Wong Kar Wai - odrestaurowane arcydzieła ponownie w Kinie Pod Baranami
WONG KAR WAI
odrestaurowane arcydzieła
11-15 kwietnia 2022, godz. 18.30
Kino Pod Baranami
Uwielbiane filmy kultowego reżysera z Hongkongu, Wong Kar Waia, raz jeszcze powracają do naszego kina! Pełne melancholii miejskie opowieści będzie można zobaczyć na kinowym ekranie w odrestaurowanych cyfrowo wersjach. W programie pięć tytułów: Upadłe anioły, Happy Together, Spragnieni miłości, 2046 i Chungking Express. Przegląd potrwa od 11 do 15 kwietnia.
Niemal wszystkie filmy, których autorem jest Wong Kar Wai - poetyckie i pełne niepokoju - zyskały z czasem status dzieł kultowych. Wychowany w Hongkongu reżyser jak nikt inny potrafi opowiadać o niespokojnych, lśniących neonami wielkich miastach, o bohaterach mijających się w czasie i przestrzeni, o niepokornych buntownikach i pękniętych duszach. Na stałe współpracuje ze znakomitym operatorem, Christopherem Doylem. Każdy kadr zachwyca kompozycją, kolorem i nasyceniem emocji. Wong Kar Wai ma także niezwykły talent do kreowania ścieżek dźwiękowych - każda z nich to prawdziwy skarbiec utworów niszowych i bardzo popularnych, które w fabule zyskują nowe znaczenia i zostają w uszach na długo po seansie.
Zapraszamy na kolejny przegląd filmów hongkońskiego mistrza, które będzie można zobaczyć w odrestaurowanych cyfrowo wersjach. Jako pierwsze, na ekranie pojawią się Upadłe anioły. To mroczna, hipnotyczna opowieść o życiu kilku osób, których losy krzyżują się w zaskakujący sposób w ciemnych zaułkach i nocnych barach Hongkongu. Kolejny film, Happy Together, przyniósł Wong Kar Waiowi nagrodę dla najlepszego reżysera na Festiwalu w Cannes, a z biegiem lat urósł do rangi jednego z najważniejszych obrazów dla hongkońskiej społeczności LGBT. Zainspirowane powieścią The Buenos Aires Affair Manuela Puiga dzieło to pełen namiętności i zazdrości melodramat, w którym wystąpiły wielkie gwiazdy: Leslie Cheung i Tony Leung. Złożoności międzyludzkich relacji Wong Kar Wai przygląda się także w filmie Spragnieni miłości, osadzonym w stylowych latach 60. Ta zachwycająca opowieść o dwóch samotnych duszach składa się z ukradkowych spojrzeń i delikatnych gestów. 2046 to z kolei fragmentaryczne, rozproszone post-scriptum do Spragnionych miłości, rozgrywające się wśród cyberpunkowych krajobrazów.
Ostatni z prezentowanych filmów Chungking Express, uczynił z Wong Kar Waia ikonę współczesnego kina. W centrum tej skąpanej w sztucznym, zimnym świetle historii, znajdują się dwaj policjanci o złamanych sercach, których perypetie uzupełnia znakomita muzyka z przebojem California Dreamin’ The Mamas & the Papas na czele. Od 15 kwietnia Chungking Express na tydzień znajdzie się w naszym repertuarze.
Każdy z filmów zostanie poprzedzony krótką prelekcją wideo autorstwa Jagody Murczyńskiej (Upadłe anioły, Happy Together, Spragnieni miłości, Chungking Express) i Marcina Krasnowolskiego (2046).
PROGRAM:
poniedziałek, 11 kwietnia
18.30 UPADŁE ANIOŁY | FALLEN ANGELS
(Wong Kar Wai) HK 1995, 99’
wtorek, 12 kwietnia
18.30 HAPPY TOGETHER | HAPPY TOGETHER
(Wong Kar Wai) HK/JP/KR 1997, 98’
środa, 13 kwietnia
18.30 SPRAGNIENI MIŁOŚCI | IN THE MOOD FOR LOVE
(Wong Kar Wai) HK/CN 2000, 99’
czwartek, 14 kwietnia
18.30 2046 | 2046
(Wong Kar Wai) HK/CN/FR/IT/DE 2004, 132’
piątek, 15 kwietnia
18.30 CHUNGKING EXPRESS | CHUNGKING EXPRESS
(Wong Kar Wai) HK 1994, 97’
BILETY:
25 zł (normalny)
18 zł (ulgowy)
17 zł (klubowy/senior)
Karnet (5 filmów): 65 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
2046 | 2046
(Wong Kar Wai) HK/CN/FR/IT/DE 2004, 132’
MFF w Cannes 2004: Udział w konkursie głównym
Europejska Nagroda Filmowa 2004: Najlepszy film zagraniczny
MFF w Valladolid 2004: Najlepsze zdjęcia, Nagroda FIPRESCI
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?
Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do Spragnionych miłości wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów - od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.
Autorem muzyki do filmu jest japoński kompozytor Shigeru Umebayashi, gość 3. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
CHUNGKING EXPRESS | CHUNGKING EXPRESS
(Wong Kar Wai) HK 1994, 97’
Film Independent Awards 1997: Najlepszy film zagraniczny (nominacja)
MFF w Locarno w 1994: Udział w konkursie głównym
Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa. Jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90., o zadziornej, lekko prowadzonej fabule.
HAPPY TOGETHER | HAPPY TOGETHER
(Wong Kar Wai) HK/JP/KR 1997, 98’
MFF w Cannes 1997: Złota Palma (najlepszy reżyser), udział w konkursie głównym
Namiętność i chorobliwa zazdrość, potrzeba ekscytacji i stabilności, rozstania i powroty. Ho Po-wing i Lai Yiu-fai wyjeżdżają do Buenos Aires, by tchnąć nowe życie w swój niespokojny związek. Kochanków łączy więź mocna i destrukcyjna zarazem, emocji nie sposób pozostawić za sobą na drugim kontynencie. Pod deszczowymi chmurami i w palącym słońcu Argentyny, w pełnych napięcia rytmach tanga, mężczyźni odnajdą się i zagubią po raz kolejny.
Mistrzowski melodramat z największymi gwiazdami hongkońskiego kina - Leslie Cheungiem i Tonym Leungiem. Choć kamera Christophera Doyle’a łapie w obiektyw znacznie więcej przestrzeni niż zwykle, uczuciowa pułapka, w jakiej tkwią bohaterowie, pozostaje źródłem bólu, z którego nie potrafią zrezygnować. Jedna z najbardziej poruszających historii miłosnych w dziejach kina - i jedna z najważniejszych fabuł dla społeczności LGBTIQ w Hongkongu.
SPRAGNIENI MIŁOŚCI | IN THE MOOD FOR LOVE
(Wong Kar Wai) HK/CN 2000, 99’
MFF w Cannes 2000: Technical Grand Prize, Złota Palma (najlepszy aktor: Tony Chiu-Wai Leung), udział w konkursie głównym
Europejska Nagroda Filmowa 2000: Najlepszy film zagraniczny roku
Cezary 2001: Najlepszy film zagraniczny
Hongkong skąpany w złotym świetle lat 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.
Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii - tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.
Autorem muzyki do filmu jest japoński kompozytor Shigeru Umebayashi, gość 3. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
UPADŁE ANIOŁY | FALLEN ANGELS
(Wong Kar Wai) HK 1995, 99’
Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Mieszkający z ojcem mężczyzna nieustannie wpada na Charlie, opłakującą złamane serce i pomstującą na niewiernego chłopaka.
Fabuła filmu powstała jako jeden z elementów barwnej układanki Chunking Expressu, rozrastając się jednak w zupełnie inny, jeszcze bardziej halucynacyjny i ekstrawagancki projekt. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność mają tu bardziej mroczne oblicze, pozostając wciąż imponującym wizualnym spektaklem.
Fundacja Sztuki Arteria
Kino Pod Baranami