kpb

Krótka historia polskiego kina: Popiół i diament

POPIÓŁ I DIAMENT (reż. Andrzej Wajda)
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina
środa, 8 lutego 2023, godz. 18.15
Kino Pod Baranami



https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13248_2.jpg


W lutym w polskich kinach studyjnych rusza przegląd Krótka historia polskiego kina, czyli prezentacje klasyki rodzimej kinematografii. W naszym Kinie pierwsze spotkanie odbędzie się 8 lutego, kiedy to przegląd zainauguruje pokaz Popiołu i diamentu Andrzeja Wajdy. Seanse kolejnych filmów odbywać się będą raz w miesiącu do listopada.



Krótka historia polskiego kina to wyjątkowy projekt, który prezentuje polską klasykę filmową na dużym ekranie. Począwszy od lutego, w 72 kinach studyjnych w 58 miastach na terenie całej Polski, pokazanych zostanie dziesięć tytułów wyselekcjonowanych przez Dyrektora Artystycznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Tomasza Kolankiewicza.


Każdy z seansów będzie poprzedzony wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu. Prelekcje przybliżą sylwetki twórców, wprowadzą w tematykę filmu oraz omówią realia polityczno-społeczne jego powstania.


Przegląd to unikatowa okazja by najważniejsze polskie filmy obejrzeć na kinowych ekranach w wersji cyfrowo odrestaurowanej. Kolejne tytuły ilustrować będą podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.


Cykl otworzą pokazy dramatu Popiół i diament w reżyserii Andrzeja Wajdy. W naszym Kinie film zostanie zaprezentowany w środę, 8 lutego. Nagrodzony na Festiwalu w Wenecji Popiół i diament został entuzjastycznie przyjęty przez polskich i zagranicznych krytyków, którzy w szczególności zwracali uwagę na rolę Zbigniewa Cybulskiego (porównywanego za sprawą swojej przejmującej kreacji do Jamesa Deana) oraz wysokie walory artystyczne dzieła. Filmoznawczyni Alicja Helman pisała: Przepych i bogactwo środków formalnych dochodzi w Popiele i diamencie do szczytu, prowadząc do wyrafinowanego, zapierającego dech mistrzostwa. Wajda stawia na szok wzruszenia, bezustannie drażni nerwy, nie traci panowania nad widzem. Film chwyta za gardło, poraża, wstrząsa.



Jednym z najbardziej ikonicznych momentów w filmie jest scena z płonącymi na barze kieliszkami. Po projekcji w Kinie Pod Baranami, z biletem z seansu, na (pełnoletnich) widzów czekać będzie kieliszek wódki w barze Aries w Pałacu pod Baranami.




Kuratorem przeglądu i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej. Programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych.


Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy zostaną zaprezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.


PROGRAM:


środa, 8 lutego 2023
18.15 POPIÓŁ I DIAMENT | ASHES AND DIAMONDS
(Andrzej Wajda) PL 1958, 105’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (video)
po filmie: z biletem darmowy kieliszek wódki w barze Aries (Pałac pod Baranami)


KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:

marzec 2023
POCIĄG | THE TRAIN
(Jerzy Kawalerowicz) PL 1959, 93’

kwiecień 2023
DO WIDZENIA, DO JUTRA | SEE YOU TOMORROW
(Janusz Morgenstern) PL 1960, 80’

maj 2023

NIKT NIE WOŁA | NOBODY’S CALLING
(Kazimierz Kutz) PL 1960, 86’

czerwiec 2023
ZEZOWATE SZCZĘŚCIE | BAD LUCK
(Andrzej Munk) PL 1960, 107’

lipiec 2023
SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ | THE HOURGLASS SANATORIUM
(Wojciech Jerzy Has) PL 1973, 119’

sierpień 2023
BARWY OCHRONNE | CAMOUFLAGE
(Krzysztof Zanussi) PL 1976, 96’

wrzesień 2023

ARIA DLA ATLETY | ARIA FOR AN ATHLETE
(Filip Bajon) PL 1979, 99’

październik 2023
GORĄCZKA | FEVER
(Agnieszka Holland) PL 1981, 122’

listopad 2023
PRZYPADEK | BLIND CHANCE
(Krzysztof Kieślowski) PL 1981, 122’


BILETY: 15 zł


O FILMIE:

POPIÓŁ I DIAMENT | ASHES AND DIAMONDS
(Andrzej Wajda) PL 1958, 105’


BAFTA 1960 - nominacje: Najlepszy film z jakiegokolwiek źródła, Najlepszy aktor zagraniczny (Zbigniew Cybulski)
MFF w Wenecji 1959 - wygrana: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) - Najlepszy film (Andrzej Wajda)



Maciek Chełmicki (Zbigniew Cybulski), młody akowiec otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (Ewa Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.

Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego Zaraz po wojnie (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca, podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił socrealizm na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.

Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma Film, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie Pierścionek z orłem w koronie według powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie Pierścionka.... Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie Polityki w 1999 roku.


Film prezentowany z angielskimi napisami.




ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych

PARTNERZY:
WFDiF
35mm
DI Factory


OPRAWA GRAFICZNA:
Ewelina Gąska

REALIZACJA SPOTU:

Sergio Chao

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

archiwum