kpb

Najlepsze filmy 2024 roku ponownie w Kinie Pod Baranami

NAJLEPSZE FILMY 2024 ROKU
ponownie w Kinie Pod Baranami 
10-16 stycznia 2025


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14968_0.jpg

Znane są już wyniki głosowania widzów Kina Pod Baranami na najlepsze filmy 2024 roku! Wybrane tytuły zostaną pokazane u nas podczas przeglądu, który potrwa od 10 do 16 stycznia. Zestaw uzupełniają filmy, które zajęły wysokie pozycje w rankingu zespołu Kina.

Do 6 stycznia nasi widzowie głosowali najlepsze filmy minionego roku. Swoje ulubione tytuły wskazał również zespół Kina Pod Baranami. Wyniki obu głosowań znajdują się poniżej.

Wybrane filmy z obu rankingów powrócą do naszego Kina. Przegląd najlepszych filmów 2024 roku potrwa od 10 do 16 stycznia.


RANKING WIDZÓW KINA POD BARANAMI:

#1. PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’
#2. BIEDNE ISTOTY | POOR THINGS
(Yorgos Lanthimos) IE/GB/US 2023, 141’
#3. ANATOMIA UPADKU | ANATOMIE D'UNE CHUTE
(Justine Triet) FR 2023, 150'
#4. DIUNA: CZĘŚĆ DRUGA | DUNE: PART TWO
(Denis Villeneuve) USA/CA 2024, 166'
#5. PRZESILENIE ZIMOWE | THE HOLDOVERS
(Alexander Payne) US 2023, 133’
#6. STREFA INTERESÓW | ZONE OF INTEREST
(Jonathan Glazer) GB/PL/US 2023, 105’
#7. SUBSTANCJA | THE SUBSTANCE
(Coralie Fargeat) FR/US/GB 2024, 140’
#8. CHALLENGERS | CHALLENGERS
(Luca Guadagnino) US 2024, 131’
#9. LA CHIMERA | LA CHIMERA
(Alice Rohrwacher) IT/FR/CH 2023, 133’

#10. JUTRO BĘDZIE NASZE | C'È ANCORA DOMANI
(Paola Cortellesi) IT 2023, 118’


RANKING ZESPOŁU KINA POD BARANAMI:
#1. PRZESILENIE ZIMOWE | THE HOLDOVERS
(Alexander Payne) US 2023, 133’
#2. STREFA INTERESÓW | ZONE OF INTEREST
(Jonathan Glazer) GB/PL/US 2023, 105’
#3. ANATOMIA UPADKU | ANATOMIE D'UNE CHUTE
(Justine Triet) FR 2023, 150'
#4. PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’
#5. BIEDNE ISTOTY | POOR THINGS
(Yorgos Lanthimos) IE/GB/US 2023, 141’
#6. DIUNA: CZĘŚĆ DRUGA | DUNE: PART TWO
(Denis Villeneuve) USA/CA 2024, 166'
#7. CHALLENGERS | CHALLENGERS
(Luca Guadagnino) US 2024, 131’
#8. DOBRZY NIEZNAJOMI | ALL OF US STRANGERS
(Andrew Haigh) GB/US 2023, 105’
#9. DZIKI ROBOT | WILD ROBOT
(Chris Sanders) US 2024, 101’
#10. KONKLAWE | CONCLAVE
(Edward Berger) US 2024, 121’


HARMONOGRAM PROJEKCJI:
piątek, 10 stycznia
20.15 BIEDNE ISTOTY | POOR THINGS
(Yorgos Lanthimos) IE/GB/US 2023, 141’
sobota, 11 stycznia
20.15 DIUNA: CZĘŚĆ DRUGA | DUNE: PART TWO
(Denis Villeneuve) USA/CA 2024, 166'
niedziela, 12 stycznia
20.15 STREFA INTERESÓW | ZONE OF INTEREST
(Jonathan Glazer) GB/PL/US 2023, 105’
poniedziałek, 13 stycznia
20.15 SUBSTANCJA | THE SUBSTANCE
(Coralie Fargeat) FR/US/GB 2024, 140’
wtorek, 14 stycznia
20.15 ANATOMIA UPADKU | ANATOMIE D'UNE CHUTE
(Justine Triet) FR 2023, 150'
środa, 15 stycznia
20.15 PRZESILENIE ZIMOWE | THE HOLDOVERS
(Alexander Payne) US 2023, 133’
czwartek, 16 stycznia
20.15 PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’


BILETY:
28 zł (normalny)
24 zł
(ulgowy)
20 zł
(klubowy/senior)

O FILMACH:
ANATOMIA UPADKU | ANATOMIE D'UNE CHUTE
(Justine Triet) FR 2023, 150'



MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy film (Justine Triet), Nagroda Specjalna - Psia Palma - dla psa Messi
Europejska Akademia Filmowa 2023 - wygrana: Najlepszy europejski film roku (David Thion, Justine Triet, Marie-Ange Luciani), Najlepsza europejska aktorka roku (Sandra Hüller), Najlepszy europejski reżyser roku (Justine Triet), Najlepszy europejski montażysta roku (Laurent Sénéchal), Najlepszy europejski scenarzysta roku (Arthur Harari, Justine Triet)
Złote Globy 2024 - wygrane: Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepszy scenariusz (Arthur Harari, Justine Triet)
Złote Globy 2024 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepsza aktorka w dramacie (Sandra Hüller)
BAFTA 2024 - nominacje: Najlepszy film (David Thion, Marie-Ange Luciani(, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Sandra Hüller), Najlepszy reżyser (Justine Triet), Najlepszy film nieanglojęzyczny (David Thion, Justine Triet, Marie-Ange Luciani), Najlepszy montaż (Laurent Sénéchal)
BAFTA 2024 - wygrana: Najlepszy scenariusz oryginalny (Arthur Harari, Justine Triet)
Oscary 2024 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Sandra Hüller), Najlepszy reżyser (Justine Triet), Najlepszy scenariusz oryginalny (Arthur Harari, Justine Triet), Najlepszy montaż


Życie szczęśliwej rodziny we francuskich Alpach zostaje przerwane, gdy Samuel ginie w wyniku upadku. Skoczył sam, poślizgnął się czy może z balkonu wypchnęła go Sandra, żona i matka? Śledczym brakuje dowodów, w sprawie brakuje świadków. Na oczach opinii publicznej Sandra będzie musiała spowiadać się z najdrobniejszych i najintymniejszych szczegółów swojego małżeństwa, które mogą zaważyć o wyroku. Proces, który nurtuje wszystkich, toczy się również w głowach widzów, a pytanie jest oczywiste i brzmi: 'Czy to zrobiła?'.


BIEDNE ISTOTY | POOR THINGS
(Yorgos Lanthimos) IE/GB/US 2023, 141’



MFF w Wenecji 2023 - wygrana: Złoty Lew - Najlepszy film (Yórgos Lánthimos)
Złote Globy 2024 - wygrane: Najlepsza komedia lub musical, Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu (Emma Stone)
Złote Globy 2024 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (Mark Ruffalo), Najlepszy aktor drugoplanowy (Willem Dafoe), Najlepszy reżyser (Yórgos Lánthimos), Najlepszy scenariusz (Tony McNamara), Najlepsza muzyka (Jerskin Fendrix)
BAFTA 2024 - nominacje: Najlepszy film (Andrew Lowe, Ed Guiney, Emma Stone, Yórgos Lánthimos), Najlepszy film brytyjski (Andrew Lowe, Ed Guiney, Emma Stone, Tony McNamara, Yórgos Lánthimos), Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Emma Stone), Najlepszy scenariusz adaptowany (Tony McNamara), Najlepsze zdjęcia (Robbie Ryan), Najlepsza muzyka (Jerskin Fendrix), Najlepsza scenografia (James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek), Najlepsze kostiumy (Holly Waddington), Najlepszy montaż (Yorgos Mavropsaridis), Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsze efekty specjalne
Oscary 2024 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Emma Stone), Najlepszy aktor drugoplanowy (Mark Ruffalo), Najlepszy reżyser (Yórgos Lánthimos), Najlepszy scenariusz adaptowany (Tony McNamara), Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza muzyka oryginalna (Jerskin Fendrix), Najlepsza scenografia (James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek), Najlepsze kostiumy (Holly Waddington), Najlepsze zdjęcia (Robbie Ryan), Najlepszy montaż (Yorgos Mavropsaridis)


Biedne istoty w reżyserii Yorgosa Lanthimosa to niesamowita opowieść o ewolucji Belli Baxter (Emma Stone), młodej kobiety, która zostaje przywrócona do życia przez genialnego i niekonwencjonalnego naukowca, doktora Godwina Baxtera (Willem Dafoe).

Pod jego opieką Bella chętnie uczy się wszystkiego od nowa, ale chce też doświadczyć pełni życia. W poszukiwaniu nowych doznań wyrusza w burzliwą i pełną przygód podróż przez kontynenty w towarzystwie sprytnego i rozpustnego prawnika, Duncana Wedderburna (Mark Ruffalo). Wolna od uprzedzeń swoich czasów, Bella z determinacją dąży do celu, jakim jest walka o równość i niezależność.


DIUNA: CZĘŚĆ DRUGA | DUNE: PART TWO
(Denis Villeneuve) USA/CA 2024, 166'



Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepsza muzyka (Hans Zimmer)

Wyczekiwana kontynuacja nagrodzonej sześcioma Oscarami Diuny z 2021 roku. Diuna: Część druga ukazuje imponującą podróż Paula Atrydy, który zawiera sojusz z Chani i Fremenami. Jednocześnie wkracza na wojenną ścieżkę, pałając żądzą zemsty na spiskowcach, którzy doprowadzili do upadku jego rodziny. Stając przed wyborem między miłością życia a losem znanego wszechświata, Paul pragnie zapobiec tragicznej przyszłości, którą tylko on potrafi przewidzieć.


PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’



MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders)
Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy film międzynarodowy


Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.

Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną, nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych architektów.


PRZESILENIE ZIMOWE | THE HOLDOVERS
(Alexander Payne) US 2023, 133’



MFF w Toronto 2023 - wygrana: Nagroda Publiczności - Drugie miejsce (Alexander Payne)
Złote Globy 2024 - wygrane: Najlepszy aktor w komedii lub musicalu (Paul Giamatti), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Da'Vine Joy Randolph)
Złote Globy 2024 - nominacje: Najlepsza komedia lub musical
BAFTA 2024 - nominacje: Najlepszy film (Mark Johnson), Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Paul Giamatti), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Da'Vine Joy Randolph), Najlepszy aktor drugoplanowy (Dominic Sessa), Najlepszy reżyser (Alexander Payne), Najlepszy scenariusz oryginalny (David Hemingson)
Oscary 2024 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Paul Giamatti), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Da'Vine Joy Randolph), Najlepszy scenariusz oryginalny (David Hemingson), Najlepszy montaż (Kevin Tent)


Rok 1970. Zbliża się Boże Narodzenie. Samotny nauczyciel Paul (Paul Giamatti) zostaje w szkole, aby pilnować uczniów, którzy nie wracają do domów na święta. Ostatecznie pod jego opiekę trafia tylko jeden nastolatek - sprawiający kłopoty Angus (Dominic Sessa), któremu grozi wydalenie z placówki za fatalne zachowanie. Do mężczyzn dołącza również kucharka (Da'Vine Joy Randolph), która zmaga się z osobistą tragedią.

Tych troje życiowych rozbitków tworzy nieprawdopodobną świąteczną rodzinę, która przeżywa serię niezwykłych perypetii podczas dwóch śnieżnych tygodni w Nowej Anglii.


STREFA INTERESÓW | ZONE OF INTEREST
(Jonathan Glazer) GB/PL/US 2023, 105’



Złote Globy 2024 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza muzyka (Mica Levi)
BAFTA 2024 - nominacje: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Sandra Hüller), Najlepszy reżyser (Jonathan Glazer), Najlepszy scenariusz adaptowany (Jonathan Glazer), Najlepsze zdjęcia (Łukasz Żal), Najlepsza scenografia (Chris Oddy, Joanna Kuś, Katarzyna Sikora), Najlepszy montaż (Paul Watts)
BAFTA 2024 - wygrana: Najlepszy film brytyjski (Ewa Puszczyńska, James Wilson, Jonathan Glazer), Najlepszy film nieanglojęzyczny (Jonathan Glazer), Najlepszy dźwięk (Johnnie Burn, Tarn Willers)
MFF w Cannes 2023 - wygrana: Grand Prix Festiwalu - Najlepszy film (Jonathan Glazer), Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) - Nagroda konkursowa (Jonathan Glazer)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Jonathan Glazer)
Oscary 2024 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy reżyser (Jonathan Glazer), Najlepszy scenariusz adaptowany (Jonathan Glazer)
Oscary 2024 - wygrana: Najlepszy film międzynarodowy (Jonathan Glazer), Najlepszy dźwięk (Johnnie Burn, Tarn Willers)


W Strefie interesów brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.


SUBSTANCJA | THE SUBSTANCE
(Coralie Fargeat) FR/US/GB 2024, 140’

MFF w Cannes 2024: Złota Palma - najlepszy scenariusz, Udział w konkursie głównym

Jeden z najgłośniejszych tytułów tegorocznego konkursu w Cannes to przede wszystkim triumf Demi Moore, dla której rola starzejącej się celebrytki, Elizabeth Sparkle, stanowi przełom w karierze. Substancja dowodzi także, że body horror jest gatunkiem, który za sprawą reżyserek (m.in. Lucile Hadžihalilović, Julii Ducournau czy Rose Glass) dostał potężny zastrzyk świeżej krwi. Akcja filmu Coralie Fargeat rozgrywa się w świecie wymagającym od kobiet, by stawały się coraz „lepszą wersją siebie” i goniły wyśrubowane standardy piękna. Dlatego kiedy Sparkle, gwiazda fitnessu, kończy 50 lat, szefowie stacji, w której ma swój program, postanawiają wymienić ją na młodszą trenerkę. Zdruzgotana i upokorzona, otrzymuje jednak ofertę od laboratorium – otrzyma tytułową substancję, dzięki której stanie się młodsza, piękniejsza i perfekcyjna w każdym calu. Czy starzejąca się kobieta może odrzucić taką szansę? Film Fargeat to satyra na Hollywood. W pełnej czarnego humoru Substancji odbija się doświadczenie wielu aktorek budujących karierę na kapitale urody. Ale ten body horror jest też bezbłędny w dużo głębszych diagnozach rzeczywistości, w której zewnętrzne oczekiwania, uwewnętrzniona nienawiść do siebie, przemysł urody i branża rozrywkowa bez końca dyscyplinują kobiece ciała i dusze.


 



PATRON MEDIALNY:

Repertuar:

Piątek 10 stycznia // Friday, January 10

Sobota 11 stycznia // Saturday, January 11

Niedziela 12 stycznia // Sunday, January 12

Poniedziałek 13 stycznia // Monday, January 13

Wtorek 14 stycznia // Tuesday, January 14

Środa 15 stycznia // Wednesday, January 15

Czwartek 16 stycznia // Thursday, January 16

archiwum