reż. Eric Khoo)
STROICIEL HIMALAJÓW (reż. Michał Sulima)
TURYSTA (reż. Ruben Östlund)

 


 

archiwum