kpb

Noc Kin Studyjnych: Kolorowe światy Wesa Andersona

NOC KIN STUDYJNYCH
Kolorowe światy Wesa Andersona
sobota, 9 kwietnia 2022
Kino Pod Baranami
& e-kinopodbaranami.pl

 

 

9 kwietnia w krakowskich kinach odbędzie się trzecia Noc Kin Studyjnych. Z tej okazji zapraszamy na nocny maraton filmowy pod hasłem Kolorowe światy Wesa Andersona. W kwietniową sobotnią noc będzie można zobaczyć dwa filmy reżysera: Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun oraz Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom. Pokazy w kinie uzupełnią seanse online na platformie e-kinopodbaranami.pl. Udział w pokazach jest bezpłatny!


Noc Kin Studyjnych to doroczne wydarzenie odbywające się w ramach cyklu „Krakowskie Noce”. Wszystkie krakowskie kina studyjne przygotowują specjalny program filmowy. Kino Pod Baranami zaprasza widzów na nocny maraton filmowy pod hasłem Kolorowe światy Wesa Andersona.


Filmy Wesa Andersona rozpoznaje się od razu. Uwagę niemal natychmiast zwraca ich niezwykła atmosfera, kompozycja kadrów oraz specyficzne aktorstwo. Amerykański reżyser kreuje na ekranie hipnotyzującą rzeczywistość - pełną dopracowanych, stylowych kostiumów i wycyzelowanej scenografii - w której nietrudno się zatracić. To właśnie w osobliwych światach Wesa Andersona zanurzą się widzowie w trakcie nocnego maratonu filmowego. W programie wieczoru znalazł się jeden z najbardziej lubianych filmów Wesa Andersona - Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom. Film opowiada historię młodzieńczego uczucia, które latem 1965 roku zawładnęło sercami dwojga nastolatków. Zauroczeni sobą młodzi, nie zważając na surowe zakazy rodziców i opiekunów, zawierają sekretny pakt i uciekają, by razem przeżyć największą przygodę życia. Jako drugi zostanie wyświetlony najnowszy film reżysera - Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun - w którym oddaje on hołd prasie drukowanej, na czele z kultowym czasopismem The New Yorker. W rolach głównych wystąpiła plejada gwiazd, m.in.: Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux i Frances McDormand.


Filmy poprzedzi prelekcja Marty Snoch, która będzie wprowadzeniem do twórczości reżysera, a na koniec maratonu każdy widz zostanie poczęstowany krakowskim obwarzankiem.


Pokazy w Kinie Pod Baranami będzie można uzupełnić bezpłatnym seansem online na platformie e-kinopodbaranami.pl, wybierając jeden z sześciu filmów, w których wystąpili aktorzy znani z dzieł Wesa Andersona. Wśród propozycji znalazł się: pełen emocji i kolorów Ludzki głos z Tildą Swinton, czarna komedia Mów mi Vincent z Billem Murrayem i skandalizujące Życie Adeli, które zainicjowało karierę Léi Seydoux. Można również wybrać poruszający biopic Van Gogh. U bram wieczności z Willemem Dafoe, nieoczywistą komedię romantyczną Czworo do pary z Elisabeth Moss oraz intrygujące Wielkie oczy, w których wystąpił Jason Schwartzman.


Ponadto Kino Pod Baranami będzie także częścią kinowej gry miejskiej, organizowanej przez Fundację Wspierania Kultury Filmowej CYRK EDISON.

 

Pełen program wydarzeń w kinach w ramach Nocy Kin Studyjnych na stronie krakowskienoce.pl

 

Patronat nad wydarzeniem objęło Stowarzyszenie Kin Studyjnych.

 


Udział w wydarzeniu jest bezpłatny!


POKAZY W KINIE POD BARANAMI: Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie kina (Rynek Główny 27), 1 kwietnia od godz. 12.00. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.(Pula dostępnych wejściówek została wyczerpana)

 

POKAZ ONLINE NA E-KINOPODBARANAMI.PL: Zgłoszenia na pokaz online za pośrednictwem formularza: TUTAJ.

Osoby, które wypełnią formularz, otrzymają kod dostępu do wybranego filmu, który będzie można wykorzystać od soboty, 9 kwietnia, od godz. 12.00 do niedzieli, 10 kwietnia, do godz. 23.59. Użyty w tym czasie kod odblokuje film na 48h. Liczba bezpłatnych kodów dostępu jest ograniczona.


PROGRAM:

Kino Pod Baranami
sobota, 9 kwietnia 2022
start: 22.30

 

PRELEKCJA: Marta Snoch (czas trwania: 16')
Marta Snoch
- studentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach Uniwersytetu Jagiellońskiego. Redaktor naczelna studenckiego magazynu filmowego „16 mm”. Autorka książki Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a twórczość literacka Thomasa Manna (Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph, Łódź 2020), publikowała w „Pleografie”, „ArtPapierze”, „Ekranach” i „Fragile”. Interesuje się brytyjskim i włoskim kinem oraz twórczością Wesa Andersona, Alfreda  Hitchcocka i Luchino Viscontiego.

 

KOCHANKOWIE Z KSIĘŻYCA. MOONRISE KINGDOM | MOONRISE KINGDOM
(Wes Anderson) US 2012, 94’

[przerwa]

KURIER FRANCUSKI Z LIBERTY, KANSAS EVENING SUN
| THE FRENCH DISPATCH
(Wes Anderson) DE/US 2021, 108'
 
[koniec wydarzenia: ok. godz. 2.30]


e-kinopodbaranami.pl
od soboty, 9 kwietnia 2022, od godz. 12.00
do niedzieli, 10 kwietnia 2022, do godz. 23.59

Bezpłatny dostęp do jednego z sześciu filmów:

CZWORO DO PARY | THE ONE I LOVE
(Charlie McDowell) US 2014, 91’
LUDZKI GŁOS | THE HUMAN VOICE
(Pedro Almodóvar) ES 2020, 75’
MÓW MI VINCENT | ST. VINCENT
(Theodore Melfi) US 2014, 103’
VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI | AT ETERNITY'S GATE
(Julian Schnabel) FR/IE/CH/US/GB, 110’
WIELKIE OCZY | BIG EYES
(Tim Burton) US 2014, 105’
ŻYCIE ADELI - ROZDZIAŁ 1 I 2 | LA VIE D'ADÈLE
(Abdellatif Kechiche) FR 2013, 179’ (film przeznaczony dla widzów dorosłych)


O FILMACH:

w kinie:

KURIER FRANCUSKI Z LIBERTY, KANSAS EVENING SUN
| THE FRENCH DISPATCH
(Wes Anderson) DE/US 2021, 108'

Po śmierci Arthura Howitzera Juniora, pochodzącego z Kansas, cenionego redaktora popularnego amerykańskiego magazynu „Kurier Francuski”, z siedzibą w Ennui-sur-Blasé we Francji, zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania nekrologu. Wspomnienia o Howitzerze składają się na cztery opowieści: „Reporter na rowerze” opisujący podejrzane dzielnice miasta; „Konkretne arcydzieło” o niepoczytalnym malarzu, jego strażniczce i muzie oraz pazernych marszandach; „Poprawki do manifestu” dokumentujące miłość i śmierć na barykadach podczas buntu studenckiego; oraz „Prywatna jadalnia komisarza” - pełna napięcia historia o narkotykach, porwaniach i wyrafinowanej kuchni. W filmie występują m.in.: Benicio del Toro (Sicario, Traffic), Adrien Brody (Pianista, Grand Budapest Hotel), Tilda Swinton (Grand Budapest Hotel, Wyspa psów), Léa Seydoux (Spectre, Życie Adeli), Frances McDormand (Nomadland, Trzy billboardy za Ebbing, Missouri, Fargo).


KOCHANKOWIE Z KSIĘŻYCA. MOONRISE KINGDOM | MOONRISE KINGDOM
(Wes Anderson) US 2012, 94’

Pełna szaleństwa i błyskotliwego humoru komedia, zaludniona galerią niezwykłych postaci. Dwoje zakochanych w sobie nastolatków zawiera sekretny pakt i ucieka, by razem przeżyć największą przygodę życia. W rolach dorosłych, stojących na drodze do szczęścia młodziutkiego Romea i nieopierzonej Julii, wystąpiła aktorska śmietanka Hollywood: drwiący ze swojego wizerunku czołowego macho współczesnego kina Bruce Willis, zabawny jak nigdy dotąd, dwukrotnie nominowany do Oscara Edward Norton, laureatki nagrody Akademii Tilda Swinton (Michael Clayton) i Frances McDormand (Fargo), a także stali współpracownicy Andersona: Bill Murray (nominowany do Oscara za Między słowami) i Jason Schwartzman (Maria Antonina, Autostopem przez galaktykę).

 

online:

CZWORO DO PARY | THE ONE I LOVE
(Charlie McDowell) US 2014, 91’

Ethan (Mark Duplass) i Sophie (Elisabeth Moss) przeżywają kryzys małżeński. Za radą terapeuty (Ted Danson), wynajmują dom za miastem, w którym mają spędzić weekend. Jak zapewnia psycholog, pary wracają stamtąd zupełnie odmienione. Początkowo zabawny i romantyczny pobyt zmienia się w obliczu pewnego odkrycia. Okazuje się, że Ethan i Sophie nie są jedynymi lokatorami posiadłości. Wobec niezwykłego spotkania, będą musieli spojrzeć na swój związek z zupełnie innej perspektywy i wyjaśnić, czy wciąż są tymi samymi osobami.


LUDZKI GŁOS | THE HUMAN VOICE
(Pedro Almodóvar) ES 2020, 75’

Nakręcony w czasie pandemii, średniometrażowy, luźno inspirowany sztuką Jeana Cocteau Ludzki głos to esencja almodovarowskiego świata.
 

Główna bohaterka (Tilda Swinton) – zakochana, poniżona, zdesperowana – prowadzi swoją ostatnią telefoniczną rozmowę z mężczyzną, który od niej odszedł. W mieszkaniu w towarzystwie spakowanych walizek kochanka i jego osieroconego psa, miotając się od wściekłości do smutku, trawi miłosną katastrofę. Sięga po pigułki, chwyta za siekierę, rozlewa benzynę: chciałaby zabić siebie, chciałaby zniszczyć jego, chce zagrać rolę życia w dramacie zwanym rozstaniem. Zmienia kostiumy i maski, przymierza konwencje, błaga, krzyczy i szepcze: sprawdza, czy ta historia powinna skończyć się tragedią czy może jednak... happy endem?


MÓW MI VINCENT | ST. VINCENT
(Theodore Melfi) US 2014, 103’

Vincent (Bill Murray) to zgryźliwy mizantrop, któremu dni upływają na wyścigach konnych, w ulubionym barze i w towarzystwie zaprzyjaźnionej nocnej damy (Naomi Watts). Pewnego dnia do domu obok wprowadza się Maggie (Melissa McCarthy) z synem Oliverem. Powitanie nowych sąsiadów odbywa się bez ciepłych słów i nie zapowiada początku pięknej przyjaźni. Jednak wiecznie spłukany Vin dostrzega szansę na podratowanie swego opłakanego budżetu. Zostaje może nie najtańszą, ale na pewno najbardziej ekscentryczną niańką w mieście.


VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI | AT ETERNITY'S GATE
(Julian Schnabel) FR/IE/CH/US/GB, 110’

Najnowszy film Juliana Schnabla to zmysłowa opowieść o najbardziej owocnym i zarazem najbardziej dramatycznym okresie życia Vincenta Van Gogha (Willem Dafoe). Malarz szuka nowego miejsca do życia. Za namową przyjaciela wyjeżdża z Paryża do Arles w Prowansji. Tam, zafascynowany feerią barw i grą światła, niedoceniany artysta tworzy swoje najsłynniejsze obrazy. Tam też, błąkając się po malowniczych polach, niosąc sztalugę, pędzle i farby, stopniowo popada w obłęd, a przy tym zyskuje pewność, że sensem jego życia jest sztuka. Film odkrywa tajemnicę jego zagadkowej śmierci i przedstawia jako człowieka z krwi i kości, pełnego sprzeczności, wspieranego przez ukochanego brata i przyjaciela Paula Gauguina, z którym pod koniec życia popadł w śmiertelny konflikt. Opowiada o człowieku, który godzi się z własnym przeznaczeniem i wbrew wszelkim przeszkodom do końca idzie swoją ścieżką.


WIELKIE OCZY | BIG EYES
(Tim Burton) US 2014, 105’

Kolorowe lata sześćdziesiąte XX wieku. Utalentowana malarka Margaret Keane tworzy intrygujące portrety kobiet i dzieci o tajemniczych wielkich oczach. Jej mąż Walter podaje się za autora tych obrazów i wiedzie wystawne życie w blasku sławy, podczas gdy żona żyje skromnie w jego cieniu. Sława Waltera nie potrwa jednak długo. Margaret chce zacząć mówić własnym głosem i postanawia walczyć o prawdę. Reżyserem filmu jest jeden z największych wizjonerów współczesnego kina - Tim Burton (Alicja w krainie czarów, Mroczne cienie).


ŻYCIE ADELI - ROZDZIAŁ 1 I 2 | LA VIE D'ADÈLE
(Abdellatif Kechiche) FR 2013, 179’

Film przeznaczony dla widzów dorosłych.


Tytułowa bohaterka ma 15 lat i jest w liceum. Przeżywa pierwsze zauroczenie, pierwszy seks, miłosne rozczarowanie. Jedna rzecz nie ulega dla niej wątpliwości: dziewczyny chodzą z chłopakami. Jej życie zmienia się jednak na zawsze, gdy pewnego razu spotyka Emmę, młodą kobietę o niebieskich włosach. Film Abdellatifa Kechiche’a, nagrodzonego Cezarami za Unik i Tajemnice ziarna, wyróżnia się prostotą, naturalnością i ogromną siłą wyrazu, głównie za sprawą fenomenalnych kreacji młodych aktorek - Léi Seydoux i Adèle Exarchopoulos.

 

 

PARTNERZY:

 

  

 

 

Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków w ramach marki Krakowskie Noce – Noc Kin Studyjnych.

 

      

archiwum