Dzień Kina Polskiego 2024
DZIEŃ KINA POLSKIEGO 2024
poniedziałek, 11 listopada 2024Kino Pod Baranami
sale w Rynku Głównym
oraz Aula Akademii Sztuk Pięknych
W poniedziałek, 11 listopada, kina studyjne obchodzą Dzień Kina Polskiego, prezentując w swoim repertuarze filmy polskie. Przygotowaliśmy z tej okazji program łączący klasykę z nowościami. W programie klasycznym są pokazy dwóch świetnych komedii z lat 30.: Czy Lucyna to dziewczyna? i Piętro wyżej oraz recital piosenek z epoki. Kino nowe reprezentować będzie animacja dla całej rodziny Smok Diplodok i dwie przedpremiery prosto z festiwalu w Gdyni: Utrata równowagi i Dziewczyna z igłą.
Przy Rynku Głównym będzie można zobaczyć dwie przedwojenne komedie. Czy Lucyna to dziewczyna? w reżyserii Juliusza Gardana to przewrotna historia przebojowej dziewczyny (Jadwiga Smosarska), która szuka dla siebie miejsca w zdominowanym przez mężczyzn świecie. Piętro wyżej (reż. Leon Trystan) to przezabawna komedia pomyłek, w której ścierają się ze sobą skrajnie różne charaktery: uwielbiający jazz młody spiker radiowy i rozkochany w muzyce klasycznej starszy mężczyzna. W obu filmach wystąpił wielki gwiazdor przedwojennego kina Eugeniusz Bodo.
Pokaz pełnego muzyki filmu Piętro wyżej poprzedzi krótki recital piosenki międzywojennej w wykonaniu duetu: Aleksander Kwietniak (klarnet, śpiew) i Piotr Jaszczur Śnieguła (gitara, śpiew).
Tego dnia młodzi (i starsi!) widzowie będą mogli zobaczyć film Smok Diplodok (reż. Wojciech Wawszczyk). Ta animacja inspirowana komiksami Tadeusza Baranowskiego jest manifestem siły wyobraźni i wiary we własne możliwości. Podczas seansu będzie można zdobyć komiksy Baranowskiego.
Obchody Dnia Kina Polskiego odbywać się będą także w programowanej przez nas auli Akademii Sztuk Pięknych (Plac Matejki 13). Zostaną tam pokazane - przedpremierowo! - dwa polskie filmy nagrodzone na tegorocznym festiwalu w Gdyni. Utrata równowagi to bezkompromisowy i celny debiut Korka Bojanowskiego, w którym młody reżyser zwraca uwagę na zjawisko przemocy psychicznej w szkołach aktorskich. W filmie Dziewczyna z igłą (duński kandydat do Oscara 2025!) Magnus von Horn (Intruz, Sweat) skupia się na postaci pracownicy fabryki, która stara się przetrwać w bezlitosnym, niegościnnym świecie. Oba filmy zostaną pokazane w wersji dostępnej dla anglojęzycznych widzów.
W naszym repertuarze na poniedziałek, 11 listopada, są też inne polskie filmy: Imago Olgi Chajdas, Listy do M. Pożegnania i powroty Łukasza Jaworskiego i dokument Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa Elizy Kubarskiej.
PROGRAM:
Pokazy w salach Kina Pod Baranami (Rynek Główny 27):poniedziałek, 11 listopada 2024
11.00 SMOK DIPLODOK | SMOK DIPLODOK(Wojciech Wawszczyk) PL/CZ/SK 2024, 99’
16.00 CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA? | CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?(Juliusz Gardan) PL 1934, 80’
18.00 PIĘTRO WYŻEJ | PIĘTRO WYŻEJ
(Leon Trystan) PL 1937, 84'
Przed seansem: recital polskich piosenek międzywojennych
Przed seansem: recital polskich piosenek międzywojennych
Pokazy w Auli Akademii Sztuk Pięknych (Plac Matejki 13):
poniedziałek, 11 listopada 2024
14.00 UTRATA RÓWNOWAGI | LOSS OF BALANCE(Korek Bojanowski) PL 2024, 97’
z angielskimi napisami
20.00 DZIEWCZYNA Z IGŁĄ | THE GIRL WITH THE NEEDLE
(Magnus von Horn) PL/SE/DK 2024, 115'
z podwójnymi - polskimi i angielskimi napisami
28 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
O FILMACH:
CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA? | CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?
(Juliusz Gardan) PL 1934, 80’
(Juliusz Gardan) PL 1934, 80’
Lucyna, córka bogatego przemysłowca, wraca po studiach i uzyskaniu dyplomu inżyniera z zagranicy do ojczyzny. Mimo zdobytego przez dziewczynę wykształcenia, jej ojciec nie zgadza się, by pracowała. Lucyna wpada więc na zabawny pomysł: w męskim przebraniu uzyskuje posadę technika i zostaje pomocnikiem inżyniera Żarnowskiego, jednak bardziej od kwestii technicznych interesuje ją sam przełożony.
Brawurowa komedia pełna przebieranek i pomyłek, którą wyróżnia wielki kunszt realizacyjny oraz znakomite aktorstwo. Gwiazdy przedwojennego kina, Jadwiga Smosarska, Eugeniusz Bodo, a na dalszym planie także Mieczysława Ćwiklińska dają tutaj prawdziwy aktorski popis. Na ekranie błyszczy zwłaszcza Jadwiga Smosarska, która na zmianę wciela się w rolę umorusanego smarem chłopca i eleganckiej młodej dziewczyny.
Brawurowa komedia pełna przebieranek i pomyłek, którą wyróżnia wielki kunszt realizacyjny oraz znakomite aktorstwo. Gwiazdy przedwojennego kina, Jadwiga Smosarska, Eugeniusz Bodo, a na dalszym planie także Mieczysława Ćwiklińska dają tutaj prawdziwy aktorski popis. Na ekranie błyszczy zwłaszcza Jadwiga Smosarska, która na zmianę wciela się w rolę umorusanego smarem chłopca i eleganckiej młodej dziewczyny.
DZIEWCZYNA Z IGŁĄ | THE GIRL WITH THE NEEDLE
(Magnus von Horn) PL/SE/DK 2024, 115'
Duński kandydat do Oscara 2025
49. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - wygrana:
Nagrody Specjalne: Nagroda Dziennikarzy (Magnus von Horn), Nagroda Jury Młodzieżowego (Magnus von Horn), Nagroda Sieci Kin Studyjnych (Magnus von Horn), Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Magnus von Horn)
Nagrody Indywidualne: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Trine Dyrholm), Najlepsze zdjęcia (Michał Dymek), Najlepsza muzyka (Puce Mary), Najlepsza scenografia (Jagna Dobesz), Nagroda za reżyserię obsady filmu pełnometrażowego (Magnus von Horn - Tanja Grunwald), Najlepsze kostiumy (Małgorzata Fudala)
Srebne Lwy (Magnus von Horn, Malene Blenkov, Mariusz Włodarski)
MFF w Cannes 2024 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Magnus von Horn)
Nagrody Specjalne: Nagroda Dziennikarzy (Magnus von Horn), Nagroda Jury Młodzieżowego (Magnus von Horn), Nagroda Sieci Kin Studyjnych (Magnus von Horn), Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Magnus von Horn)
Nagrody Indywidualne: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Trine Dyrholm), Najlepsze zdjęcia (Michał Dymek), Najlepsza muzyka (Puce Mary), Najlepsza scenografia (Jagna Dobesz), Nagroda za reżyserię obsady filmu pełnometrażowego (Magnus von Horn - Tanja Grunwald), Najlepsze kostiumy (Małgorzata Fudala)
Srebne Lwy (Magnus von Horn, Malene Blenkov, Mariusz Włodarski)
MFF w Cannes 2024 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Magnus von Horn)
Karoline, młoda pracownica fabryki stara się przetrwać w Kopenhadze tuż po pierwszej wojnie światowej. Gdy zachodzi w ciążę, traci pracę i zostaje pozostawiona sama sobie. Wtedy poznaje Dagmar – charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, pomagającej matkom znaleźć nowe domy dla ich niechcianych dzieci. Nie mając żadnej alternatywy, Karoline podejmuje u Dagmar pracę jako mamka.
Film z podwójnymi - polskimi i angielskimi - napisami.
Film z podwójnymi - polskimi i angielskimi - napisami.
Pech chciał, że w jednej kamienicy zamieszkało dwóch Pączków - Hipolit, właściciel kamienicy i wielbiciel muzyki poważnej, oraz Henryk, spiker radiowy i amator muzyki rozrywkowej. Obaj urządzają w swoich mieszkaniach koncerty, często jednocześnie i szczerze się nie znoszą. Hipolit bardzo chętnie pozbyłby się lokatora, lecz niestety... ten płaci czynsz regularnie! Pewnego dnia, piękna bratanica Hipolita trafia przez przypadek piętro wyżej do mieszkania Henryka, rozpoczynając prawdziwą lawinę nieporozumień i pomyłek.
Piętro wyżej to ostatni, a zarazem najbardziej kasowy film w dorobku wytwórni Urania-Film, której współwłaścicielem był Eugeniusz Bodo. Receptą na sukces okazał się świetny, pełen komizmu scenariusz Emanuela Schlechtera i Ludwika Starskiego, przebojowe piosenki skomponowane przez Henryka Warsa oraz doborowa obsada aktorska. Bodo w roli zakochanego w uroczej sąsiadce (Helena Grossówna) melomana przeszedł samego siebie, a brawurowa scena, w której przebrany za gwiazdę Hollywood, Mae West, śpiewa znany szlagier Sex appeal to nasza broń kobieca, stała się jedną z najsłynniejszych w historii polskiego kina przedwojennego.
Piętro wyżej to ostatni, a zarazem najbardziej kasowy film w dorobku wytwórni Urania-Film, której współwłaścicielem był Eugeniusz Bodo. Receptą na sukces okazał się świetny, pełen komizmu scenariusz Emanuela Schlechtera i Ludwika Starskiego, przebojowe piosenki skomponowane przez Henryka Warsa oraz doborowa obsada aktorska. Bodo w roli zakochanego w uroczej sąsiadce (Helena Grossówna) melomana przeszedł samego siebie, a brawurowa scena, w której przebrany za gwiazdę Hollywood, Mae West, śpiewa znany szlagier Sex appeal to nasza broń kobieca, stała się jedną z najsłynniejszych w historii polskiego kina przedwojennego.
SMOK DIPLODOK | SMOK DIPLODOK
(Wojciech Wawszczyk) PL/CZ/SK 2024, 99’
MFF Młode Horyzonty 2024: Najlepszy film
Manifest wielkiej siły wyobraźni i wiary we własne możliwości w przełomowej i pełnej rozmachu animacji, inspirowanej komiksami legendarnego Tadeusza Baranowskiego.
Żądny przygód Diplodok marzy, by życie nabrało odrobiny koloru. Na rodzinnym bagnie jest szaro i wieje nudą. Kiedy spokojne życie przerywa pojawienie się tajemniczej mgły, Diplodok wyrusza w niezapomnianą podróż, by odnaleźć zaginioną rodzinę i przywrócić utracony porządek. Zwiedza magiczne miejsca, spotyka osobliwe stwory i poznaje niebywałych mieszkańców najdziwniejszych światów. Razem z niezdarnym czarodziejem Hokusem Pokusem, zakręconym Profesorkiem Nerwosolkiem i bystrą pilotką Entomologią odkryją wielki sekret. Wspólnie przekonają się, że ich rzeczywistość to tak naprawdę… strona w komiksie pogrążonego w kryzysie twórczym rysownika Tadka. Spróbują uratować rodziców Diplodoka i rozwikłać zagadkę podstępnej mgły.
Manifest wielkiej siły wyobraźni i wiary we własne możliwości w przełomowej i pełnej rozmachu animacji, inspirowanej komiksami legendarnego Tadeusza Baranowskiego.
Żądny przygód Diplodok marzy, by życie nabrało odrobiny koloru. Na rodzinnym bagnie jest szaro i wieje nudą. Kiedy spokojne życie przerywa pojawienie się tajemniczej mgły, Diplodok wyrusza w niezapomnianą podróż, by odnaleźć zaginioną rodzinę i przywrócić utracony porządek. Zwiedza magiczne miejsca, spotyka osobliwe stwory i poznaje niebywałych mieszkańców najdziwniejszych światów. Razem z niezdarnym czarodziejem Hokusem Pokusem, zakręconym Profesorkiem Nerwosolkiem i bystrą pilotką Entomologią odkryją wielki sekret. Wspólnie przekonają się, że ich rzeczywistość to tak naprawdę… strona w komiksie pogrążonego w kryzysie twórczym rysownika Tadka. Spróbują uratować rodziców Diplodoka i rozwikłać zagadkę podstępnej mgły.
49. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - wygrana:
Nagrody Specjalne: Don Kichot - Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (Korek Bojanowski)
Nagrody Indywidualne: Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film - wyróżnienie (Korek Bojanowski)
Złoty Klakier - Nagroda publiczności dla najdłużej oklaskiwanego filmu (Korek Bojanowski)
Mimo że Maja (Nel Kaczmarek) poświęciła aktorstwu całe swoje życie, nie wierzy w siebie i swoje możliwości. Uważa, że jest w tej większości studentów, którzy nie znajdą pracy po szkole teatralnej. Dlatego po ukończeniu aktorstwa planuje aplikować na marketing i zarządzanie. Wszystko zmienia się, gdy na jej drodze staje nowy reżyser (Tomasz Schuchardt). Charyzmatyczny mężczyzna ma poprowadzić studentów do dyplomu. Dając Mai główną rolę Lady Makbet, przywraca jej nie tylko miłość do aktorstwa, ale i wiarę w siebie. Wkrótce okaże się jednak, że to nie przedstawienie dyplomowe będzie głównym celem Mai, ale zdemaskowanie prawdziwej natury reżysera.
Film z angielskimi napisami.
Nagrody Specjalne: Don Kichot - Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (Korek Bojanowski)
Nagrody Indywidualne: Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film - wyróżnienie (Korek Bojanowski)
Złoty Klakier - Nagroda publiczności dla najdłużej oklaskiwanego filmu (Korek Bojanowski)
Mimo że Maja (Nel Kaczmarek) poświęciła aktorstwu całe swoje życie, nie wierzy w siebie i swoje możliwości. Uważa, że jest w tej większości studentów, którzy nie znajdą pracy po szkole teatralnej. Dlatego po ukończeniu aktorstwa planuje aplikować na marketing i zarządzanie. Wszystko zmienia się, gdy na jej drodze staje nowy reżyser (Tomasz Schuchardt). Charyzmatyczny mężczyzna ma poprowadzić studentów do dyplomu. Dając Mai główną rolę Lady Makbet, przywraca jej nie tylko miłość do aktorstwa, ale i wiarę w siebie. Wkrótce okaże się jednak, że to nie przedstawienie dyplomowe będzie głównym celem Mai, ale zdemaskowanie prawdziwej natury reżysera.
Film z angielskimi napisami.
O RECITALU:
Przed seansem filmu Piętro wyżej odbędzie się krótki recital piosenek z okresu międzywojennego w wykonaniu duetu: Aleksander Kwietniak (klarnet, śpiew) i Piotr Jaszczur Śnieguła (gitara, śpiew).
Aleksander Kwietniak – klarnecista, lirnik, saksofonista, śpiewak, tancerz, czasem nawet aktor. Były student muzykologii na uniwersytetach w Aix-en-Provence, w Poznaniu i w Krakowie. Miłośnik muzyki barokowej i tradycyjnej, żywo zainteresowany teatrem i historią.
Od wielu lat współpracuje jako muzyk z goleniowskim Teatrem Brama, czego efektem było powstanie teatralnej dętej kapeli o zaskakującej nazwie „Kapela Teatru Brama”, która oprócz muzyką do spektakli, zajmuje się kreatywnym rekonstruowaniem muzycznych tradycji Pomorza Zachodniego w kontekście tanecznym.
Współpracuje z zespołami takimi jak: Tęgie Chłopy, Janusz Prusinowski Kompania, Noiseband, Kapela Niwińskich, Kapela Brodów, z którymi brał udział w licznych projektach w kraju i za granicą. W 2020 r. na zaproszenie Fundacji Dla Kontrastu zadebiutował jako autor muzyki do poematu Bohdana Drozdowskiego „Liryka wiejska”. Na co dzień pracownik Capelli Cracoviensis, manager chóru i koordynator projektów artystycznych.
Piotr Jaszczur Śnieguła - multiinstrumentalista, aktor, kompozytor, instruktor muzyczny, pedagog teatralny, arteterapeuta. Muzycznie występuje w wielu formacjach: GopTrio, Tarapaty, Zespół Rejs, Wolne Bałuty, Kapela Brodów. Założyciel Teatru Spotkań Wielu. Absolwent międzyuczelnianego kierunku Arteterapia w Katowicach oraz absolwent wydziału Intermediów Akademi Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Nauczyciel form intermedialnych w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie. Współpracuje z Teatrem im. Stefana Batorego, Teatrem Węgajty, Teatrem Dormana w Będzinie, Teatrem im. Stefana Batorego oraz z grupą teatralną PWUNSBK. Technik z zamiłowania, memiarz z powołania. Skomponował muzykę do wielu spektakli teatralnych. Autor wielu muzycznych wystaw m.in. "Wzrastanie" W Galerii Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu. Finalista Konkursu Krajowego 24. Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej OFPA w Rybniku. Oficjalny rekordzista Polski w najdłuższej grze na tank drumach. Prowadzący warsztaty muzyczne na Eurowizji Junior 2019.
Przed seansem filmu Piętro wyżej odbędzie się krótki recital piosenek z okresu międzywojennego w wykonaniu duetu: Aleksander Kwietniak (klarnet, śpiew) i Piotr Jaszczur Śnieguła (gitara, śpiew).
Aleksander Kwietniak – klarnecista, lirnik, saksofonista, śpiewak, tancerz, czasem nawet aktor. Były student muzykologii na uniwersytetach w Aix-en-Provence, w Poznaniu i w Krakowie. Miłośnik muzyki barokowej i tradycyjnej, żywo zainteresowany teatrem i historią.
Od wielu lat współpracuje jako muzyk z goleniowskim Teatrem Brama, czego efektem było powstanie teatralnej dętej kapeli o zaskakującej nazwie „Kapela Teatru Brama”, która oprócz muzyką do spektakli, zajmuje się kreatywnym rekonstruowaniem muzycznych tradycji Pomorza Zachodniego w kontekście tanecznym.
Współpracuje z zespołami takimi jak: Tęgie Chłopy, Janusz Prusinowski Kompania, Noiseband, Kapela Niwińskich, Kapela Brodów, z którymi brał udział w licznych projektach w kraju i za granicą. W 2020 r. na zaproszenie Fundacji Dla Kontrastu zadebiutował jako autor muzyki do poematu Bohdana Drozdowskiego „Liryka wiejska”. Na co dzień pracownik Capelli Cracoviensis, manager chóru i koordynator projektów artystycznych.
Piotr Jaszczur Śnieguła - multiinstrumentalista, aktor, kompozytor, instruktor muzyczny, pedagog teatralny, arteterapeuta. Muzycznie występuje w wielu formacjach: GopTrio, Tarapaty, Zespół Rejs, Wolne Bałuty, Kapela Brodów. Założyciel Teatru Spotkań Wielu. Absolwent międzyuczelnianego kierunku Arteterapia w Katowicach oraz absolwent wydziału Intermediów Akademi Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Nauczyciel form intermedialnych w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie. Współpracuje z Teatrem im. Stefana Batorego, Teatrem Węgajty, Teatrem Dormana w Będzinie, Teatrem im. Stefana Batorego oraz z grupą teatralną PWUNSBK. Technik z zamiłowania, memiarz z powołania. Skomponował muzykę do wielu spektakli teatralnych. Autor wielu muzycznych wystaw m.in. "Wzrastanie" W Galerii Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu. Finalista Konkursu Krajowego 24. Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej OFPA w Rybniku. Oficjalny rekordzista Polski w najdłuższej grze na tank drumach. Prowadzący warsztaty muzyczne na Eurowizji Junior 2019.
ORGANIZATORZY:
Kino Pod Baranami
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kino Pod Baranami
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Wydarzenie współfinansowane ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej.
PARTNERZY:
Gutek Film
Kino Świat
Młode Horyzonty
Monolith Films
NEXT FILM
WATCH DOCS
PARTNERZY:
Gutek Film
Kino Świat
Młode Horyzonty
Monolith Films
NEXT FILM
WATCH DOCS
PATRONI MEDIALNI:
Miesięcznik KINO
Pełna Sala
Kultura wokół Nas
RMF Classic
Oprawa graficzna: Julia Fukiet
Realizacja spotu: Stasiek Wójcik
Miesięcznik KINO
Pełna Sala
Kultura wokół Nas
RMF Classic
Oprawa graficzna: Julia Fukiet
Realizacja spotu: Stasiek Wójcik
Repertuar:
Poniedziałek 11 listopada // Monday, November 11